Sproget er en elastik v. Anders Fogh Jensen filosof

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Husk at lukke døren efter dig!
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet pga hastighedsoverskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Livets Ord April 2012.
Livets Ord April 2009 "Våg derfor, for I ved ikke, hvad dag jeres Herre kommer." (Mt 24,42).
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Er mit barn klar til skolestart ?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Hvor der er fokus på klimaet.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation.
Å.
Engelbert H – og den sidste chance
Livets Ord Juli 2009.
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Religion er opium til folket”
Cykeltur ad Nordre Fasanvej til VoksenUddannelsescenter Frederiksberg: På linjen: alle mennesker spiller på musikinstrumenter fra firmaet Yamaha. Alle.
Vokse gennem venskab!.
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Ordklasser.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet p.g.a. hastigheds overskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Ordklasser.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Læreren som læringsleder
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Lavet af: Emil og Astrid
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Præsentationens transcript:

Sproget er en elastik v. Anders Fogh Jensen filosof

Hvad er en metafor? Dagligdags: Metafor er pynt Metafor er overførsel Fra det konkrete til det abstrakte Fra det simple til det komplekse Metaforen er et tænkeredskab

Livet Livet er et spil Livet er en beholder ”Grib chancen” ”Hun har kvalitet i livet” ”Hun har et tomt liv” ”Livsfylde” ”Hans liv indeholder mange problemer” Livet er en vej ”At tage til ægte og følge gennem medgang og modgang” ”Livsforløb” ”Han fører et kummerligt liv” Livet er et spil ”Grib chancen” ”En social taber” ”At spille højt spil” ”Han holder kortene tæt ind til kroppen” ”Han har sit udseende med sig”

Livet Livet er en gave Livet er en ressource ”Hun har gode talegaver” ”Hun er begavet” ”Hun er udstyret med en stærk psyke” ”At ødsle sit liv bort” Livet er en ressource ”At spilde sit liv” ”At spilde sine evner” ”Få noget ud af dit liv” ”Hvad vil du gøre med resten af livet?”

Metaforen er et tænkeredskab Vi forstår i metaforer ”Dit liv er en banegård” ”Dit liv er en motorvej” Vi kan forstå metaforer, vi ikke har hørt før. ”Tiden kører i fjerde gear, når du er her” Døde metaforer er også metaforer ”Tiden går” vs. ”Tiden kører i fjerde gear” Hvad der er en død metafor afhænger af hvem der hører og hvem der siger det. ”Bjergets tinde” vs. ”Bjergets skuldre” Metafor er produktion ”Han er en politisk sværvægter” ”Han kaster med mudder”

Dagligsproget Sproget er ikke gennemsigtigt Sproget påstår noget om verden De døde metaforer er en måde at forstå verden på. Metaforer er organiserede i strukturer

Orientering i sproget op Rask, sund At rejse sig efter sygdom Livet Opvækst Fremtiden At komme op i alderen Ved bevidsthed At stå op Viden Oplysning Lykkelig At være oppe i skyerne Glad At være oven på op Moralsk god Opofrende Ærlig Oprigtig Retfærdig Opmand Rationel At hæve niveauet Mere At fylde op Flere Antallet stiger Rig At have en høj indkomst Bedre Det går op ad bakke Aktiv Opkvikkende

Sprogets organisering: Kommunikation er transport Meningen er i ordene ”Pointen i det her er…” ”Meningen står mellem linjerne” ”Læs hvad der står i teksten” Afsender lægger mening ned i budskabet ”Han pakkede det pænt ind” ”Han sagde det rent ud” ”Han lagde vægten på” Kommunikation er transport ”Han udsendte et dekret om…” ”Radioudsendelse” ”Er det modtaget”

Sprogets organisering: Kommunikation er transport Korrekt forståelse kræver korrekt transport ”Der var kurrer på tråden mellem dem” ”Budskabet skal nå frem til kunden” ”Kan du ikke høre hvad jeg siger? Lad nu være med det” Modtageren pakker beskeden ud ”Læg de feministiske briller på hylden og læs, hvad der står i teksten” ”Han forstod noget andet end hun lagde i ordene” Modtageren får beskeden ind ”At begribe”’ ”At fatte” ”Skal du have det ind med skeer?” ”Det gik ind på lystavlen”

Sprogets metaforstrukturer En struktur er lagt ud for os >< gennemsigtighed At forblive i dagligsproget er at begrænse sig At blive opmærksom på nye metaforer er at åbne muligheder

Forholdsordenes metaforik Forholdsordene er svære at oversætte i – beholder ”i Schweiz”, ”i byen” på – flade ”på Fyn”, ”på landet” i og på ”i byen” vs. ”på landet” ”inde i landet” vs. ”ude på landet” ”inde i København” vs. ”på Vesterbro”

At få, at give, at have At få er at få ind i beholderen At få en idé Andre metaforer for idéen Fødsel Konstruktionen: Man skaber selv Erobring At få en idé  Man kan have en idé >< Sokratisk: Viden-eksistens: At være sin viden

To have or not to have, that is the question Er livet noget man har? At have et godt liv Have Hvordan har han det? Han har en sød kone - der har nogle gode venner - og derfor har de et godt liv sammen De har dog deres nedture - men hun har et godt humør. - og han har en flot krop - og har ikke brug for at hævne sig. De har dog begge noget med i bagagen - men det har de ikke noget imod.

At have vs. relationer Have vil sige: Hvorfor ikke tænke i relationer? Noget der er i beholder eller i nærheden Hvorfor ikke tænke i relationer? Strukturen er årsagen

”Der må være én, der gør det” Hvis der er et udsagnsled må der være et grundled En hændelse er en handling En handling kræver en aktør Måske er aktøren en tildigtning ”Lynet lyser” ”Tyven stjæler”, ”Jeg tænker” Sproget er klumpet Sproget hævder at verden består af ting Navneordet (substantiv) Hvorfor ikke prøve at tænke i udsagnsord? Proces

Sproget er klumpet Sproget siger: Verden består af ting Essens: Noget er, hvad det er. Racisme betjener sig af essens: ”Man er hvad man er”. Sproget siger: Når noget sker er det fordi nogen gør ”Du er din egen lykkes smed”

Hvorfor ikke tænke i elastikker? Anders’ etik Helheden er et net af relationer.  man bliver forpligtet på nettet. Disse relationer består af elastikker. Man kan trække i relationerne, men de reagerer som elastikker. Træk ikke for hårdt, så sprænger elastikken. Hvis en elastik er ved at sprænge, så trækker det i mig. Man kan ikke slappe af i et anspændt samfund.

Konklusion Sproget er altid med os Sproget er metaforisk ligesom forståelsen Sproget har allerede nedlagt metaforer Det er muligt at tænke anderledes Man kan ændre metaforerne og dermed forståelsen - men man må tage hensyn, også til sprogets elasticitet