Religion på B-niveau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Advertisements

Religioner i Jerusalem
Historie i fagligt samspil
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til informationsmøde på Vrejlev-Hæstrup Skole
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Kulturmøder Islam – Kristendom
Metode i AT Religion.
Ny tidsalder - ny religiøsitet?
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Geografi mellemniveau
Religion og Oldtidskundskab
Religionsdiskrimination, andenordensdiskrimination og religiøse samlingssteder Kasper Lippert-Rasmussen Institut for Statskundskab, ÅU, og CESEM.
Fagenes samspil - KS på HF
Det åndelige landkort i DK  2 ud af 3 danskere tror på Gud  34% tror på reinkarnation  38% på et liv efter døden  2% i kirke på en given søndag (godt.
Projekt Praksis Plus - Fra udd.læge til praktiserende læge Oplæg på Regional Temadag, 19. november 2012 i Herlev.
AF: SIGURD, LOUISE OG QVIST
KS – et eksempel "Gode forløb og erfaringer med nuværende prøveform v/lærere i ks" De nærmere stikord til jeres punkt kunne være: - planlægning.
KATASTROFEN - ÅRSAGER OG KONSEKVENSER
Nye muslimer i Danmark Møder og omvendelser
Tirsdag den 4. november 2008 CFU-Odense Lars Kierulf Larsen.
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
AT stx 2012: Katastrofen – årsager og konsekvenser
Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
International profil for n-klasse
Religion og videnskabsformer
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
Taksonomisk mindmap i religion
Forfatter: Jens Christian von Holck
Alevisme.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Et økumenisk projekt. Der er mulighed for sjælesorg og bibellæsning i kirken. Men: De unge kommer ikke til præsten i kirken De unge kommer ikke til bibelaften.
Krig og Terror Gruppe 4.
Thea, Line, Amanda, Jacob, Dan og Nicoline
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Teori om overgangsriter
Middelalderen
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Feltarbejde og det anvendelsesorienterede aspekt i KS
A A R H U S U N I V E R S I T E T DET TEOLOGISKE FAKULTET HVORDAN FÅR VI RELIGION OG DEMOKRATI TIL AT SPILLE BEDRE SAMMEN? Eller Den religiøse pluralisme.
Søren Aabye Kierkegaard Lavet af Kamilla og Florentina.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Jeopardy titel Under kategori billeder i boksen forside tekst.jpg.
D E FEM STORE RELIGIONENE Gruppe 3. H INDUISMEN Den eldste av de store religionene Over 3500 år gammel Hellig skrift: Erigveda + andre Guder: Brahma (skaper)
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
JØDEDOM Lavet af: Mike.
Unge og Religion TOLERANCE
Udkast til justering af KS
Disposition Problemstilling . Grundlæggede tankegang
Hinduismen.
Lavet af Aya, Jacob, Phillip S og Yasmin
Religionsfaget i stx og hf
FRIHED FOR ALLE I TRO OG TALE 2
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Eksponentiel notation
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
politisk fredagsbar i vartov
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Religion på B-niveau

Hvor godt kender I de enkelte religioner?

Religion B adskiller sig ved: Faglig fordybelse – fx gennem hovedværkslæsning Anvendelse af religionsfaglige teorier Bedre mulighed for at arbejde komparativt og tematisk Selvstændig udarbejdelse af projektopgave Eksamen tager udgangspunkt i projektopgaven Hinduisme eller buddhisme er obligatorisk Ekskursioner og feltarbejde er obligatorisk

Forslag til emner på B-niveau Døden (fx zulu-religion, tibetansk buddhisme, protestantisk kristendom, eksistentialisme (Camus) Rejsen (katolicisme, islam, aboriginals, turisme / backpackers, new age) Den religiøse erfaring (buddhisme, middelaldermystik, sufisme, new age (Jes Berthelsen) Konvertering – religionssociologiske teorier Naturfolks religion, fx Inuit Konflikten i Mellemøsten med fokus på Jerusalem i jødedom, kristendom og islam

En ny vinkel på religionerne Buddhisme i Vesten – det fjerde hjul? Den religiøse erfaring – et komparativt studium Den russisk-ortodokse kirke Islam og vesten, set i et kulturmødeperspektiv Folkedrab og religion: Holocaust, Pol Pot, Rwanda

Feltarbejde og ekskursion, eksempler: Folkekirker og frikirker i det senmoderne samfund Den russisk-ortodokse (Bredgade) og den dansk-ortodokse kirke (Lyngby) Tibetansk buddhisme på Svanemøllevej Islam på dansk Den jødiske menighed i København Scientology