Den Professionelle samtale Samtalen som redskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Refleksion i kommunikationen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Kommunikation Intern Klubuddannelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Roskilde Tekniske Skole
FOKUS! På vores udvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kvantitative metoder
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Relationer – børn og voksne
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Tilgivelse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Kommunikation i kontekst
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Kommunikation Modul A.
Ansvarlig.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Personaletræf Brogården 2018
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Den Professionelle samtale Samtalen som redskab Ken Lunn, MSc (Herb. Med.), MNIMH Angelica Klinik og Kursuscenter Turesensgade 33, Kld. Th 1368 Kbh K www.asclepius.dk asclepius@webspeed.dk

Den Professionelle samtale Kl. 9.00 - 9.10 Introduktion Kl. 9.10 – 9.30 Anamnese skema Kl. 9.30 – 10.00 Diskussion/oplæg: Det terapeutiske rum Kl 10.00 – 10.30 Den professionelle samtales faser Kl. 10.30 – 10.45 Pause Kl. 10.45 – 11.00 Redskaber i samtalen Kl. 11.00 – 11.20 Øvelse: kropssprog Kl. 11.20 – 11.40 Opsamling af øvelse: kropssprog Kl. 11.40 – 12.00 Om rollespil og feedback Kl. 12.00 – 13.00 Frokost Kl. 13.00 – 13.30 Oplæg: Empati Kl. 13.30 – 14.00 Rollespil: Empati Kl. 14.00 – 14.15 Opsamling: Rollespil Kl. 14.15 – 14.45 Oplæg: Gensvarsmodeller Kl. 14.45 – 15.15 Rollespil: Gensvarsmodeller Kl. 15.15 – 15.30 Opsamling: Rollespil og gensvarsmodeller Kl. 15.30 – 16.00 Oplæg: At bruge sig selv som redskab i samtalen

Anamnesen (I) Anamnesen og udarbejdelse af notater/journaler Hvorfor laver man notater i forbindelse med en behandling? Hvilke informationer skal noteres og skal informationen organiseres? Tænker og overvejelser om opbevaring af journaler

Det Terapeutiske Rum (II) Kontekstens betydning for samtalen - overvejelse vedr. de fysiske rammer Hvilke overvejelser har I gjorde jer omkring indretningen af det terapeutiske rum?

Det Terapeutiske Rum (III) Hvad er kendetegnende for en professionel samtale? Den professionelle samtale er afgrænset i rum Den professionelle samtale er afgrænset i tid Den professionelle relation er asymmetrisk Den professionelle samtale er i udgangspunktet en asymmetrisk relation, hvor klienten indenfor i et bestemt rum og indenfor et bestemt tidsrum afgiver kontrollen over sig selv til terapeuten, og dermed indleder sig på det, man kunne kalde en arbejdsmæssig asymmetri Den professionelle samtale er struktureret, målrettet

Samtalens Faser (IV) Den professionelle samtale kan analyseres i seks faser Kontaktfasen - Etablering af god kontakt Kontraktfasen - Hvorfor er klienten kommet? Tydeliggørelse af rammebetingelserne Den styrede procesfase -Terapeuten styrer den fælles opmærksomhed på baggrund af kontrakten Opsummeringsfasen -Gennemgang af de i samtalen berørte temaer Evalueringsfasen - Evaluering af kontrakt med henblik på ny aftale/fortsættelse eller afslutning Evt. Afslutningsfasen - Fokus på afvikling af kontrakten

Redskaber i Samtalen (V) Kropsprog Empati Gensvarsmodeller At brug sig selv som redskab i samtalen

Redskaber i Samtalen (V) Øvelse: Kropssprog Gå sammen to og to. Tag to stole og sid med ryggen til hinanden. I har nu hver fem minutter til at fortælle den anden om en oplevelse, som har betydet noget i jeres liv. Den, som lytter, må ikke sige noget, og holder øje med tiden Vend nu stolene om og sid overfor hinanden. I har igen fem minutter hver til at fortælle om en anden oplevelse, som har betydet noget i jeres liv. Den, som lytter, må stadigvæk ikke sige noget. Husk tiden!

Redskaber i Samtalen (VIa) Opsamling af øvelse: Kropssprog Hvordan var det at fortælle, når I sad med ryggen til hinanden? Hvordan var det at lytte, når I sad med ryggen til hinanden? Hvordan var det at fortælle, når I sad overfor hinanden? Hvordan var det at lytte, når I sad overfor hinanden? Hvori består kropssproget ?

Redskaber i Samtalen (VIb) Opsamling af øvelse: Kropssprog Konklusion: Kropssproget bidrager til at skabe tillid og etablere en tryg situation Kropssproget kommunikerer opmærksomhed og interesse Kropssproget opmuntrer til at fortsætte fortællingen Kropssproget signalerer sympati og forståelse

Rollespil (VIII) Om rollespil Grupper af tre: Patient, behandler og observatør 5 minutter til hver samtale plus 5 minutter feedback Observatøren holder tiden

Rollespil Regler for feedback ved rollespil Generelt: Den, der giver feedback, skal være interesseret i at give den anden noget, vedkommende kan bruge. Modtageren af feedback skal have en interesse i lytte og udvikle sig. Feedback skal være beskrivende – fremfor evaluerende Ingen diskussion om rigtig eller forkert, f.eks. ”det var godt/skidt, da….” Feedback skal være konkret fremfor generel. Ingen kritik, moraliseren eller bebrejdelser – enhver gør sit bedste Ingen vurderinger eller konklusioner Giv kun feedback på noget, modtageren har mulighed for at ændre (altså ikke på hårfarve eller stemmeleje) Modtageren behøver ikke kommentere den feedback, vedkommende får – men skal have mulighed for at spørge ind. Undgå diskussion. Man tager det, man kan bruge og lader resten ligge.

Redskaber i Samtalen (VIIa) Empati Hvad er empati? Indlevelsesevne: Evnen til at sætte sig ind i den andens univers; følelser / tanker / handlinger Nonverbale og verbale forholdemåder som kommunikerer opmærksomhed, interesse, respekt og forståelse

Redskaber i Samtalen (VIIb) Empati Nonverbale forholdemåder Kroppen er rettet mod patienten Øjenkontakt Patienten har terapeutens udelte opmærksomhed Terapeuten forholder sig rolig og afslappet Verbale forholdemåder (aktiv lytning) ’Det terapeutiske grynt’ Genspejling af det sagte (gentagelser) Opsummeringer Afklarende spørgsmål

Redskaber i Samtalen (VIII) Rollespil: Empati Fokus for opmærksomhed Kontaktfasen; etablering af god kontakt Kropssproget En accepterende, tilladende og ikke dømmende holdning Sympati og forståelse Aktiv lytning herunder: ’Det terapeutiske grynt’ Genspejling Opsummering Afklarende spørgsmål

Redskaber i Samtalen (IX) Gensvarsmodeller Nonverbal adfærd (kropssprog) Ikke lyttende Lyttende Verbal adfærd Afgrænsende (lukkede) Udvidende (åbne) Kognitive (tankemæssige) Affektive (følelsesmæssige) Tildækkende (tilslørende)

Redskaber i Samtalen (VIII) Rollespil: Gensvarsmodeller Fokus for opmærksomhed Kropssproget Spørgsmålsstil Afgrænsende (lukkede) Udvidende (åbne) Kognitive Affektive Tildækkende

Redskaber i Samtalen (X) At bruge sig selv som redskab i samtalen Niveauer i samtalen Det eksplicitte niveau Det eksplicitte niveau er det, der bliver sagt Det implicitte niveau Det implicitte niveau er de ting, der ikke bliver sagt, og de følelser, der ikke bliver givet udtryk for

Redskaber i Samtalen (XI) Hvordan opfatter vi det implicitte niveau? Det sker ofte som følelser og fornemmelser indeni os selv. Stemninger. Man mærker ked-af-det-hed, vrede/irritation, træthed, magtesløshed Når vi mærker disse følelser/fornemmelser indeni os selv er det ikke altid patientens følelser/stemninger, man mærker. Følelsen kan opstå af flere grunde: Fordi patienten selv oplever disse følelser (empati) Fordi man reagerer på patienten, som andre reagerer på vedkommende (overføring)

Vita brevis, ars longa (Hippocrates)