Nyt projekt 2012-2013 ”Nordisk sundere mad på farten”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Advertisements

”Omkring en tredjedel af al verdens mad bliver produceret direkte til skraldespanden”.
- en lille lektie i det rigtige
Dorte Færgemann Master i sundhedspædagogik
Viden om salt.
Information om Nøglehullet 2011
Nr. 4.1: (Kompas udfoldet for sukker)
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Lars Ovesen Sundhedschef Hjerteforeningen
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Hjertevenlig kost i praksis
Kost og træning.
Tallerken-modellen til konkurrencesvømmere
Mad til unge på høj- og efterskoler
- vejen til en sund balance
Hvorfor et Nøglehul på spisesteder?
Mærkninger  kemien i din hverdag..
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
Kost i hverdagen Poula Patursson Klinisk diætist, Rigshospitalet
FØDEVAREANPRISNINGER
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
Information om Nøglehullet 2011
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Nem planlægning af børnemad
Danskernes holdning til sukker, madvaner og interesse for ernæring og motion Resultaterne er baseret på interviews gennemført af ACNielsen AIM. Minerva.
Kost og sygdom - Et velfærds-problem.
Kantineordning. KANTINEORDNING - ET TVÆRSNIT AF EN PLAN.
- en lille lektie i de gode ting for kroppen
Linjeuge fedme Hvad skal vi spise i dag?
Kommende mærkningsregler og GDA
Kabystjeneste Sundhed, ernæring og proviantering
KOSTPROGRAM 2013.
De 8 kostråd Et sundt liv hænger ikke kun sammen med det, du spiser, men også med, hvor meget du bevæger dig – og med din livsstil i øvrigt. Samspillet.
Kostråd og sundhed.
Dias 1 – kompasset udfoldet for sukker
Fastfood Oksekødsrulle og Hakkebøf med sweet potato fritter og cashewpesto Sidstnævnte er fra Fastfood bogen – dog med mine egne ændringer.
Det afgørende er derfor , hvordan du spiser hver dag.
3.1. Hvor meget skal du spise om dagen (10 MJ) 3.2.
6.1. Nøglehullet – et sundere valg 6.2 Fødevaregrupper og variation Spis noget fra alle fødevaregrupper hver dag og varier de produkter du spiser inden.
Velkommen til Export Steps Agenda Velkomst og præsentation af Export Steps – networking med indhold v/ Ole Chr. Lindholm, SMV-teamleder,
Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund
Nedsætter fedtindholdet
Møde… for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Februar 2013, Introduktion til børneernæring
5.1. Vælg det sunde fedt 5.2 Undlad eller skrab fedtstof på brødet 5.3.
1 Dias 1 – kompasset udfoldet for frugt og grønt
Klubudvikling, herunder lederudvikling 1. Afholde mindst 20 tema- eller netværksmøder i samarbejde med konsulenter og regionsudvalg. 2. Konceptudvikle.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
1. Vælger du det sunde brød? Tjek næringsdeklarationen, så kan du se, om det brød, du spiser, er sundt. Brødet er sundt, når det indeholder mange kostfibre.
Indtaget af kød og kødprodukter i gennemsnit pr. dag Piger 4-9 år 76 g Piger år 79 g Drenge 4-9 år 90 g Drenge år 119 g Kvinder år 82.
Overskrift her Indsæt Præsentationens titel her Indsæt Dato / Organisation / Afsender her Indsæt > sidehoved / sidefod SUND MED KØD Mørt ikke tørt – stegning.
HVORDAN FÅR JEG MINE BØRN TIL AT SPISE SUNDT? -GIV DINE BØRN SUNDE KOSTVANER Kristoffer Schou Klinisk Diætist.
Skole Camp Sund og Sjov De 8 kostråd Anbefalinger Kulhydrat E % - heraf max 10 % fra sukker Protein E % Fedt25 – 35 E % For fedt.
Spar penge og skån miljøet Foredrag af studerende fra Ernæring og Sundhedsuddannelsen Janne Rasmussen og Svea Due Persson.
Kost til gravide Kendskab til de ernæringsmæssige behov til gravide.
Hvor kommer jern fra? Kilde: Danskernes kostvaner Landbrug & Fødevarer *tallene giver ikke præcis 100% pga. afrunding.
Målgruppe 6 – 13 år (skoleelever) Drenge og piger Fra 5 MJ til 9 MJ. 13-årig dreng på 9 MJ. Der er ekstra behov for jern da de er i voksealderen. Hvis.
Reduktion af saltindtaget i DK ved Else Molander, Fødevarestyrelsen 3. oktober 2011.
Dette valgfag indeholder følgende emner: - ernæring
Unge fra 14 – 17 år ( Efterskole )
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
Nr. 6.1: (Kompas udfoldet for variation og bevarelse af normalvægten)
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Seks veje til din sundhed
Nr. 6.1: (Kompas udfoldet for variation og bevarelse af normalvægten)
Møde m. 1. Hovedforløb 2015 kost og sundhed på skemaet
Innovationspartnerskab for sundere mad
Præsentationens transcript:

Nyt projekt 2012-2013 ”Nordisk sundere mad på farten”

VELKOMMEN Præsentation af mødedeltagere evt VELKOMMEN Præsentation af mødedeltagere evt. indsæt mødedeltagernes logoer

Agenda Kort om Nøglehullet i dag Nyt projekt med Nøglehullet i 2012-2013 Ide, mål og hvordan Kampagne elementer Produkter Samarbejde Tak for i dag

Nøglehullet i dag

1.1 2009 Dec. 2011 KUN 12% 88%!!!!

Nordisk Nøglehulsmærke Mærket er et officielt ernæringsmærke for sundere madvarer Sidder på produkternes emballager Danmark, Norge og Sverige er sammen om kriterier Frivillig mærkningsordning Mærket gør det nemmere at finde de sundere fødevarer på hylderne i supermarkedet eller hos grossisterne. Lancering i Danmark i juni 2009 6

25 produkt-grupper kan få mærket Nøglehullet – hvilke kriterier? Spar på fedt Spar på salt Spar på sukker Spis flere kostfibre og fuldkorn Fødevarer med Nøglehullet lever op til ét eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre – Nøglehullet gør det derfor nemt at vælge sundere og bruge kostrådene i hverdagen Se forbruger folder 25 produkt-grupper kan få mærket 7

Hvilke fødevarer kan mærkes? Generelt kan fødevarer mærkes, som indgår i en almindelig sund kost 25 kategorier Overordnet: 1. Mejeriprodukter (mælk, yoghurt, ost) 2. Vegetabilske produkter – havre-, soja-, risdrik… 3. Margariner og olier 4. Kød, fisk og produkter af disse 5. Færdigretter (middag, pie/pizza, smørrebrød/wraps, supper) 6. Frugt, bær, kartofler, grønsager 7. Brød- og andre kornvarer (knækbrød, mel, melblandinger, pasta, grød)

Fødevarer der ikke kan mærkes? Eksempler: Syltetøj, slik, is, pandekager, kager Sukkersødede drikkevarer, juice, øl Sovser Nødder Madvarer der indeholder kunstige sødestoffer Specielle fødevarer til brug for børn under 3 år 9

Mindst 1250 forskellige produkter i detail Mange fødevarer har mærket Mindst 1250 forskellige produkter i detail

Nyt Nordisk projekt ”Sundere mad på farten” med Nøglehullet i 2012-13

IDE Fælles nordisk forbrugerkampagne i 2012-2013. ”Sundere mad på farten” IDE Fælles nordisk forbrugerkampagne i 2012-2013. Nøglehullet er omdrejningspunkt. Fremme ”sundere mad på farten” på nye arenaer som tankstationer, hurtigmadskæder (fast-food) og offentlig transport.

MÅL Flere Nøglehulsprodukter ”på farten” Se på eksisterende sortiment. Nordisk ”Sundere mad på farten” MÅL Flere Nøglehulsprodukter ”på farten” Se på eksisterende sortiment. Udvikle nye sundere produkter til ”på farten” arenaer - klar til kampagne i 2012-13. Nå nye målgrupper med Nøglehullet Chauffører/håndværkere Mænd og kvinder 30+ Young adults 18-30

Nordisk ”Sundere mad på farten” HVORDAN I tilbydes 1 fælles nordisk forbrugerkampagne i september 2012 med: Materialer til butikker og medarbejdere PR/kommunikation til forbrugere Faktaark/nyhedsbreve til producenter og grossister Ideer til Nøglehulsmærkede produkter Løbende samarbejde Kick-off og afrapportering Gratis trykklare materialer tilpasset hvert land

Kampagne-elementer

Tips og tricks til sundere mad på farten Materialer / P.O.S til butikker Information til forbrugere og medarbejdere med Loftskilte Tips og tricks til sundere mad på farten Plakat Klar til download på www.noeglehullet.dk fra april 2012

Elementer til tilbudsaviser Materialer / P.O.S til butikker Information til forbrugere og medarbejdere med Elementer til tilbudsaviser Generel folder om Nøglehullet Hyldeforkant www.noeglehullet.dk TV Spot Klar til download på www.noeglehullet.dk fra april 2012

Materialer til producenter og grossister Bekendtgørelse Designmanual – midlertidig revideret udgave foreligger Logo Hvert land sender – via branchen og fagblade nyhedsbreve og faktaark om kampagnen med opfordring til at udvikle nye Nøglehulsprodukter

Hvordan arbejder I med materialerne? Nordisk ”Sundere mad på farten” Hvordan arbejder I med materialerne? Alle P.O.S materialer/elementer fremstilles i trykklare indesign filer GRATIS download på www.noeglehullet.dk Kan indgå i jeres eget marketing univers/ profil I kan frit ”mixe” elementer fra tool-boxen, som det passer til jer TV SPOT kan frit anvendes på jeres monitors Generelle Nøglehulsfoldere tilbydes

PR og kommunikation til forbrugere Tips og tricks til sundere mad på farten Foldere TV Spot i gratis offentlig oplysning Pressemeddelelser PR artikler om kampagne og Nøglehul Gør mærket synligt for forbrugerne

Produkter med Nøglehullet

Nøglehulsmærkede produkter til ”på farten” Hvilke muligheder har I? færdigpakkede produkter menuer Hvor mange har I klar i 2012?

Færdigpakkede produkter ”Kom nemt i gang” Emballerede sandwich, salater og brød Alt frugt og grønt kan Nøglehulsmærkes i dag Emballeret brød Mejeriprodukter som minimælk og yoghurt

Nøglehulsmærkede menuer Lanceres i Danmark 1.2.2012 Hvilke Nøglehulsmærkede menuer kan I lave hos jer? Nøglehulsmærket burger Nøglehulsmærkede salater med brød Nøglehulsmærket suppe med brød Der er mange muligheder!

Nøglehullet på spisesteder og på farten 1.2.2012 En nøglehulsmærket madret kan være deciderede madretter, med en protein/fedt, stivelses og grønsagsdel, madtærter, pizzaer, pirogger, smørrebrød, sandwich, wraps, supper osv.

Samarbejde og fælles muligheder

Er I med på projekt ”Sundere mad på farten” 2012-2013? Nordisk ”Sundere mad på farten” Er I med på projekt ”Sundere mad på farten” 2012-2013? Muligheder for samarbejde? Hvad er jeres input? Next steps?

Kampagneplan Nordisk ”Sundere mad på farten” Kampagneplan projekt Nordisk ”Sundere mad på farten” Dec Jan Feb Mar April Maj Juni Juli Aug Sept Okt Nov Løbende information – fra os til jer x Arbejdsmøder, om nødvendigt P.O.S. materialer klar til download Faktaark til interessenter Nyhedsbreve til interessenter Kommunikationsplan Kick off, event aftales i hvert land (DK forår 2013) (x) Afrapportering

Tak for i dag Velkommen til en vej mod ”Sundere mad på farten” Kontakt Projektleder Marianne Dittmann madi@fvst.dk Ernæringsfaglig medarbejder Puk Holm puho@fvst.dk