John.M.Nielsen Metode & Co.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Chris Argyris f
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
Grænser for rummelighed
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Kommunikation mellem mennesker
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Seksualpolitik.
Procesværktøjer.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Dan Zielke og 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Workshop Motivation og fokus på målet
Et mærkeligt skib.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Selvledelse (Empowerment)
Håndtering af Sygefravær
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Introduction to consent: ethical and legal issues
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Mærk dig selv.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

John.M.Nielsen Metode & Co. Hvordan passer man på sig selv som professionel, når man arbejder med folk med selvdestruktiv adfærd? John.M.Nielsen Metode & Co.

Den arbejdsmæssige kontekst Ansatte er tilstede på et professionelt grundlag Den arbejdsmæssige kontekst Samfundsmæssige betingelser: Bestyrelsens krav, forvaltningens forventninger m.v. Handlinger i sociale kontekster: Institutionens kultur, organisation m.v. Individuelle betingelser: Personlighed, kvalifikationer m.v.

At være professionel og personlig Indebærer at det: ikke er min private etik Ikke er mine private værdier Men arbejdspladsens som skal afgøre mine vurderinger og valg Og at det er mig som personligt er bærer og formidler af dem Som professionel stiller jeg altså min person, viden og erfaring for opgaveløsningen i den arbejdsmæssige kontekst

Det er mig, som er på arbejdet ”Vi møder menneskelige lidelser, der aldrig vil forsvinde, vi oplever smerte, der aldrig vil gå over, og vi ser sår, der aldrig vil heles.” Lars Ytting Den arbejdsmæssige kontekst. Professionel og personlig Den private kontekst Personlig og privat

Dilemmaer I arbejdet med mennesker findes der ikke Én sandhed Én løsning Én metode Et håndgreb som kan ændre forholdene Der findes til gengæld hele tiden dilemmaer. Tvivl og frustration vil altid ledsage os. Det gælder om at finde en balance, som gør det muligt at leve med dilemmaerne

Redskaber 1 Afklar den arbejdsmæssige kontekst: Hvad er arbejdsstedets formål og mål? Hvad er arbejdsstedets værdier m.v.? Hvad er min funktion? Hvad er mine opgaver? Hvor går grænserne Mellem arbejdsstedet og borgeren? Mellem borgeren og medarbejderen? Mellem borgerens eget ansvar for sit liv og medarbejderens?

Redskaber 2 Afklar hvor din primære indsats skal være? Svaret afhænger af arbejdsstedets formål og mål og dine konkrete opgaver Forandre tilstanden Fastholde konstruktive og positive elementer Begrænse skadevirkninger

Redskaber 3 ”Vi bør arbejde på at være mere autentiske i vores kontakt- og begynde at afvikle vores trang til at være løsningsorienterede på ”den udstødtes vegne” ”Hold op med at give det du ikke har lyst til eller ikke magter at give” ”Brug din indsigt, viden og erfaring” ”Vi skal lære at forholde os til det vi ser uden at skulle gøre noget” ”Vi skal tro på, at det kan være sundt og nødvendigt at stille betingelser i kontakten til ”den udstødte” Lars Ytting

Spørgsmål Hvad er mest hjælpsomt for mig, når jeg rammes af disse dilemmaer i arbejdet?