Underviseren – hvordan kan du arbejde med dig selv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Music: Nightengale Serenade
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Kommunikation Intern Klubuddannelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Musik: Nightengale Serenade
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
- gennem Marte Meo metoden
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
De sidste undervisningstimer
Livets tog.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvor der er fokus på klimaet.
Kommunikation.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Joken, der bringer dig held!
”Kaldet til kærlighed”
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Musik: Nightengale Serenade
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Joken, der bringer dig held!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Professionelt nærvær Distance Distant Evnen til at have overblik
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Kompetence Sikker Danisco bruger på deres hjemmeside et professionelt sprog der får hjemmesiden til at fremstå som en sikker hjemmeside.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Kan man få indflydelse på en lov?
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Underviseren – hvordan kan du arbejde med dig selv Underviseren – hvordan kan du arbejde med dig selv? - hvordan udvikler du dig som underviser?

Professionelt nærvær “Kommunikativ succes består i professionelt nærvær. Det opfatter jeg som en kombination af indlevelse (evne til at lytte), distance (evne til at have overblik) og engagement (evne til at have sig selv og hjertet med).   …Indlevelse er… en evne til at se deltagerne, som mennesker, der er forskellige fra en selv - kombineret med faglige og sociale antenner for deres faglige og personlige behov og forudsætninger...   … Distance betyder…, at man både har kontakt med deltagerne og med sig selv og samtidig et fagligt og socialt overblik, som gør, at man kan se situationen oppe- og udefra...  …Engagement betyder…, at man forbliver i kontakten med deltagerne, samtidig med at man selv er optaget af situationen - fagligt og socialt.”    Marianne Kristiansen: Professionelt nærvær. I "Personlig kommunikation og formidling". 1993

Teknikeren – afstand Lige på og hårdt – ingen motiverende indledning Stor informationsmængde og mange præcise tekniske detaljer Ubevidst antagelse om at målgruppen har samme forudsætninger som læreren Begrænset øjenkontakt – fysisk afstand – ensartet stemmeføring Ofte mænd – med naturvidenskabelig baggrund

Antennepædagogen – for meget nærhed Stor indlevelsesevne Aktiv lytning – mange nik og smil Evner at stille deltagerrelevante spørgsmål og bruge rammende eksempler Lader sig afbryde – overlader ”scenen” til deltagerne ”prøve”, ”forsøge”, ”måske”, ”håbe”, ”hvad synes du?” Meget øjenkontakt – bruger rummet Manglende styring og distance – ”autoritetsproblemer” Ofte kvinder – i ”bløde job”

Perfektionisten – den korrekte Grundighed – præcision - alvor Faglig kompetent – tager egne fejl meget alvorligt – selvkritisk overjeg Velforberedt Ofte god til at fastholde overblik – nogle har dog en svaghed for at detaljerne også skal med Struktur Lille indlevelse En vis belærende distance

Turbopædagogen – fit for fight? Begejstret – engageret Fylder rummet Manglende fornemmelse for deltagerne – giver meget lidt plads til deltagerne Stresser ofte sig selv Taler hurtigt – megen gestik – bruger rummet

Troværdighedsdyder Kompetent Åben Engageret sikker konsekvent velfokuseret Åben ærlig velvillig beskeden humoristisk medmenneskelig Engageret ægte nærværende levende

Professionelt nærvær tænkeøvelse Hvor ligger du selv i forhold til ”blå” – professionel – overblik – distance – tidsstyring ”rød” – nærvær – engagement – indlevelse – anarki - kaos

Teknikeren – hvad kan han gøre? Forbered motiverende indledning Stil åbne spørgsmål – gå i dialog uden at have en præcis ”løsning” Væk med troen på at undervisning skal være 100% planlagt Arbejd med øjenkontakten og kropslig frigørelse – brug rummet Vov at bruge din personlighed

Antennepædagogen – hvad kan hun gøre? Lære at respektere sig selv – også når hun siger fra, skærer igennem, bliver vred Markere hvem det er der styrer – kropsligt og sprogligt Ikke ”devaluere” egne udsagn Bede om uddybninger og eksempler fra eleverne – ikke blindt godtage alt

Perfektionisten – hvad kan hun gøre? Tag imod ros Accepter og tillad egne fejl Brug humor Undgå forældre-agtige kommentarer til eleverne Undgå overforberedelse

Turbopædagogen – hvad kan han gøre? Slap af! Hold pauser Se på deltagerne – hvordan har de det? Lad være med at tage dialog som en ”hanekamp” Du er god nok – så det er ikke farligt at give plads til andre

Tilhørerne Kim Carstensen, Verdensnaturfonden ”Det er vigtigt at tillade sig selv at sige noget sludder og være villig til at grine ad det bagefter. Det er ikke verdens undergang, at man har sagt noget forkert… Det er heller ikke en ulykke at måtte sige til folk, der spørger om noget: ”Det ved jeg ikke”.” ”Tilhørerne skal betyde noget for en, når man taler, ellers betyder man sikkert heller ikke noget for dem” Kim Carstensen, Verdensnaturfonden

Pentagrammet Taler Emne Tilhørerne Omstændigheder Sprog

Lærer - elev - fag -balancen - for meget: show, underholdning, selvsmagende, uinteresseret i eleverne Læreren skal befordre læring - ikke mere - for lidt: uengagerende, genert, ingen autoritet, usynlig Engagement, troværdighed og autoritet er vigtigt lærer for meget: for tungt, for kedeligt, for svært, ikke-relevant stof - for lidt: eleverne får for lille udbytte, eleverne arbejder ikke nok fag - for meget: anarkistisk/kaotisk, stoffet nås ikke, enkelte elever kan dominere, ”terapi” - for lidt: forkerte emner og/eller niveau, manglende dialog undervejs elever

Nervøsitet I al mundtlig formidling er det utrolig vigtigt at være der, at være 100% til stede. Og der er nervøsitet en gave, fordi nervøsiteten gør, at man kan geare sig selv op. Man bliver simpelthen bedre, hvis man er lidt nervøs…. ”Man skal være lidt nervøs for at være rigtig til stede. Nervøsiteten er en slags drivkraft, bare man kan kontrollere den.” Annette Juhler Kjær, TV2 Kim Carstensen, Verdensnaturfonden

Spørgsmål ”Når man får stillet et spørgsmål, tror jeg, at det er en fornuftig ting, at man ikke snubler over sig selv for at besvare spørgsmålet, næsten før det er stillet. Man skal ikke lægge skjul på, at man tænker sig lidt om. Det skal ikke være som Jehovas Vidner ved døren… Det skal selvfølgelig heller ikke være en krukket kunstpause, men en pause der viser, at man lytter og reflekterer og efter en kort overvejelse svarer som en troværdig formidler” Hans Gammeltoft-Hansen

Spørgsmålstyper De helt enkle og opklarende De gode Gode spørgsmål - blot ikke på ”ret tidspunkt” De lidt specielle spørgsmål, men ret emne Uden for emnet De grove, generende, perfide....

Søren Kierkegaard: At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere, end han - men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Hvis jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gøre min mereforståen gældende, så er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand hjælp begynder med en ydmygelse: hjælperen må først ydmyge sig under den, han vil hjælpe og herved forstå, at det at hjælpe ikke er det at herske, men det at tjene….

Den gode underviser professionelt nærvær: distance - engagement autoritet humor ansvar for at der kan ske en læring lærerens kontaktevne og troværdighed betyder mere end fagligheden

Herskerteknikker for undervisere! Usynliggørelse - når eleverne taler, roder du i dine papirer Latterliggørelse - ”det var sandelig et specielt spørgsmål” Tilbageholdelse af information - brug ord/navne som tilhørerne ikke kender Ligegyldigt hvad du gør så er det galt - hvis folk spørger, forstyrrer de – hvis de ikke gør, er de sløve Påføring af skyld og skam - ”nå, så er vi vist endelig alle på plads”