”Personligt lederskab” v/Lars Ib, Business Institute A/S

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Psykisk arbejdsmiljø.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Mentaltræning Målsætning
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Stress og ledelse på sygehuset
Nyt ansvar.
Det autentiske menneske
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jeanett Bonnichsen Tlf: Amagertorv 31
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Sårbarhed hos børn og unge
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Stress En folkesygdom?.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Personlig stof- og alkoholpolitik
1 1.
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Den generiske kompetenceprofil
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

”Personligt lederskab” v/Lars Ib, Business Institute A/S HI´s ÅRSMØDE 2010 Mandag den 17. maj 2010 Vingsted

Hvordan kan man lede andre såfremt man ikke kan lede sig selv? Temaet Hvordan kan man lede andre såfremt man ikke kan lede sig selv? Viden om personligt lederskab Hvordan når man sine mål Hvordan får man gejsten i sit arbejde

Hvad er personlig lederskab? Forskellen på succes eller fiasko som leder ikke er fine uddannelser, men det du gør, med det du ved Personligt lederskab udvikles, når lederen udforsker grænsefladerne mellem sig selv som person og sig selv som leder. Dette er så vigtigt for ledere i dag, fordi det lige netop er i spændingsfeltet mellem personen og rollen, at stress kan opstå. Det kan være, når beslutninger om reduktioner skal føres ud i livet, hvor lederpersonen ofte er meget berørt, men hvor lederrollen er nødt til at være meget klar. Eller situationer hvor lederen, som den person hun er, hvirvles ind i turbulente følelsesmæssige relationer til de mennesker, hun er leder for, samtidig med at hun har ansvaret for en optimal drift.

Antagelsen Tænk nu hvis…. As good as it gets Kan man ændre sin egen arbejdssituation eller skal man leve med det som det er?

Tænk, hvis man selv kunne vælge? Er jeg Peter Plys? Eller er jeg æsel? Forandring starter altid hos mig selv!

Muligheder Løsninger Mennesker over stregen skaber større livskvalitet for sig selv og andre At fokusere på fremtidens muligheder udvikler energi og løsninger Over stregen Under stregen Mennesker under stregen dræner sig selv og andre for energi At fokusere på fremtidens problemer skaber begrænsninger Problemer Begrænsninger

Hvad driver os - motivation? Bevægelsen fra mammon til mening er en bevægelse, der italesætter, at motivation bevæger sig til at være mere end tanker og behov. Det indeholder emotion og eksistens, mening og sammenhæng. Og det er i højere grad hjertet og følelsernes domæne, end rationaliteten og tankernes. Hjertet har sine grunde, som fornuften ikke kender til

Vi har selv nøglen – Er vi ikke tilfredse med situationen, er det kun os selv som kan ændre det! HØJ STJERNER KERNE ZAPPERE ENGAGEMENT VIL MEDARBEJDERE PÅ VEJ VÆK SOFA MEDARBEJDERE LAV KOMPETENCE HØJ KAN

Når man selv gør en forskel Den succesfulde leders 7 spidskompetencer Mod Mådehold Passion Ansvarlighed Netværkskraft Forandringsvilje Globalt mind-set

TÆNK UD AF BOKSEN Få et personligt perspektiv Tænk langt Tænk i helheder Tænk på tværs af grænserne Gå efter at gøre en forskel Lav kritisk risikoanalyse Opsøg succes Vær handlekraftig Tag hjertet med Søg kreativ fornyelse Vær begejstret og kommunikativ Vis passioneret lederskab

Forandringsvilje. Lidt impulsivitet. Åbenhed. Positiv stemning. Hvad skal der til… Forandringsvilje. Lidt impulsivitet. Åbenhed. Positiv stemning. Positiv energi. Gør din indflydelse gældende – få suget i maven – der hvor du gør en forskel.

Få styr på din tid Vigtigt Haster Haster ikke Ikke vigtigt Løsning af disse opgaver medfører: overblik mentalt overskud langsigtede målsætninger For meget fokus på disse opgaver medfører: at man ikke kan se skoven for bare træer manglende overblik kortsigtede målsætninger at man aldrig kommer ”ind til benet” forhøjet stressniveau Nærvær Salg Kommunikation Kundepleje Skabe motivation Bestilling af varer Styrkelse af medarbejderne BRANDSLUKNING VIGTIGE OPGAVER DER SYLTES Haster Haster ikke Ikke vigtigt

Indsæt SMART SPECIFIKT Formulér målet så præcist og detaljeret som muligt MÅLBART Hvordan vil du og andre vide, at du har nået dit mål? Hvad vil være beviset? ATTRAKTIVT Er målet vigtigt og attraktivt for dig og din afdeling? Er målet et middel til et andet, bagvedliggende mål? REALISTISK Er målet realistisk i.f.t. den tid og de ressourcer, som er til rådighed? TIDSBESTEMT Hvornår er målet nået?

SMART udløser mål og handlinger Mål placeres i Gameplanen under mål Fokusområder placeres i Gameplanen under faser og aktioner Opgaver placeres i detailplanen Noter disse SMART’er og opgaver på Post-It Fokusområde Mål 1 Opgave Opgave Opgave Opgave

Hvad er stress? Stress opstår, når en person oplever betingelser og krav i omgivelserne som belastende og som overstiger personens egen vurdering af sig selv, egne evner, kompetencer og muligheder Der er visse betingelser i omgivelserne, der med større sandsynlighed end andre vil opleves som belastende og som overstigende individets ressourcer

Hvad er stress? Stress er kropslige, psykiske og adfærdsmæssige reaktioner på både ydre og indre forhold Stress er en tilpasningsreaktion, hvor krop og psyke forsøger at tilpasse sig den nye situation Stress er en uadskillelig del af livet, som opstår når mennesker reagerer på udfordringer og forandringer

Kend forskel på stress og travlhed Travlhed er ikke lig med effektivitet – men så sandelig heller ikke lig med stress Hvis ovenstående var tilfældet ville du ikke kunne identificere de medarbejdere, som faktisk er stressede, da deres signaler drukner i støjen Vær opmærksom på, hvordan der tales om arbejdsmængden i din afdeling, da sproget er med til at skabe den verden, du og dine medarbejdere lever og arbejder i. (Det vi siger, bliver vores virkelighed) Sørg for at det er legitimt at tale om stress på en realistisk og passende måde

Stress-symptomer Fysiske symptomer Psykiske symptomer Adfærdsmæssige symptomer Puls og blodtryk stiger Glemmer let – husker dårligt Koncentrations-besvær Søvnforstyrrelse Træthed og ulyst Reduceret effektivitet og evne til at træffe beslutninger Hovedpine Selvtillid og selvværd påvirkes Trækker sig fra sociale sammenhænge Mavesmerter Selvbebrejdelse Aggressivitet Hyppige infektioner Let til tårer Ændrede spisevaner Forværring af kroniske sygdomme Indlæringsproblemer Øget sygefravær Hjerte-kar-sygdomme Angst og depression Øget forbrug af alkohol, tobak og piller

Trivsel/positiv stress Negativ stress Stresstrappen Fra trivsel til stress Tempereret Stimuleret Høj aktivitet Motivation Trivsel Arbejdsglæde Oplever at blive udfordret og at udvikle sig Opvarmet Travlhed Kvaliteten reduceres en smule Tendens til manglende overblik Risiko for konflikter i teamet Begyndende stress symptomer: f.eks. spise, gå og tale hurtigere Overophedet Krav overstiger ressourcer markant Tro på egne evner svinder Uoptimal priori- tering og flere fejl Stresssymptomer f.eks. Søvnbesvær, hoved- og mave- pine, manglende energi Nedsmeltet Effektivitet Ineffektivitet Brandslukning Lav trivsel Sygefravær Alvorlige stress- symptomer: Fysiske og psykiske sammenbrud Udbrændt Langtids- sygemeldt Depression Angstanfald Trivsel/positiv stress Negativ stress

Forebyggelse af stress ved forandringer? Øg forud- sigelighed Kommuniker målrettet for at minimere usikkerhed og uforudsigelighed Øg social støtte Sæt tid af til, at nye relationer kan etableres og forankres Øg kontrol Giv medarbejderne indflydelse og beslutningsevne, hvor det er muligt Øg mening Sikr, at medarbejderne forstår årsagen til forandringen og hensigten med den Reducer kravene Øg medarbejdernes kompetencer, så de nye krav synes overkommelige

Det hele i en rockerversion Træf en beslutning med dig selv. Hvad motivere dig? Find svaret Sæt dig mål Styr din tid Undgå stress – kend dig selv

Tak for i dag