Søgning og læsning på skærm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læsning og it Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard
Advertisements

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Faglig læsning på internettet
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Opgaveskrivning Informationssøgning
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Temadag i Skive 28. september 2010 It og læsning Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Elsker DU også at læse lektier?
Søgning er læsning Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard
Faglig læsning på internettet Jeppe Bundsgaard Forfatter til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) sammen med Lisbet Kühn Kompetencer i dansk (Gyldendal.
Udlægning af en ny cache
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
LæseUdviklingsSkemaet
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Ekstra Bladet Redaktionen - Et PracSIP
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Sprog/billeder på Internettet
Søgning og læsning på nettet
Avanceret Informationssøgning It-biblioteket, marts 2007 Underviser: Marie U.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Mindre grimt, tak.
Dansk 1. klasse.
Engelbert H – og den sidste chance
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
SEO PÅ AU.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
En kogebog Synopseprøven i dansk.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Læsning.
Faglig læsning på internettet
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
- Jeg skal undervise jer i et 5 ugers forløb om IT og læsning …og jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer! IT i danskundervisningen.
Munkebjergkonferencen 18. november 2010 Læsning i videnssamfundet Søgning på nettet – en sag for læseundervisningen Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
IT for begyndere Modul 7: ”Sådan søger du på internettet”
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Modul 6: ”Vi kikker på internettet”
Fake news, research og kildekritik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
Fake news, research og kildekritik
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Søgning og læsning på skærm Jeppe Bundsgaard og Lisbet Kühn Forfattere til Danskfagets it-didaktik (Gyldendal 2007) Disse slides ligger på www.it-didaktik.dk 1

Søgning og læsning på skærm Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn www. jeppe Søgning og læsning på skærm Jeppe Bundsgaard Lisbet Kühn www.jeppe.bundsgaard.net www.kuehn.dk/lisbet Indledning – præsentation Børns søgning Surfesøgning og faglig læsning Fuldtekstsøgningens læseformer Undervisningseksempler Internettet ned på gulvet Netpilot Vurdering og kritik Afsluttende Videre læsning: Danskfagets it-didaktik – www.it-didaktik.dk 2

Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005) Elever på nettet Projekt i forbindelse med masterstudie (MIL 2005) 3

3.klasse Sara og Ida er vilde med at spille Sims på computeren. Sara har hørt, at Sims måske kommer på TV, men Ida tror ikke på det. Kan I finde ud af, hvem der har ret, Ida eller Sara? 4

Drengene skriver sims i Googles søgefelt Skærmbilledet viser, at det fjerde link på siden har overskriften: PC World The Sims som TVshow, hvilket drengene ikke bemærker. Kent: The Sims 2 Benny: Jamen, jeg tror ikke det er det. Prøv lige at gå lidt ned. 5

Der scrolles ned på siden Der scrolles ned på siden. Observatøren spørger, om de kan huske, hvad de skal søge efter. Jan repeterer opgaven og fortsætter henvendt til kammeraterne Jan: Vi skal lede efter noget med TV Benny: TV? Der står PC. Prøv at gå videre til næste side. Der var den ikke. De har nu scrollet op og ned på siden et par gange, men ikke set linket. De går videre til næste side. Benny: TV! Kent: Finans

Overskriften siger TV2 Finans, men umiddelbart derunder står The Sims 2 som TV-show. De klikker på linket. Benny: Det var jo nok ikke det Jan: Det tror jeg heller ikke Benny: Det er TV2 Kent: Så går vi lige tilbage Inden de klikker væk, dukker artiklens overskrift: The Sims 2 som TV-show op øverst på TV2s hjemmeside. Ingen af drengene bemærker dette.

3.klasse Forestillinger om internettet Internettet er inddelt i emner eller kategorier Computeren er synonym med internettet Besjæling af computeren/internettet – tillæggelse af intentioner Der findes tekster, som man kan finde ved at skrive et citat/ en overskrift i googles søgefelt 8

Læsning Alle seks elever kan afkode bogstaverne og læse mere eller mindre korrekt op. Sanne kan stillelæse og sandsynligvis også oversigts- eller punktlæse. Drengegruppen udviser manglende forståelse af de højtlæste tekstfragmenter Drengegruppen læser udelukkende overskrifter Pigegruppen udelukkende tekstfragmenter 9

6.klasse Pelle ønsker sig computerspillet Counter Strike i fødselsdagsgave. Hans forældre mener, at spillet koster omkring 1000 kr., men Pelle mener, man kan købe det for under 300 kr. Søg på nettet og find ud af, hvem der har ret. 10

Skriver Counter strike i googles søgefelt N skriver, kigger på linksiden, klikker på femte link, Counter Strike – Condition Zero: Der må stå der, hvor meget det koster. Siden er engelsksproget. De scroller lidt og Niels konstaterer: Nej, der var ikke noget. S: Ikke hvad der så ud til. 11

De går tilbage til linksiden via browserens tilbageknap De går tilbage til linksiden via browserens tilbageknap. Scroller ned på første linkside og fortsætter på næste side. Der er link på polsk, italiensk, græsk og flere andre sprog, hvilket de ikke omtaler. N: Der står ikke noget her. Stilhed.

10.klasse Vi hører ofte, at børn og unge herhjemme, drikker alt for meget sodavand. Men kan I finde ud af i hvilke lande, der bliver drukket mest sodavand blandt unge? 13

Interviewer: Kan I måske skrive mere end èt ord? J: Det kan man godt. Problemet er, at man får flere resultater, mere at vælge imellem, mere forvirrende, faktisk. …….. De overser, et link på siden, som under overskriften Bryggeriforeningen blandt tekstfragmenterne har: ”… den årlige statistik fra læskedrikforbrugmarkedet er netop” ….. Eleverne når omkring dr.dk (der har vist været noget om det i tv) og netdoktor, inden de får hjælp til at finde svaret. 14

Hæmmende faktorer Ufuldstændig eller manglende forestilling om potentielle tekster Manglende viden om fuldtekstsøgning i Google Forestillingen om emne- eller kategoriopdeling af internettet Overfladisk og usystematisk afsøgning af linksider og linkede tekster Manglende læsning og vurdering af linksider Uhensigtsmæssig eller manglende læsning af linkede tekster 15

Læsetilgange Elementmetode Helordslæsning (ordbilledmetode) Helhedslæsning (læsning er vekselvirkning mellem helhed og element) Indkulturering (tilegnelse af en del af kulturen – ex spontane læsere) 16

Hvad gør vi? Valg af læsetilgang Fokus på indhold i tekster Tydeligt formål med læsningen Hvad er elevens projekt? Bevidsthed om brug af forskellige læsemåder Viden om hvad internettet er 17

Faglig læsning på internettet

Surferens faglighed Eksempel Hvordan kan det lade sig gøre at fugle kan flyve så langt som fra Afrika til Danmark Jeg vil gerne vide mere om trækfugle. Jeg kigger på www.fugle-net.dk og www.fugleognatur.dk

Fugle-net.dk

Fugleognatur.dk

Forberedelse og navigation Vide noget for at få noget at vide Kunne navigere fra abstrakt til konkret Analysere hvordan en side er bygget op Kunne gennemskue struktur og navigationsmetode

Fra abstrakt til konkret – og omvendt Jeg har et konkret spørgsmål – hvilke kategorier er det en del af? Jeg ser en abstrakt kategori – er mit konkrete spørgsmål en del af det? Dette er internetsurferens altomfattende spørgsmål… Og det er skolens altomfattende opgave!

Navigation Hvad sker der hvis jeg klikker hér? Hvor er jeg nu henne? Hvordan kommer jeg tilbage? Er der områder jeg ikke har fundet, men som jeg kunne have glæde af? Hele tiden: Mon dette site indeholder noget jeg kan bruge?

Navigation – i undervisningen Hvem finder først…? Hvordan gjorde vi? Hvad gjorde vi galt? Hvordan er denne hjemmeside bygget op?

Udvalgslæsning Hvad skal jeg læse? Og især: Hvad skal jeg IKKE læse? Hvilke links skal jeg følge? Hvilke links skal ikke jeg følge? 26

Struktur

Sitemap Mål: At kunne forestille sig sitets struktur For at kunne tage stilling til om det giver mening at surfe videre Et sitemap er producentens konception af sitets emne Derfor er det både en læseopgave og en faglig opgave Metode: Tegne sitemaps af andres hjemmesider Tegne sitemaps af egne hjemmesider – og bygge dem.

http://www.tallerupskolen.dk/99/top/6b/rikke/index.php 29

At læse – og at lade være! Surfesøgning er: At vurdere hvad der er bag et link At kunne fravælge tekster – så hurtigt som muligt! At danne sig et hurtigt overblik over en side Hvor er den information jeg forventede at finde? Var det alligevel ikke her? At vurdere informationen Er det nok? Er det for meget? Er det for overfladisk? For svært? Hvordan kommer jeg videre?

At læse (indtil videre…) Læs med formål Hvad er mit formål? Teksterne på nettet er sjældent rettet imod mit læseformål – så jeg skal kun læse det jeg skal bruge – og så videre Læs foreløbigt Løbende vurdere sværhedsgrad, præcision, kvalitet/pålidelighed af oplysninger (var det alligevel ikke her?)

Metoder til at læse og lade være VØL: Hvad ved jeg, hvad ønsker jeg at vide, hvad har jeg lært Forberedelse Hvad ved du? Brainstorm, gruppesamtale Mindmap og trædiagram Skriv ned hvad du vil vide Hvad skal du bruge det til? Hvor tror du, du kan finde det?

Undervejs Proces Hvad du har lært Skriv ned hvor du har været (af gode steder) og hvilke typer tekster der var tale om Leksikon Fagtekst Artikel (om dit emne – eller et andet emne hvor dit emne omtales?) Spørgsmål/svar Diskussion Personlig oplevelse/tilgang Reklame/omtale af vare Hvad du har lært Og hvad du fandt ud af at du manglede at lære (ændr dit formål undervejs)

Forstår du hvad jeg siger? Forståelse Er der ord du ikke forstår? Er der sætninger du ikke forstår? Lad være med at læse noget du ikke forstår! Spørg dine kammerater – og din lærer! Lav en ordbank Fyld på dit mindmap mens du surfer/læser Forklar en kammerat hvad du har læst/lært Learning by teaching Opdager huller i forståelsen

Referencer Hvor kommer din viden fra? Kernespørgsmål At kopiere/plagiere er at stjæle At referere er at give – også til dig selv Kan du stole på dine kilder? Kernespørgsmål ”Hvad ville du sige til hvis nogen skrev af fra dig uden at sige hvor de havde det fra?” ”Hvor stolt er du hvis nogen refererer det du har skrevet?”

Og helt almindelig faglig læsning

Faglig læsning – en opgave for eleverne… Eleverne skal i dag kunne det som lærerne tidligere skulle kunne i forhold til faglig læsning! Elisabeth Arnbaks bog: Faglig læsning burde (også) læses af eleverne…

Fuldtekstsøgning 38

Hvad koster Counter Strike? Jeg har lige købt en ny X-box, så jeg vil have et godt spil… Lad os gå på og finde ud af hvor billigt vi kan få Counter Strike 39 39

Google: Fuldtekstsøgning I princippet en kopi af hele internettet 450.000 servere på serverfarme rundt i verden Robotter/edderkopper ”løber” rundt på nettet og henter sider ned i Googles hukommelse Ordene på siden indsættes i et indeks Søgningen slår op i indekset og Google finder de sider søgeordene optræder på 40 40

Læsestrategi Tænk på de ord der findes på den søgte side og ikke på særlig mange andre sider. At forestille sig eller ”læse” en potentiel tekst 42

Counter Stri Counter Strike er et spill som og kunderne har kl i flere lande. Kommer m bagom udviklernes arbe koder. Unge mennesker som spiller konsolspil er sælges over hele verde ?

Søgeordsudvikling, del I Søg efter nøgleord og andre ord der med stor sandsynlighed står på siden, undlad emneord, undlad – i første omgang – ord der kun måske står på siden, og forsøg med synonymer 44 44

Søgeordsudvikling, del II Udvikling af søgeord på baggrund af forhåndsviden om emnet samtaler med mere vidende undersøgelser i bøger osv. undersøgelser på nettet, svarende til punkt 2: Forsøg. Forsøg med søgeord indskrænkning af søgning gennem undersøgelser af linksider og sider der ikke umiddelbart kan anvendes til det endelige formål. 45 45

Søgeoperatorer i Google -ord Finder sider hvor ordet ikke optræder. stave-ord Finder sider med stave ord, stave-ord og staveord. ”flere ord” Find kun sider hvor ordene står netop i den rækkefølge ”emuer bliver * år” * repræsenterer hvilket som helst ord, så Google finder: Emuen bliver 7 år og ”emuen bliver født år 2008” 1450…1470 Finder sider hvor et tal i intervallet 1450 til 1470 findes site:url Finder alle sider på hjemmesiden med adressen url +/AND … behøves ikke i Google, for det er underforstået 46 46

Fragmentlæsning 47 47

Overblikslæse fragmenter Ikke det samme som at overblikslæse sammenhængende tekster Er et første indtryk af søgeresultatet Som kan bruges til at beslutte om man vil gå nærmere ind på hitsene, eller Til at forfine søgeordene. Meget vigtigt at være i stand til at beslutte hvad man ikke skal læse 48 48

Googles Gyldne Trekant 49

En fragmentlæser… 50

At vælge fra og måske til Fragmentoverblikslæsning for at vælge fra for at finde nye søgeord Fragmentlæsning for at vælge til er at vurdere en potentiel tekst 51 51

Tekstuel og kontekstuel viden I Intertekstuel genreviden For eksempel kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: En forside som omtaler søgeordene, men ikke behandler dem yderligere? En side der beskæftiger sig med at andet aspekt af emnet end søgt efter? En nyhedsgruppe eller en nyhedsartikel som måske er forældet, eller kun inkluderer spørgsmålet og ikke svaret? En kommerciel side, fx en boghandler som sælger bøger med søgeordene i titlen? En side som refererer til en anden side som inkluderer søgeordene En personlig hjemmeside som fx er under udarbejdelse 52 52

Tekstuel og kontekstuel viden II Tekstuel viden om sværhedsgrad og stil Fx kan læseren spørge: Ser dette ud til at være: For informelt sprog til at emnet behandles seriøst, eller for formelt til at det er til at forstå, For kort til at komme tilstrækkeligt i dybden med emnet, eller for fortællende til at være præcist For personligt til at være relevant osv. 53 53

At finde en relevant side Tjekke siden (overblikslæse). med skimning og vurdering af layout, sværhedsgrad og dybde. Omfang, æstetisk fremtrædelse, tekstens fokus, overskuelighed, og tilgængelighed. Undersøge siden nærmere med fokuslæsning. Finde, skimme, nærlæse Kritisk granske oplysningerne og analysere kommunikationssituationen (kritisk læsning). 54 54

Læseaspekter, fuldtekstsøgning Læse en potentiel tekst Fragmentoverblikslæsning Fragmentlæsning Overblikslæsning Fokuslæsning Kritisk læsning 55 55

Den typiske fuldtekstsøger forbereder ikke sin søgning, søger med ét eller to søgeord, vælger et af de første søgeresultater uden at undersøge det nærmere, læser mere eller mindre mekanisk fra en ende af – eller læser ikke hvad der står, forholder sig ikke til producentens forudsætninger, interesser og mål, lader sig let aflede, begynder ofte at surfesøge efter oplysningerne, er ikke opmærksom på modstridende oplysninger, og opgiver efter forholdsvis kort tid. 56 56

Elevernes udfordringer At forestille sig en potentiel tekst At læse fragmenter og At overblikslæse fragmenter Bemærker ikke hvilke sider de kommer til, og Bemærker ikke producenternes forudsætninger, interesser og mål. 57 57

Hvordan gør man det…? Et par bud 58

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php 59

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php 60

Internettet ned på gulvet http://www.it-didaktik.dk/main/laeremidler/internettetnedpaagulvet/index.php 61

Netpilot Netpilot består af: En interaktiv assistent til Internet Explorer, der guider brugeren til at blive bedre til at søge på Internettet. Assistenten vises som en toolbar i Internet Explorer når den er installeret. 62

Undervisning Et undervisningsmateriale til folkeskolens mellemtrin, der omhandler de grundlæggende begreber og metoder til god informationssøgning (4 moduler). Materiale inkorporeret i Netpilot-toolbaren En model for samarbejde om undervisning i informationssøgning mellem folkeskole, skole- og folkebibliotek. 63

Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited… Vurdering og kritik Go’e gamle danskfaglige kompetencer revisited… 64

Dansk kultur? Skal vi finde nogle gode gamle danske sange? Eller oplysninger om danske skikke? Eller skal vi finde nogle tekster om islam og tørklæder? 65

Her er et par gode bud…? 66

En metode til sproglig analyse … og billedanalyse Deixis Metafor Modalitet 67

Kommunikationskritisk kompetence at kunne se bag om tekster og sammenhænge og vurdere deres betydning for konteksten at kunne undersøge og begrunde hvorfor noget ser ud som det gør at kunne kritisere konstruktivt at kunne modtage kritik fra andre mennesker

8 centrale forståelser og indsigter Tekster i medierne er ikke objektive gengivelser (heller ikke billeder/film), men konstruktioner. Tekster i medierne konstruerer virkeligheden. Konsumenterne forhandler mening – de medskaber den. Tekster i medierne medbestemmes af de politico-økonomiske produktionsforhold. Tekster i medierne er ideologiske og værdibårne. Medierne har sociale og politiske implikationer. Form og indhold er tæt forbundne. Hver platform har en unik æstetisk form.

Kommunikationskritisk kompetence er at analysere indhold (metafor, modalitet, deixis), udtryksmodalitet, platform og institution at kunne analysere argumenter at kunne spørge til kommunikationssituationens objekter og deltagere at kunne undersøge hvilke modsætninger der er på spil i en kommunikationssituation at spørge til initiators, producents, afsenders og distributørs interesser, mål og forudsætninger, samt at kunne sætte sig i den andens sted (empatisk kompetence) og at kunne vurdere konsekvenserne af en kommunikationssituation for deltagerne og andre (etisk kompetence).

Kommunikationskritisk kompetence er en indstilling til verden Mistænksomhed Selvstændighed Demokratisk sindelag

Forbyd internettet på skolen!

Eller tag stilling til følgende… Hvornår skal eleverne starte med at surfe, surfesøge og fuldtekstsøge? Er dette (kun) danskfagligt arbejde? Hvis ansvar er disse opgaver? Hvordan arbejder vi sammen om disse opgaver? 73

Videre læsning Bundsgaard, Jeppe (m.fl.) (2009): Kompetencer i dansk. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe og Kühn, Lisbet (2007): Danskfagets it-didaktik. Gyldendal. Bundsgaard, Jeppe (2005): Bidrag til danskfagets it-didaktik (ph.d. afhandling) Forlaget Ark Kühn, Lisbet & Søgaard, Gitte (2005): Elever på nettet (projekt v. MIL) Hjemmesider: www.it-didaktik.dk www.jeppe.bundsgaard.net www.kuehn.dk/lisbet 74