Udviklingsenheden Morten Piil Hansen. EUD som attraktiv karrierevej - er det muligt? ”Den femte vej” Vejle 14. september 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Workshop EUD – Oplagt fødekæde til Erhvervsakademiuddannelserne
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Fastholdelsesstrategi: En strategi der styrkes gennem samarbejde.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Læringskultur og elevinddragelse
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Studievalg.dk DEN FEMTE VEJ Hvad gør Studievalg ift. EUD-vejen? Med forbehold for regionale forskelle! Konference 14. september 2010.
10. kl. 9. kl. 10. kl. EUD (erhvervsudd) Færdig uddannelse – ”Udlært”.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Uddannelse – dit barns fremtid
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Forældremøde i 9. klasse
At gøre karriere.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
i VIA University College og University College Nordjylland
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Årsmøde
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Udviklingsenheden Morten Piil Hansen

EUD som attraktiv karrierevej - er det muligt? ”Den femte vej” Vejle 14. september 2010

Disposition •Baggrund og projektdesign •Pointer fra elever, studerende og uddannede •Virksomhedernes interesse •Skolernes læringsrum •Vejledningssystemets udfordringer •Særlige uddannelsesforløb (EUD/HTX, EUX) •Anbefalinger & ideer

Baggrund •Oplevelse af stagnation eller fald i antal elever fra eud til videregående uddannelser •95 % målsætningen har betydning for hvilke elevgrupper der søger/bliver vejledt til eud •Vejledningsaktørerne koncentrerer kræfterne om de svage •Manglende gennemslagskraft for eud-HTX kombiforløb

Projektdesign •Tre skoler: Holstebro, Herning og Horsens •Tre Uddannelser m. videreuddannelser: – Ernæringsassistent – akademigastronom/professionsbachelor – Elektriker – elinstallatør/el-ingeniør – Struktør – konstruktør/bygningsingeniør •Periode: – •Involverer vejledere, virksomheder, lærere, elever, studerende og færdiguddannede •Bevilling fra Region Midt

Projektets datagrundlag •Opstartsseminar med relevante aktører •Interviews med studerende og færdiguddannede (portrætter – rollemodeller) •Interviews med virksomheders uddannelsesansvarlige •Interviews af elever, lærere og ledere m.h.p. læringsmiljø •Undersøgelse af markedsføringsmaterialer, tilsvarende projekter og ny lovgivning

Elever med studiepotentiale •Mange elevers læse- og skrivevanskeligheder baserer sig ofte på manglende mening! - eleverne siger, at hvis de virkelig er optaget af noget kan de godt lære det! •Elever i eud der påtænker videreuddannelse anser ikke altid økonomien som en væsentlig hindring! (SU – faglært løn) •Er bekymrede for fag og studieformer

Studerende med eud- baggrund •Ernæring og struktør: Kun få er målrettede fra starten - karriereplaner senere, enten sidst eller efter de er udlært. Elektriker: flere målrettet fra start •En del vælger videregående uddannelse p.g.a. arbejdsskader eller arbejdsløshed •Med eud-adgang har de nemmere ved at omsætte teori til praksis, kender arbejdspladskulturen og processerne

Færdiguddannede med eud-baggrund •Har ikke været bekymret for optagelseskrav •Ernæring og Struktør: Har taget de nødvendige enkeltfagskurser eller HF efter eud var færdig – har ikke anvendt/kendt påbygning under eud •Elektriker: har gennemført fag på højniveau under eud

Samlet om eleverne •Det personlige ”drive” afgørende •Ofte helbreds- eller job-omstændigheder der stimulerer til videreuddannelse •Inspiration til videreuddannelse kommer fra venner eller arbejdspladserfaringer – sjældent fra skoleundervisningen! •Varierer uddannelserne imellem om påbygning eller særlige forløb og nødvendige niveau-fag erhverves under eller efter eud

Virksomhedernes interesse •Karriereudvikling ses som en mulighed, ikke et pres fra virksomheden! ”Særlige incitamenter bruger vi ikke” •Faglærte lærer hurtigere teorien på ingeniøruddannelsen – efter endt uddannelse vinder de hurtigere de faglærtes tillid •Større virksomheder kan håndtere karriereudvikling – de mindre har modstand!

Virksomhederne - fortsat •Vigtigt at udlærte hurtigt starter på videreuddannelse! (de bliver hurtigt ”satte”) •Nogle mener at det er skolen som først og fremmest kan spotte talenterne •For nogle virksomheder er lederevner mere afgørende end bogligt talent!

Skolernes læringsrum 1 •En synlig lærer, der er fagligt engageret, giver feedback, stiller krav og sætter udfordringer er afgørende for at de stærke trives •Elevernes oplevelse af ”mestring” starter en positiv spiral og forstærkes af anerkendelse •Eleverne ønsker konkret baseret viden om videreuddannelses- og karrieremuligheder, men det er svært at finde et gunstigt tidspunkt!

Skolernes læringsrum 2 •De kvikke elever stimuleres af problemløsninger, projektarbejde og konkurrenceaspektet – lærerne anvender disse som ”sjakbajser” •Lærerne er ofte rollemodeller, men er ikke altid den eleverne snakker med om videreuddannelse •Adgangsgivende højniveaufag vanskelige at etablere på en meningsfuld måde! (Herning)Herning

Vejledningssystemets udfordringer •UU centrene pålagt at vejlede risikogrupper, ikke de stærke! – det må være folkeskolens egne vejledere, siger de. •Eud gennemførelsesvejledere m.fl. har svært ved at ”sælge” Grundforløbspakker med studieforberedelse •Studievalg har svært ved at agere på specifikke og individuelle behov

EUD/HTX eller EUX •Kombi-uddannelser mellem eud og HTX synes at være for omfangsrige til at virke tiltrækkende. Eleverne bliver ofte interesseret i videreuddannelse senere i eud. •EUX ser ud til at have visse muligheder, men bryder ikke afgørende med en videnskabsfaglig tilgang! Afhænger af underviserprofilen, om det bliver en succes!

Anbefalinger & ideer •Styrke innovation og iværksætteri i eud gennem tværfaglige studieprojekter på tværs af eud og videregående uddannelser •Tydeliggøre karriereveje/muligheder gerne gennem jobprofilbeskrivelser/billeder •Sætte fokus på virksomhedernes karrierefremmende foranstaltninger

Ideer fortsat •Traineeforløb i virksomheden (f.eks. eud lærling som ingeniør-trainee) •Arbejde bevidst med stærke elever som rollemodeller i rekruttering af nye elever •Etablere ”studiepraktik” fra eud til videregående uddannelser – gøre eud-elever studieparate v.h.a. mentorer fra de videregående uddannelser med eud- baggrund

Ideer fortsat •Håndværkerefterskole som rekrutteringskanal for dem med ”tidlige” ambitioner

Afsluttende bemærkninger EUD som attraktiv karrierevej er mulig men: •Myterne om snævre valgmuligheder må ”aflives” i folkeskole og vejledning •Krav til enkeltfagsniveauer må undersøges nærmere og elevernes tilegnelse af disse må ske i en praksisnær og erhvervsfaglig kontekst •Talentspotting i eud - de ”udpræget praktisk begavede” bør udfordres!