Børns udvikling – et fokus på børn og sprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Sprogpakken Tosprogede.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
småbørns sproglige udvikling
Dialogisk læsning.
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Læsning..
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogindsatser i Sprogpakken
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Karl Henrik Flyums model
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Sprogpakken Organisatoriske udfordringer. Samtalen skal målrettes I hvilken udstrækning skal sprogindsatsen målrettes alle børnenes kompetencer og potentialer?
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Inklusion og inkluderende processer
Læsning.
Den sproglige læreplan
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
READ – sammen om læsning
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Børns udvikling – et fokus på børn og sprog 2. april 2017 Børns udvikling – et fokus på børn og sprog Kirsten Rasmussen Knuds Hoved den 16. august 2012

Børns udvikling – et fokus på sprog Hvorfor er der fokus på sprog? Sprogpakken Professionsløft Indsatser i det pædagogiske arbejde Ny viden skaber nye behov

Hvorfor er der fokus på sprog?

Sociale og personlige begrundelser Sociale relationer etableres og udvikles igennem sproget Det giver barnet mulighed for at indgå i leg og at påvirke legen Barnets tanker, følelser, meninger og behov udtrykkes gennem sproget Ny viden tilegnes gennem sproget Barnet får mulighed for at tale om - og forundres over sproget Omverdensforståelse/ deltagelse

Samfundsmæssige begrundelser Vi lever i et informations og kommunikationssamfund Mange servicefunktioner ligger på nettet (Nem-Id, E-Boks, DSB’s rejseplaner, nyhedsbreve osv.) Offentlige myndigheders hjemmesider Deltage i forskellige sociale og politiske debatter via blogs, Twitter og Facebook Vi kommunikerer i stor stil via E-mails og ikke mindst…. SMS

Forskningsmæssige begrundelser International og national forskning i sprog Forskning i læsning Ny viden om, hvordan børn tilegner sig det læste, det skrevne og det talte sprog. Dokumentation for betydning af sprogets betydning for læse- og skrive tilegnelsen Læsestrategier og børns forudsætninger for læsning

Sprogpakken

Sprogpakken og sprogvurdering Sprogpakken skal støtte pædagogerne i forbindelse med at Identificere de børn, hvor der er en formodning om, at de har behov for sprogstimulering Vælge den indsats og pædagogiske aktivitet, der skal iværksættes på baggrund af sprogvurderingens resultater Vejlede forældre om, hvordan de kan skabe et godt sprogligt miljø i hjemmet

Indholdet på kurserne skal Være til gavn for alle børn Kunne bruges i forhold til børn med fokuserede behov Have særlig fokus på samarbejde med forældre Have fokus på tosprogede børn Understøtte udvælgelsen af børn til sprogvurdering

Indsatser i det pædagogiske arbejde

Tre sprogindsatser der virker Samtaler i hverdagen Dialogisk læsning Strukturerede aktiviteter

Samtaler i hverdagen Udnyt de muligheder rutinesituationerne indeholder Formuler sprogstartegier i forbindelse med f.eks. Frokosten Garderoben Toiletbesøg Pusleaktiviteter

Samtaler i hverdagen Strategier til alle former for samtale følg barnets interesse brug åbnende spørgsmål vent på barnets svar fortolk og udvide hvad barnet siger hjælp barnet med at sætte ord på forklar ord barnet ikke kender i forvejen relater til noget barnet kender udnyt de sproglige kompetencer barnet har i forvejen ret ikke barnets fejl direkte leg med sproget når det er muligt

Dialogisk læsning hvordan? Film Dialogisk læsning hvordan? Sprogpakkens hjemmeside: Sprogpakken.dk

Dialogisk læsning Fokusområder Handling, sprog, ordforråd (fokusord) Fonologi, syntaks, stavelser, Lyde 3. Skriftsprog, læseretning, begyndende bogstavkendskab og ordgenkendelse

Dialogisk læsning på læringsniveau 1 Tekstnære og konkrete spørgsmål til teksten som f.eks. Hvad er det? Kan du pege på Hvad gør den nu? Størst fremgang i ordforråd og skriftsprogsrelaterede færdigheder (bogstav kendskab, læseretning osv.)

Dialogisk læsning på læringsniveau 2 Der stilles spørgsmål til historiens handling og mening f.eks. Kan du huske, hvad der skete? Hvem er Gummi Tarzan? Hvad sker der når….. Størst fremgang i forhold til ordforråd – når barnet er i stand til at kommunikere på et reflekterende niveau

Dialogisk læsning på læringsniveau 3 Bogen introduceres og læses. Derefter drøftes den ud fra refleksive spørgsmål som f.eks. Hvorfor tror du at Gummi Tarzan gerne være stærk? Hvad ville der mon ske hvis…? For de børn der i forvejen har et stort ordforråd er dette niveau den største udfordring

Strukturerede aktiviteter Det strukturerede tematiske sprogarbejde kan Understøtte indsatser i forbindelse med sprogvurdering være en målrettet ramme for sprogarbejdet åbne mulighed for at barnet eksplicit lærer om sprog fokusere på enkelte sproglige områder inddrage tidlige læse- og skriveforudsætninger i sprogarbejdet forbinde de forskellige læreplaner kvalificere dialogisk læsning

Et professionsløft

Børn lærer sprog af voksne Derfor skal der være opmærksomhed på …… Hvordan de voksne stiller sig til rådighed som sprogmodel og Hvordan de voksne bruger sproget til at støtte barnets sproglige udvikling i forbindelse med alle dagligdagens aktiviteter

Ledelsens opgave og ansvar Nationale niveau/ politik Kommunale niveau/ politik Forvaltning Lokale niveau:område og institution Org & Ledelse Kollega gruppe Pædagoger Kollega Børn/ forældre EVU - VIA

Ny viden skaber nye behov

- et fokus på børns sprog betyder øget behov for efter-og videreuddannelse En bredere målgruppe Sprogpakken for 0-3års området Sprogpakken for dagpleje ”Leg med sprog” AMU og rotationsprojekter Leder kurser i forbindelse med sprogindsatsen Sprogvejlederuddannelser Konferencer om sprog Sammenhæng i sprogindsatsen fra 0 til 7 år Tidlige læse-skrive indsatser Ny nordisk skole