Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Handlingsplan til forbedring af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050
CO2-emission og -reduktion fra fremstilling af cement
Energi Øresund | 15. maj | 2011 | Kirstine Hansen | Amagerforbrænding Aktivitet 1: Lagring af vedvarende energi Lagring af affald –status og foreløbige.
v/Niels-Anders Nielsen, Centerleder Center for Grøn Transport
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
RESUME Køretøjer og brændsel
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
CO2 reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
Tag med til Thailand 15. til 21. november og mød 300 thailandske og 200 virksomheder fra de 25 EU-lande der søger samarbejdspartnere inden for brancheområderne:
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Fordele og ulemper ved fossile og alternative energikilder
Forgasning af affald og biomasse
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Kursus i analyse af projekter med ren energi Analyse af udledning af drivhusgas med RETScreen ® software © Minister for naturlige ressourcer Canada 2001.
BIO-DIESEL.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Hvor meget CO 2 kan vi binde ved at plante skov? Lars Vesterdal Skov & Landskab, Københavns Universitet Landscentret, 9. oktober 2007.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Omkostningseffektiv klimapolitik - nogle hovedprincipper Jørgen Elmeskov OECD.
Europæiske udstødningsnormer for motorkøretøjer
Elsam og fremtidens danske energiforsyning Fremtidens energiforsyning 22. februar 2005 Adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen Elsam A/S.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Stedet som indgang til digital forvaltning
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Forbrænding af husdyrgødning i Danmark – omfang og muligheder Torkild Birkmose + Det Europæiske Fællesskab og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Biogasanlæg ved Andi.
Udledninger og råderum
Roskilde University ENSPAC Anders Chr. Hansen Transportens CO2-udslip 25% ned i 2030 Hvad skal der til?
Udsigt til klimavenlige Bygninger
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Sådan reduceres udledningen af drivhusgasser fra landbruget
Kan landbruget reducere udledningen af drivhusgasser?
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
ALTERNATIVE BRÆNDSLER OG KØRETØJER NATUR GAS Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Biomasseproduktion i det økologiske sædskifte
Elbilsnetværket Dato: 30/ 09 / 2014 Sprogø. Hvorfor brint biler? - Udleder drivhusgasser - Afhængig af fossile brændstoffer - Begrænset rækkevidde - Lade.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
El-producerende brænder til fyret Udnyttelse af procesvarme fra gasproduktion 1 Poul Lading.
Status for vindmølleplanlægning Det Grønne Råd 11. maj 2016.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Fremtidens energisystem i Danmark - og hvordan Nordjyllandsværket indgår heri Henrik Lund Professor i energiplanlægning Aalborg Universitet Nordjyllandsværkets.
Alternative fuels for HDV - Perspectives from the Danish Energy Agency
Hvad gør vi for at løse Klimaproblemerne? - Universiteternes Rolle
Generel deklaration 2017 Firma logo
Hvordan får vi flere gasbiler i Danmark?
Generel deklaration 2018 Firma logo
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion? Kim Winther

CO2 er hovedproblemet

Motorteknologi alene kan ikke løse CO2 problemet The GHG emission can only partially be solved with new engines.

Nye brændstoffer kræves for at løse CO2 problemet Note that several methodologies exist for CO2 calculation! OS: Oil Sands FW: Farmed wood WW:Waste wood T: Tallow

Veje til gasdrevet transport – hvad er bedst for DK? CNG Methanol Syntetisk benzin LNG DME GTL Hydrogen SI engine (gas) Dual fuel (gas-diesel) CI engine (diesel) FCEV Naturgas Biogas Forgasning

Sø og land IEA-AMF Annex 41 Diesel fuel: 200 Megaton/år 200 Megaton/år Heavy fuel: ÷ 5 mio. ton svovl/år ÷ 200 mio. partikelfiltre ÷ 5000 skrubbere + 25 mio. ton gips/år Naturgas: 200 mia. m3/år x 200 mio. IEA-AMF Annex 41

Muligheder for anvendelse af gas i dansk infrastruktur LNG tanker Biogas Naturgas net Liquefaction LNG terminal LCNG 5 min. 2 min. 12 hours 5 min. 80-90% LNG CNG Fast Fill requires a buffer, therefore more expensive than slow fill LCNG pumps and evaporators are less expensive than CNG compressors and tanks Liquefaction kræver kryopumper, derfor ikke økonomisk

Mulighed for anvendelse af naturgas i eksisterende køretøjer GTL: Naturgasbaseret diesel Svovlfri Aromatfri Højt cetantal

GTL er omtrent lige så udbredt som CNG 2011 Kilde: IEA

IEA-AMF Anneks 39-2 GTL synes at være en overlegen teknologi Gas-diesel/LNG foretrækkes på tunge køretøjer pga. virkningsgrad, rækkevidde og trækkraft Emissionerne for gas-diesel under transient last skal undersøges nærmere På LNG køretøjer kan der optræde metan lækage

Methan slip (GWP i forhold til diesel) Fra CH4 i røggas + 0,6 % GWP for støkiometrisk gasmotor (Faktor 23) + 3,9 % GWP for lean burn motor (Faktor 23) + 0 - 8 % GWP for Dual Fuel motorer (Marinetek 2010 / MAN ME-GI) Katalysatorløsning findes (Clean Air Power) Afdampning fra LNG tank + 0 - 800 % GWP (0-100% tab) Fra CNG tank +0 – 16 % GWP (0-2% spild under tankning)

Diesel og CNG er på samme niveau (EN16258)

Biogas og lossepladsgas vinder, CNG, GTL og diesel er på samme niveau (GHGenius) Source: http://pim.sagepub.com/content/225/2/97.full.pdf+html

Biogas vinder, naturgas taber, GTL og diesel er på niveau (RED) Source: http://pim.sagepub.com/content/225/2/97.full.pdf+html

Biogas og lossepladsgas vinder, CNG og GTL taber (Greet) Source: http://pim.sagepub.com/content/225/2/97.full.pdf+html

Biogas en klar vinder (personbiler - JEC) EU Joint Research Center 2007

Konklusioner Kim Winther Senior consultant CO2 er hovedfjenden i fremtidens transport Det kræver alternative brændstoffer at reducere CO2 i transporten Naturgas og GTL er ikke løsningen på lang sigt Biogas og lossepladsgas er de bedste CO2 alternativer Metan udslip skal begrænses Kim Winther Senior consultant Danish Technological Institute Use of LNG is claimed to reduce the direct combustion emissions of CO2 by about 25 per cent because LNG has a higher hydrogen-to-carbon ratio than diesel oils, but the effect on GHG emissions is counteracted by possible methane (CH4) slip. Today, bunkering of LNG is not fully developed A recent study from Sweden has underscored growing doubts over the claimed environmental benefits of using liquefied natural gas as a ship’s fuel. The study, from Chalmers University of Technology in Gothenburg, suggests that while many proponents of LNG fuel highlight a 20% improvement in global warming potential, this could be significantly less depending on various factors, including methane slip during combustion, production and transportation. This is not the first study to raise questions over the well-to-propeller emissions from fuels. A study earlier in the year from the Dutch research institute Marin highlighted similar issues and a report from Norway’s Marintek also posed questions over the supposed benefits of using LNG compared to using distillate fuels or heavy fuel oil. The Swedish study, Life Cycle Assessment of Marine Fuels, agreed with the generally held belief that LNG fuel produces little SOx and a lot less NOx than diesel oils or heavy fuel oils. It says that if an engine has no methane slip, and the same engine efficiency as one using HFO, then the global warming potential can be as much as the 20% claimed by advocates of the process. However, the benefits will only be 12% better in the base line study used in the report and 8% in the worst case scenario. One of the factors often ignored, the report implies, is the methane slip during production and delivery of the LNG to the vessel that will use it as a fuel. The recent spate of reports highlighting the global warming potential of LNG comes as debate over the use of gas becomes highly political. With European Union member states looking to improve their environmental standing they are keen to support new ideas and are using the predicted growth in gas availability, and its greener credentials during combustion, to help their cause.