Brugen af IT i matematik på Helsingør Gymnasium og DTU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Kursus for matematik-lærere på HG
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Web 2.0 Teoretisk viden.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Gymnasiematematik - med en IT-vinkel
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Digital aflevering ved skriftlig eksamen
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Fremtidens skole Gruppe 5.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
V/ Heine M. Jensen –
Skriftlig eksamen ungdomsuddannelserne
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
DANSK RIDE FORBUNDwww.rideforbund.dk21. august 2014 Introduktion til Course Tool af Rasmus Christian Kaae.
Mamut Kasse Installations instruktion.. Hardware betingelser PC –Windows XP, SP2 –512 MB intern hukommelse –1 Ghz Processor anbefales ( 600 Mhz minimum)
NetBeans Installation og brug.
Tina Sneholm Andersen tian
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Tina Sneholm Andersen tian
Introduktion til Access (Access, del 1)
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Hvordan lettes overgangen relevant
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
DASG-projekt: ”Jordobservation” Steen Toft Jørgensen Helsingør Gymnasium.
Evaluering IT-klasse-projektet 1v 2007/2008 2v 2008/2009.
Picasa billedbehandling
Valgfagsorientering 21. November 2011
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Innovation i AT/SO.
Digital aflevering? Elektronisk eksamensforløb?.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Evalueringsværktøjerne i SkoleIntra
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
PC - Vedligeholdelse Hvordan gør jeg Pc’en sikker og hurtig igen ? En kronologisk gennemgang.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Almen sTudieforberedelse 2017
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
SSO - Større skriftlig opgave
CMU-konference 2017 Afsluttende projekter
Naturfag.
Studieretningsprojektet
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Brugen af IT i matematik på Helsingør Gymnasium og DTU 1½ times foredrag og demo på ScienceCenter i Sorø ved LMFK-årsmødet d. 29. oktober 2010. Steen Toft Jørgensen steen-toft.dk

Mig selv Underviser i matematik, fysik, nv, (datalogi). Pædagogisk IT-vejleder på gymnasiet. Redaktør i matematik ved EMU, Infoguiden og Træneren. Hjemmesider: min egen, DASG og andre. Klasselærer på DTU Matematik 1 holdet ”software 1”.

Helsingør Gymnasium

Hvorfor bruge IT i matematik? Kan arbejde med emner/opgaver, som man tidligere ikke kunne regne på. Giver moderne undervisning. Aktuelle eksempler fra virkeligheden, som man kan regne på. Tage forskud på fremtidens arbejdsmetode. Elever skal TÆNKE og finde metode, og så bruge IT-værktøj til at lave beregning. Det er sjovt!

Hvilken slags IT bruger jeg? Hjemmeside (overblik). Lectio. Fagprogrammer: Graph (grafer & funktioner). GeoGebra (geometri & trigonometri). Maple (beregninger, skriftlige afleveringer). Modellus (differentialligningsmodeller). Netbaserede værktøjer (f.eks. ScreenToaster). Interaktiv net-matematik (Java-appletter).

Hvad skal læreren være opmærksom på? Stille krav om bestemt metode og/eller program som anvendes til opgaveløsning. Ellers får eleverne ikke lært de forskellige IT-værktøjers styrker og metoder. Elevernes IT-viden er meget sparsom, når vi taler om seriøst brug i læringsprocessen. Derimod ved de alt om underholdings-aspektet af IT.

Demo Eksempler på skriftlige afleveringer med krav om specielt program og/eller metode. Fra 1z Ma i dette skoleår: Graph (nv) steen-toft.dk/mat/graph/aflever.pdf GeoGebra (mat) steen-toft.dk/mat/20102011/1z/opgaver/opgave03.pdf Maple (mat) steen-toft.dk/mat/20102011/1z/opgaver/opgave04.pdf

Graph Vejledning: steen-toft.dk/mat/graph/ Danske menuer. Freeware. Udviklingen er desværre gået i stå. Windows, men kan bringes til at køre på MAC. Fantastisk simpelt IT-værktøj, som læres på 2 timer. Velegnet til opgaver med grafer, skæring, rødder, ekstremum, tangent, f´ etc. – og helt suveræn til regression, hvor data er givet i en tabel. Kan anvendes til ca. ½ delen af B-niveau-eksamensopgaverne.

GeoGebra www.geogebra.org ”Webstart” gør, at programmet automatisk opdateres ved hver opstart. Anvender Java – og kører på alle platforme. Gratis. Udvikling sker hele tiden. Særdeles fremragende interaktivt program til geometrisk forståelse og til trigonometriske beregninger. Suverænt til forståelse og eksperimenterende tilgang.

Maple Distribution af installationsfil. Installation af programmet. Installation af pakker (Trig). Worksheet-mode, så matematik og Maplekode er adskilt. Elever skal skelne mellem matematik og kode! Starte med at skrive i tekstområde: Formler, brøker, potens, indeks Understrege facit, skift mellem ”tekst” og ”math”-mode Beregninger indføres senere. Konvertering af fil fra MW til PDF.

Maple distribution Ingen CD’er/DVD’er. Alt er webbaseret. 3 installationsfiler ligger på gymnasiets hjemmeside med login. Besked i Lectio om password mm. - til download-siden og til Maple-installationen. Placering af pakker (Trig, CHI2, vektor) – især et problem på MAC, da brugerne ikke aner noget om filplacering.

Maple distribution (hjemmesiden) Matematik Filer Maple14 software Installationsfil (vælg type): Windows: Maple14WindowsInstaller.exe (374 MB)      MAC: Maple14MacInstaller.zip (302 MB)     Linux: Maple14Linux32Installer.bin (348 MB) Pakker med datafiler til matematik (fra Knud Nissen): A-niveau: A.zip (7.58 MB) B-niveau: B.zip (5.72 MB) Filer udpakkes. De rummer MW-filer, som kan indlæses i Maple, samt PDF-udgaver af samme. Filerne dækker det meste af matematikpensum. A-niveau-elever bør hente begge pakker. Pakker med biblioteksfiler til matematik (trigonometri 1g B, statistik 2g B, vektorer 3g A):  Biblioteksfiler:  lib-filer.zip (0.18 MB) Hent filerne, og pak dem ud. Vejledning til installationen: steen-toft.dk/mat/maple/pakker.pdf Sidst opdateret d. 1. juni 2010

Hvorfor Maple? Tidligere forlangte vi, at eleverne på A- og B-niveau købte TI-89. Det kostede 1g-forældrene omkring 150.000 kr. pr. år! Nu anvender gymnasiet Maple på A- og B-niveau i matematik. Gratis for elever (og forældre!). Koster gymnasiet ca. 6.000 kr. excl. moms pr. år for skolelicens (ca. 15.000 kr. for første år). Eleven skal så stille med en bærbar PC. Maple bruges f.eks. På DTU Matematik 1 og på Matematik-studiet på KU. Og så kan den bærbare PC anvendes til meget andet, bl.a. GeoGebra og Internet-søgning osv.

Demo Lectio besked. Login på gymnasiets hjemmeside. Pakkeoplysning.

Spændende net-matematik Historiske regnetekniske hjælpemidler (2x MA i naturvidenskabsfestival): steen-toft.dk/mat/20102011/2x/index.htm#projekter Opgave med ScreenToaster: steen-toft.dk/mat/20102011/2x/opgaver/opgave07.pdf Brug af ScreenToaster til instruktion: steen-toft.dk/mat/screen/

Simplificering af model Udgangspunkt i svært problem: en.wikipedia.org/wiki/Moving_sofa_problem Inspiration til simplificeret model (kanalbåd). Opstilling af konkret model i GeoGebra.

Forløb med progression Brydningsloven (minimal afstand). steen-toft.dk/mat/brydning/ Eksempel på matematik, hvor metoderne skifter efterhånden som eleverne lærer avanceret matematik: Start med interaktivitet, hvor eleven tænker og prøver sig frem intuitivt. Senere anvendes differentialregning til at bestemme minimum. Udvidelse til svimmingpools mm.!

Forløb hvor IT er nødvendigt værktøj for at komme igennem opgaven Triangulering (landmåling) i 1700-tallet: steen-toft.dk/mat/20092010/1x/triangel/triangel.htm YouTube appetitvækkere. Matematikken bagved. Kilder med historisk omtale. Skriftlig gruppe-afleveringsopgave: steen-toft.dk/mat/20092010/1x/opgaver/opgave13.pdf Bruges IT ikke, så ville jeg ikke stille opgaven, da eleverne sjældent ville komme igennem beregningerne.

Elektronisk opgaveaflevering, opgaveretning, opgavetilbagelevering PDF – eneste format, jeg accepterer. steen-toft.dk/mat/opgaver/krav-pdf.pdf Eleverne afleverer PDF-fil i Lectio. Jeg henter alle afleverede som én zip-fil. Pakker zip-filen ud. Retter opgaver med PDFXchangeView. Gemmer oveni modtaget fil. Zipper mappen. Uploader én zip-fil, som Lectio distribuerer.

Demo Konvertere Maple-fil til PDF. Hente alle elevernes afleverede filer. Unzippe filen. Rette én af opgaverne. Zippe. Uploade til Lectio.

Elektronisk opgaveaflevering, opgaveretning, opgavetilbagelevering Fordele: Eleverne får hurtigt den rettede opgave retur. Helst samme aften eller dagen efter. Syge elever kan aflevere opgaven til tiden. Nu er der ikke rigtig nogen undskyldning med sygdom og glemt papir hjemme. Sparer papir-udprintning. Sidegevinst: eleverne trænes i brugen af IT som et effektivt værktøj.

Distribution af årsprøveopgave + returnering af årsprøvebesvarelserne Krypteret distribution FØR prøven. Eleven henter filen dagen før, og får password til dekryptering på papir ved prøven. Afprøvet med IT-klasse. www.hgit.dk/eksamen.htm#matematik Maple-skabelon til elevernes skriftlig årsprøve: steen-toft.dk/mat/20092010/1x/index.htm#aars Hurtig returnering af bedømmelsen af skriftlig årsprøveopgave: steen-toft.dk/mat/opgaver/retur.pdf

Forsøg: Internet ved eksamen Citat fra endelige rapport ”Eksamensopgaverne i matematik indeholdt, i lighed med de forudgående prøvesæt, heller ingen opgaver, som lagde op til en direkte brug af inter-nettet i besvarelserne, ligesom eksaminanderne ifølge censorerne heller ikke valgte at inddrage materiale fra internettet i deres besvarelser. Forsøget i matematik er dermed endt med, at internettets muligheder ikke har dannet grundlag for eksamen i faget.”

Forsøg: Internet ved eksamen ”Det er følgegruppens opfattelse, at eksamens-formen giver en tilpasning til elevernes daglige arbejdsform i skriftlig matematik via adgangen til elektroniske noter, faglige søgninger på nettet m.v. Følgegruppen anbefaler derfor, at forsøgets eksamensform gøres til standard.”

DTU Matematik 1

Matematik 1 struktur Danmarks største universitetskursus. Projektleder Karsten Schmidt. 3 skemagrupper: A, B, C. 3 forelæsere. 6 konsulenter (hjælp til hjemmeopgaver). 24 klasselærere. 24 hjælpelærere (studerende). Klasselærermøde med Karsten ½ time hver uge.

Matematik 1 faglige emner Lineær algebra (matricer, ligningsystemer, koordinatskifte, lineære afbildninger, egenværdier). Funktioner af flere variable (partielle afledede, Taylors formel). Integration i flere variable (planintegral, fladeintegral, kurveintegral, tangentielt kurveintegral, rumintegral). Gauss’ & Stokes sætninger, potentialer, flux. Differentialligninger (lineære, 1. & 2. orden).

Matematik 1 undervisning Forelæsninger. Klassetimer: Alm. timer, hvor de studerende arbejder selv. 4 temaøvelser (grupper på klasseholdet). 10 hjemmeopgavesæt (individuelt). Miniprojekt om komplekse tal (2 uger). 3-ugers projekt (grupper på tværs). 2 skriftlige 2-timers prøver – håndskrift !

Digitalisering af undervisningsmaterialerne Ingen papirbøger fra 2010. Hjemmeside, hvortil købes login for 300 kr: 01005.mat.dtu.dk/2010/ CampusNet (i stil med Lectio – men simpelt): www.campusnet.dtu.dk eNoter (elektroniske udgaver af bogkapitler). Opgaver til klassetimer: Med et eller flere tips (via klik). Med facit (via klik).

Digitalisering af undervisningsmaterialerne Videoer: Forelæsningerne fra skema A optages på video, og kan vises via link på hjemmesiden samme dag. Visse vigtige eksempler vises via pencast. Vigtige anvendelser vises på videoer af typen interview med en person. Egen YouTube-kanal: www.youtube.com/user/DTUcourse01005 Maple-demoer: Lærer Maple-kommandoers brug i faglige emner.

Demo Pencast. Pen med mikrofon: livescribe.com Video. Mapledemo. Lær Maple-kommandoer og brug af dem i stoffet. Opgaver (dagsorden). Med vink og facit (via klik). Kræver selvdisciplin! Hjemmeopgave. Læringsmål i starten af opgaven

Virker det? Lærerne bliver aflastet ved opgaveregningen. Videoerne fra forelæsningerne bliver især brugt af studerende, som var forhindret i fremmøde. Der kommer en større evaluering i november ved LearningLabDTU. Største problem nu er, at lærerne først sent modtager det nye materiale. Asfaltering mens vi kører – som gymnasiereformen!

Tak for din tid!