Om brugervenlighed -og venlige brugere. Agenda  Fokus på brugerne – ikke på brugervenlighed!  10 år med brugervenlighed – har fokus flyttet sig?  Evidensbaseret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
NemID = den nye digitale signatur
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Jens Krieger Røyen,
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
MEDICINKORTET PÅ SUNDHED.DK VEJLEDNING TIL APOTEKER.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Ny regering, nye tider – dag 1
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Forandringsledelse – et paradigmeskifte Torben Mangaard Frandsen, teamleder Byggeri Dabyfo, 19. juni 2014.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Hold dit NemID for dig selv
Digitalisering i den offentlige sektor
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
Hold dit NemID for dig selv
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Om brugervenlighed -og venlige brugere

Agenda  Fokus på brugerne – ikke på brugervenlighed!  10 år med brugervenlighed – har fokus flyttet sig?  Evidensbaseret tilgang – en case  Strategisk tilgang – klip fra strategien

Hvem har ansvaret for brugervenlighed?

Holdning  Brugerne er dommere!  Evaluer løsninger!  Test  Statistik  Support – løsninger skal være selvforklarende – ellers er det ikke selvbetjening!  Hør hvad de venlige brugere mener

 Resultmaker har arbejdet med selvbetjening og brugervenlighed i mere end 10 år.  Samarbejde med forskellige eksterne rådgivere.  Har fokus flyttet sig?

Sensus 2008

Uddrag fra tests i 2003  Efter 8 år har brugerne så fået deres offentlige digitale postkasse i digital post!

 Resultater fra 2003 – Hovedkonklusioner  Manglende brugervenlighed handler primært om  Er det forståeligt sprog?  Er det konsekvent?  Er der overblik?  Er der vejledning – er det rent faktisk muligt at svare på de stillede spørgsmål.

1 AF – ansættelse med tilskud – Svært at gå til _Medarbejderagenten_brugertest ”Jeg ved ikke om jeg skal svare Ja eller Nej, for jeg ved ikke, om jeg kan få det. Jeg svarer Ja. Jeg aner ikke hvad der står. Jeg aner ikke hvad lovgivningen er – Så jeg aner ikke om jeg skal svare Ja eller Nej.” (5)

Sproget har dog ændret sig _Virksomhedsstart_brugertest

Hjælpetekster – eller mangel på disse! SDP 28. juli 2003: Prz Onlinekonsulenten.ppt ”Jeg har det sådan, at jeg ikke læser teksten, men bare skal videre.” – test 3 ”Man skimmer det bare, det er bare sådan en smøre. Det er ligesom, når man får en slutbrugeraftale, så siger man jo også bare ja. Man kaster sig bare ud i det, når det ikke virker, så ringer man til hinanden.” - test 2 ”Jeg er helt sikker på, at man vil foretrække, at der står en masse ting. Erfarne brugere behøver det måske ikke, men det skal stå nedenfor, så man kan lade være med at læse det.” - test 1 ”Det generer ikke mig, men måske kan man ligge dem under en hjælpeknap… [Om hjælpetekster i på siden] Man vil nok gerne læse det i starten, men så vil man ikke lægge mærke til det.” - test 2 ”Det er bedre at få frem, hvis man er i tvivl. Hvis man tror, at man skal læse alt det igennem, det kan også blive for meget.” - test 3 ”Jeg vil foretrække, at det står der, også når jeg har brugt det mange gange.” - test 4 ”Hvis man bruger det tit, så vil man bare bruge det. Man skal næsten kunne vælge med eller uden hjælpetekster. For hvis man bruger det meget, så gider man ikke læse det. Det er meget godt, at den bliver der, indtil man har valgt.” – test 8

1.Siden fungerer fint Jeg skal udfylde de oplysninger med stjerner. Det ser nemt ud. (sp) Anmelder – ingen problemer _brugertest_SFS

1.Alle deltagere navigerede nærmest hjemmevant igennem siden. Formen med show/hide virker godt. 2.Det var den indholdsmæssige del, der var svær. Det var jo nemt at udfylde, fordi man bare skal vælge og ikke taste (1) Vælg din opgave – Fint at indkredse opgaven og show/hide fungerer godt her _brugertest_SFS

Har vi så lært noget? Case 2011

Statistik over frafald – elektronisk blanket PagePageviews Unique Pageviews% ExitKommentar Startside (Titel på blanket - vælg digital eller brev) ,80%Kan være fejlvalg af blanket Første side med oplysninger ,06% Anden side med oplysninger ,68% Tredje side ,50% Fjerde side ,80% Femte side ,20% Sjette side ,12% Syvende side ,90% Ottende side ,50% Vedhæft bilag-siden ,00%Er ikke altid relevant

Side 1  Hvorfor mon så mange faldt fra på side 1?  Måske fordi de fandt ud af, at de skulle være møde op på jobcenter først?

Ny selvbetjent løsning til Kontanthjælp Straks-afklaring – Vejledende forhåndsafgørel se Indsendelse til sagsbehandling Beriget med word-ekstrakt Sikker post Trække sagen fra sikker post ind i KMD Sag edh •Evt. starte sagen op i KMD Aktiv Åbne det vedhæftede worddokument •Rette/tilføje i dokument Gem dokument •I KMD Sag •Evt. kopi til Journal Opdatere KMD Aktiv Ny forbedret løsning Overblik over proces Eksisterende arbejdsgang Ny og enklere arbejdsgang Ny og enklere arbejdsgang – færre sager

Danmarks mest brugervenlige kontanthjælpsansøgning Få så mange forhåndsafgjort som muligt – færre ansøgninger! Få regelafklaring, der kan ske i fronten derud. Stil kun relevante spørgsmål Mål

Hvad er den rigtige rækkefølge?

Nuværende løsning  Ikke vigtigt for afgørelsen, kun for fastlæggelse af størrelse, men alle bliver spurgt (side 2)!  I ny løsning fastlægges først, om man kan afvise – resten får spørgsmål til fastlæggelse af størrelse

Vejledende forhåndsafslag Ny løsning

Information til understøttelse af alternative handlinger Er dette også brugervenlighed?

 Brug dit medie!  Tal et let forståeligt sprog  Udnyt viden i forvaltningen  Hvad plejer tvisterne at handle om?  Hvilken information mangler brugerne?  Stil hjælp og vejledning til rådighed.

Cases Aktiv stillingtagen til den - Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

Kvalitet De digitale tilbud til borgere og virksomheder skal være relevante, brugervenlige, skrevet i et letforståeligt sprog og let tilgængelige for fx personer med handicap. Digitaliseringsstrategien

Kvalitet  Resultmaker bakker op om en stigende kvalitet. Kun gennem en god og brugervenlig kvalitet er det muligt at flytte borgere og virksomheder til den digitale kanal.  Resultmaker vil aktiv følge fællesoffentlige arbejdsgrupper og best practices på området.  Resultmaker vil én gang årligt evaluere sine platforme for brugervenlighed. Resultmakers strategi

Tryghed Borgere og virksomheder skal være trygge ved at modtage og selv bidrage til den offentlige service på nye måder. De skal også kunne føle sig sikre på, at personfølsomme digitale data ikke bliver misbrugt. Digitaliseringsstrategien

Tryghed  Resultmaker håndterer alle personfølsomme data i overensstemmelse med lovgivningen.  Resultmaker lever op til de krav, der stilles i integrationen til de fællesoffentlige portaler.  Alle relevante løsninger anmeldes til datatilsynet.  Resultmakers driftsplatform er sikkerhedsgodkendt Resultmakers strategi

Effektivitet Det offentlige skal skærpe fokus på at høste digitaliseringens økonomiske gevinster – blandt andet ved langt mere systematisk at genbruge data og digitale løsninger på tværs af myndigheder. Digitaliseringsstrategien Fokusområde 10 FÆLLES GRUNDDATA FOR ALLE MYNDIGHEDER

Effektivitet Fokus på genbrug af data stiller krav til infrastruktur og aftaler.  Resultmaker har såvel snitflader som aftaler på plads i forhold til anvendelse af CVR og CPR opslag.  Resultmaker har grænseflader til registerdata på BBR og eIndkomst. Resultmaker leverer på en snitflade i overensstemmelse med præjournaliseringsstandarden. Resultmakers strategi

Effektivitet Fokus på genbrug af data stiller krav til infrastruktur og aftaler.  Resultmaker har såvel snitflader som aftaler på plads i forhold til anvendelse af CVR og CPR opslag.  Resultmaker har grænseflader til registerdata på BBR og eIndkomst. Resultmaker leverer på en snitflade i overensstemmelse med præjournaliseringsstandarden. Resultmakers strategi

Borgerne skal tilbydes brugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger Den offentlige sektor skal tilbyde borgerne brugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger på alle væsentlige områder. De vigtigste retningslinjer om sikkerhed, design, brugervenlighed, sprog, tilgængelighed og genbrug af data samles i 2012 derfor i en fælles forpligtende udviklingsvejledning. Digitaliseringsstrategien

Borgerne skal tilbydes brugervenlige og effektive selvbetjeningsløsninger  Resultmaker vil aktivt følge den udviklingsvejledning, der bliver stillet til rådighed for løsningsleverandørerne mhp at levere løsninger, der lever op til ovenstående mål.  Resultmaker vil aktivt leve op til kravene i integrationsmodellerne fra borger.dk og virk.dk.  Resultmaker får testet sin platform for brugervenlighed årligt. Resultmakers strategi

Smartphones Den hurtige udbredelse af smartphones o.l. giver borgerne endnu bedre muligheder for at kommunikere digitalt med det offentlige. I første omgang gøres digital post og Min Side på borger.dk mobile, så borgerne kan have overblikket over deres kommunikation med det offentlige med ”i lommen”. Digitaliseringsstrategien

Smartphones  Resultmaker arbejder for, at selvbetjening valgfrit kan ske på smartphone og eller traditionelt. Således er Resultmakers ”min-side” integration til borger.dk allerede forberedt til smartphones.  Resultmaker vil aktivt følge udviklingen i NemID til mobil, således at den mobile kanal vil kunne vælges, så snart denne er på plads. Resultmakers strategi

Virk.dk – Min side Fra 2012 vil virksomheder, der logger på den fællesoffentlige portal Virk.dk, få adgang til en personlig side målrettet den enkelte virksomhed, der giver virksomhederne overblik over kommende, igangværende og afsendte indberetninger. På Virk.dk finder virksomhederne også alle erhvervsrettede selvbetjeningsløsninger. Digitaliseringsstrategien

Virk.dk – Min side  Resultmaker vil understøtte at Resultmaker SaaS bliver det foretrukne valg af platform til selvbetjeningsløsninger på virk.dk.  Således vil løsninger fra Resultmaker kunne vises på min-side på virk.dk, når denne bliver tilbudt. Resultmaker vil aktivt arbejde med virk.dk-sekretariatet for at kunne tilbyde dette allerede fra starten. Resultmakers strategi

Kontakt  