Unge – Voksne med ADHD hvordan går det dem?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Bokstav børn.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Forældremøde X årgang.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Relationer – børn imellem
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Velkommen til Nordregårdsskolen
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Lærings- og praksisfortælling
Fritidspas.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Præsentation af forårs-sfo
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Team Nordahl og Skibet Skole
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Morale og dannelse i uddannelse
Fra anledning til udvikling
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Unge – Voksne med ADHD hvordan går det dem? Jytte Lunding

Hvad siger de selv om deres vanskeligheder? Jytte Lunding

Hvorfor er det relevant at vide? Jytte Lunding

Det er det fordi… Jytte Lunding

ADHD er ikke noget man vokser fra når man bliver 18 Enkelte vanskeligheder er helt forsvundet. Andre er mindre synlige, eller har ændret udtryksform. Nogle vanskeligheder er blevet mere synlige. Nye er kommet til. Jytte Lunding

Hvorfor et neuropsykologisk udviklingsperspektiv En meget stor del af de børn der har vanskeligheder svarende til ADHD, har fortsat vanskeligheder efter de er blevet 18 år. Jytte Lunding

På flere områder er de ikke alderssvarende udviklet, heller ikke som voksne. Jytte Lunding

På grund af de organisk betingede vanskeligheder, har de haft svært ved at tilegne sig alderssvarende viden og færdigheder. Jytte Lunding

De bør derfor vurderes ud fra et neuropsykologisk udviklingsperspektiv. Jytte Lunding

Primære og sekundære vanskeligheder Ud over de primære vanskeligheder, ses ofte betydelige sekundære vanskeligheder. Det er vigtigt at kunne skelne mellem dem og det har man erfaring med inden for børneneuropsykologien. Jytte Lunding

En anden væsentlig årsag…. Jytte Lunding

Der er ingen der automatisk tager over Det er vigtigt at de instanser der har haft kontakten til børnene og deres familier, er opmærksomme på deres behov, også efter de er fyldt 18 år. Jytte Lunding

At det går de voksne så dårligt skyldes bl. a At det går de voksne så dårligt skyldes bl.a. at man når at tabe dem inden de (hvis de da er så heldige) får den nødvendige hjælp. De skal først gennem endnu flere nederlag mens de selv forsøger at klare en uddannelse, finde et job og kæmpe for at bevare det, styre økonomien, bo i egen bolig mm. Jytte Lunding

Undervejs ender mange i psykiatrien med bl.a. depression og angst. De er også i højrisikogruppe i forhold til misbrugsproblemer. Der er øget risiko for at komme i kontakt med kriminalforsorgen. Jytte Lunding

Det er vores ansvar Det er vigtigt at børnene bliver ordentligt undersøgt samt at deres vanskeligheder bliver nøje beskrevet. Jytte Lunding

Det er uendelig meget sværere at få en neuropsykologisk udredning når man er over 18 år. Jytte Lunding

Den hjælp, der er behov for efter det 18 Den hjælp, der er behov for efter det 18. år, skal beskrives i de rapporter vi skriver før barnet bliver ”officielt voksen”. Jytte Lunding

Det er vigtigt at beskrive den sene modning, der følger med ADHD samt de vanskeligheder vi erfaringsmæssigt ved de får. Jytte Lunding

Skriv i konklusionen hvordan I forventer at barnet vil fungere som ung og voksen, ud fra de vanskeligheder der er afdækket i den børneneuropsykologiske undersøgelse.   Jytte Lunding

Skriv hvilken hjælp der bliver behov for i forbindelse med uddannelse, arbejde, styring af økonomi, egen bolig mm. Jytte Lunding

Anbefal gerne konkrete foranstaltninger som en mentor, personlig hjælper, hjælp til organisering af hjemmet, økonomien mm. Jytte Lunding

Vi kan være med til at gøre en forskel for den unge – voksne med ADHD. Der er ingen andre der gør det i øjeblikket. Derfor er det vores ansvar at tænke langsigtet. Jytte Lunding

Et mødested for unge og voksne med ADHD Netværksgruppen Et mødested for unge og voksne med ADHD Jytte Lunding

Formålet var at give de unge og voksne mulighed for at møde andre med ADHD. Samtidig med at de fik mulighed for at skabe kontakter, få venner og et socialt netværk.   Jytte Lunding

Det startede for 4½ år siden i Epilepsiforeningens lokaler med støtte fra ADHD-foreningen. Det blev ikke som forventet, for selv om det blev en ubetinget succes, så kom det aldrig til at fungere som jeg havde forestillet mig. Jytte Lunding

Det blev i stedet begyndelsen på et uendeligt projekt, der er i konstant udvikling. Jytte Lunding

Det blev et gensidigt projekt, hvor vi hele tiden lærer af hinanden. Jytte Lunding

Organiseringen Fra afd. Øst deltog 2 mødre, der begge havde voksne sønner med ADHD. De påtog sig de praktiske opgaver, men er i dag en integreret del af møderne. Jytte Lunding

De er, ligesom jeg, blevet det faste holdepunkt i Netværksgruppen.   Lokalerne blev hurtigt for små og vi flyttede til Valby Medborgerhus. Jytte Lunding

Netværksgruppen fungerer på de unges præmisser. Efter deres ønsker har vi indført et fast program for møderne, regler for tavshedspligt, regler for deltagelse af pårørende, talerække og ordstyrer mm. Jytte Lunding

Deltagerne beslutter selv hvilke emner de vil have taget op ved møderne. Jytte Lunding

Emnerne handler ofte om hvordan man får venner og kærester, klare uddannelse eller arbejde, styrer økonomien, organiserer ting i hverdagen som, at komme i bad, få vasket tøj, komme op om morgenen mm. Jytte Lunding

Der er også mange bekymringer vedr. arveligheden. Nogen har fået deres diagnose i forbindelse med at deres barn er diagnosticeret. Andre bekymrer sig for om de kan give det videre til eventuelle børn. Jytte Lunding

Der er også mange bekymringer, der drejer sig om relationerne til de pårørende.   Jytte Lunding

Vores månedlige møder er derfor blevet suppleret med 4 pårørende møder om året. 2 møder der handler om de unge og voksne samt 2 møder hvor de pårørende får mulighed for at tale om deres bekymringer og vanskeligheder. Jytte Lunding

Yderligere tilbyder vi en del arrangementer, hvor deltagerne får mulighed for at træne forskellige sociale færdigheder.   Jytte Lunding

Vi har f.eks. en årlig tur på Bakken og et jule arrangement. Derudover har vi Bowling, Laserskydning, rundvisning på Christiania, minigolf og meget andet, som deltagerne selv er med til at bestemme. Vi går ofte ud og spise i forbindelse med arrangementerne. Jytte Lunding

Ingen kommer på besøg i Netværksgruppen uden deltagernes tilladelse. Vi får mange henvendelser fra mennesker, der vil vide mere om de unge – voksne med ADHD. Ingen kommer på besøg i Netværksgruppen uden deltagernes tilladelse.   Jytte Lunding

De sociale vanskeligheder De unge og voksne er meget ensomme De har svært ved at få venner og kærester. De har det ikke altid godt med deres familie. Forældre og søskende er nærmest slidt op. Jytte Lunding

Når de mødes i Netværksgruppen begynder de at udvikle sig socialt. Vi oplever ofte, at de unge reagerer positivt på mødet med de andre i Netværksgruppen. Når de mødes i Netværksgruppen begynder de at udvikle sig socialt. Jytte Lunding

Først havde vi omfattende pubertetsproblemer, hvor forældrene kom på banen, og der var indbyrdes konflikter udenfor møderne. Jytte Lunding

For nylig var der for første gang en begyndende snak om kønsroller. Jytte Lunding

De unge og voksne med ADHD kan hjælpe os til en øget forståelse De kan fortælle os hvordan det er at have ADHD. Hvordan de har oplevet deres barndom. Hvilken hjælp de har, og havde behov for. Jytte Lunding

De unge og voksne fra Netværksgruppen siger: Vi ville ønske: At man havde forstået hvilket kaos der altid var og stadig er inde i vores hoveder. Jytte Lunding

Når det der blev sagt begyndte at ”flyve” hen over hovedet. At man havde begrænset informationerne og havde opdaget, når vi ikke formåede at lytte længere Når det der blev sagt begyndte at ”flyve” hen over hovedet. Jytte Lunding

At man i skolen havde set når vi mistede tråden i undervisningen, så man kunne have hjulpet os tilbage til emnet. Jytte Lunding

At man havde givet os lov til at afreagere når uroen i kroppen blev for meget, for så kunne vi måske have fulgt med igen. Jytte Lunding

At de andre børn havde vidst hvorfor vi var anderledes. At man havde givet os lov til at være anderledes, og alligevel bevare selvværdet. At de andre børn havde vidst hvorfor vi var anderledes. Jytte Lunding

At vi have fået hjælp til at acceptere vores vanskeligheder. At andre havde accepteret os som vi var.   Jytte Lunding

At vi var blevet respekteret, selv om vi så ofte mislykkedes. At man havde lagt mærke til, hvor meget vi gjorde for at kompensere, og hvor trætte vi blev. Jytte Lunding

At man havde set at vi ikke var uartige børn, men børn med et handikap, der kæmpede for at fungere.   At man også havde været opmærksomme på os der er stille, søde og dagdrømmende, vi havde også enorme vanskeligheder. Jytte Lunding

Vi ville gerne have lært: Hvordan vi kunne få venner og hvordan vi kunne bevare venskaber. Hvordan man kunne skabe positiv kontakt frem for negativ, så vi ikke behøvede at være klassens klovn eller meste udskældte unge. Jytte Lunding

At kompensere på en acceptabel og anvendelig måde. Jytte Lunding

Vi ville gerne: At lærerne havde fulgt op på vores medicin.   At der havde været et ”overlap” til SFO’en. Jytte Lunding

At lærerne, specielt støttelærerne havde læst om ADHD og de vanskeligheder det medførte. Jytte Lunding

Jeg skal hilse fra Netværksgruppen og sige: ”Tak for jeres interesse for de unge og voksne.” Jytte Lunding