Science-kommune Sorø På vej ind i fremtiden… Mikael Scheby Sciencekoordinator i Sorø Kommune
Hvorfor Science? Div. Overskrifter fra populærvidenskabelige blade Landbrug i 30 etager Elbilen giver brintbilen baghjul Nanoteknik forvandler CO2 til brændstof Vi kan høste gratis energi på månen Nye reservedele forlænger livet
Fremtidens udfordring Uændret levevis CO2 udslippet skal begrænses væsentligt Stigning i energiforbrug på ca. 50% de næste 50 år
Science-kommuner
Der skal være ledelsesmæssig Der skal være ledelsesmæssig* opbakning til, at kommunen aktivt arbejder på at udvikle sig til en Science kommune. At arbejde ”aktivt på at udvikle sig” til en Science-kommune indbefatter: • at der sikres en løbende og struktureret dialog om udvikling af naturfagsforløbet mellem alle interesserede aktører i kommunen. Som minimun skal dialogen foregå i to fora: a) et tværgående forum, hvor interesserede aktører fra naturfagskæden er repræsenteret og b) et forum for interesserede naturfagslærere, hvor målet i projektperioden skal være at opnå repræsentation fra mindst 75 % af relevante uddannelsesinstitutioner indenfor kommunegrænsen, • at der skabes overblik over eksisterende udviklingstiltag i naturfagskæden og at overblikket formidles og drøftes i de to ovennævnte fora, • at der arbejdes med formulering af en naturfagsstrategi, der skaber koordination og sammenhæng mellem de forskellige udviklingstiltag på naturfagsområdet og kommunens strategi for erhvervsudvikling, • at udviklingen i børns interesse for naturfag og teknik måles på relevante indikatorer og offentliggøres i forbindelse med kommunens årlige kvalitetsrapport. Kommunen fastlægger selv udgiftsniveauet for udviklingen af en Science-kommune. Kommunen skal være villig at indgå i et åbent samspil med de øvrige deltagende kommuner i projektet om udviklingen af Science-kommuner. En medarbejder tilknyttet kommunens forvaltning skal være ”bemyndiget” til at virke som kommunens ”naturfagskoordinator”. Naturfagskoordinatoren skal koordinere kommunens egen udvikling som Science- kommune og deltage i projektets netværksaktiviteter med naturfagskoordinatorer fra de øvrige kommuner i projektet. Kommunen skal medfinansiere projektet.
Konkrete tiltag i Sorø First Lego League på Science-centret Science-piloter Lokalt tværkommunalt science- samarbejde Aktivt naturfagsnetværk med lokale tovholdere i de enkelte institutioner
First lego League i Sorø
Science og iværksætteri = FLL
D. 7. november i Sorø
Følg med på hjemmesiden www.hjernekraft.org
FLL Sorø
Nyttige links: Sciencekommunernes hjemmeside: http://www.formidling.dk/sw7986.asp Science-kommunernes wiki http://science-kommuner.wikispaces.com/ Sciencekommune Sorøs wiki: http://science-soroe.wikispaces.com/ Nordisk matematikkonkurrence: http://www.dkmat.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=63 Overvågningens dilemma http://www.blivklog.dk/page4045.aspx NTS – centeret: http://www.nts-centeret.dk/
Og hvad så nu? Hvad skal vi bruge netværket til? Niveau 1 Bruges til erfaringsudveksling på tværs af skoler, lokale kurser (ingen spor når projektet stopper, begrænset synlighed) Niveau 2 Som niveau 1 + større kommunale events som organiseres i netværket (Begrænsede spor når projektet stopper, rimelig god synlighed) Niveau 3 Som niveau 2 + oprettelse af naturfagsbestyrelse med etableret samarbejde med erhvervsliv, borgere og lokalpolitikere i Sorø om en egentlig fremadrettet naturfagsstrategi i kommunen. (blivende og tilbagevendende events også når projektet stopper stor synlighed, forankret i kommunen med begrænset antal timer) Hvilke muligheder har vi hver især?