Introduktion til PECS på Lysholm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
At bruge disse to ord rigtigt
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Energi- & Vandværkstedet
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Livets Ord April 2012.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
- gennem Marte Meo metoden
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Hvor der er fokus på klimaet.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Å.
Dansk 1. klasse.
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Kære Hr Filialleder, I forbindelse med deres forespørgsel har vi besluttet os for at efterkomme deres ønske om at ændre målene på deres indkøbsvogne. For.
Præsentation af teorien transfer
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Videreudvikling af ide 2&2
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Læring i et vejledningsperspektiv
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Kære børnehaveklasseleder / lærer Her har du nogle billeder og en oplæsningstekst om Søren Kierkegaard. Bemærk at du kan finde den tekst, der passer til.
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Introduktion til PECS på Lysholm P icture E xchange C ommunication S ystem ”Billed-udvekslings-kommunikations-system” Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Baggrund for PECS: Systemet er opfundet og udviklet af psykologen Andrew Bondy og hans kone, talepædagog Lori Frost fra USA. Mange af Lysholms elever har pcs-støttet kommunikation (picture communitation system) med fra børnehaven. PECS er en videreføring af denne. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Baggrund PECS er et visuelt kommunikationssystem, der bygger på udveksling af billeder til at opnå ønskede mål og opfylde forskellige behov. Det vil sige at, hvis barnet vil have en dukke, tager barnet et kort med et billede af en dukke og giver det til den voksne. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

PECS og det talte sprog Mange børn er kun i stand til at “sige noget” med ét kort ad gangen. Men mange lærer efterhånden at sætte kortene sammen til sætninger, og udtrykke hele tanker, og nogle gange kommer det talte sprog ligeså stille i gang ved hjælp af den visuelle støtte, som kortene giver og ved at høre trænerens gentagelser af den samme frase eller ord. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Billederne kan være fotografier, stregtegninger, billeder fra f. eks Billederne kan være fotografier, stregtegninger, billeder fra f.eks. boardmaker, eller konkreter. En ”talestrimmel” ”jeg vil ha” + ”en bamse” = Sætningsdannelse Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Gode ord at kunne. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Disse måske mere interessante! Fordi det handler om personlige interesser. Og ikke, hvad den voksne synes er vigtigt for barnet at kunne sige… Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Billederne gemmes i en mappe, ”talestrimlen” opbevares udenpå, klar til brug. Der er mulighed for at farve siderne. Billederne kategoriseres herved og det er nemmere for barnet at finde rundt i mappen. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

De nære og kære er ofte allervigtigst! Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Lavteknologisk system PECS er et lavteknologisk system, og kræver ikke komplicerede og dyre materialer, da det bevidst er skabt med øje for, at det skal kunne bruges i mange forskellige situationer med de mennesker som barnet har omkring sig i det daglige. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Spontan kommunikation Først lærer man barnet grundprincippet: Hvis jeg vil have noget, skal jeg selv bede om det ved at tage et kort og lægge det i hånden på den person, der kan give mig det. Det er hér, barnets yndlingslegetøj eller noget guf kommer på bordet, fordi man ved, barnet vil gøre sig umage for at få fat i det. Barnet skal motiveres til spontant at tage kontakt og udtrykke behov og ønsker Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Hjælperen og træneren Der sidder en hjælper, en såkaldt promptor bag barnet. I det eleven viser initiativ, hjælper prompteren hans hånd på vej til at tage kortet op og overrække det til læreren/træneren. Det går lynhurtigt med at finde ud af, at man bare skal aflevere kortet, så får man f.eks. Nogle popcorn! Det er trænerens opgave at modtage billedet og sætte ord på hvad eleven beder om. Det er kun træneren og eventuelt elev der snakker under PECS-træningen. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Udveksling mellem elev og træner/lærer Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Træning med flere elever Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Her en madpakke, hvor indholdet er gengivet i billeder Her en madpakke, hvor indholdet er gengivet i billeder. Madpakkens ejer kan så ”sige” hvad hun gerne vil bede om. Her er maden lige ved siden af billederne. Maden (konkreten) og billede er tæt forbundet. Men nogle gange er der kun billeder, uden hun kan se det, hun beder om. Det kræver en abstraktion af hende. Dette øves senere i forløbet. Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm

Hjemmesider: Center for autisme har en hjemmeside hvor PECS bliver beskrevet nærmere: www.centerforautisme.dk Eller den engelske version: www.pecs.org.uk Introduktion til PECS på Specialcenter Roskilde Fjordskolen Lysholm