Udviklingen i butikstyperne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Hej Jeg hedder Rando og er fra kennel Scharmark. Jeg er født den 19. maj 2007, og de første 3 uger af mit liv.
Bedre læring, mindre larm og landets bedste lærer.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Arbejdsløs.
Alt er startet med en tanke! Tænk: Hvis vi nu vidste hvor alle var på vej hen…. ? Så skulle vi blot komme derhen først! Og så ville vi kunne tilbyde en.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Middelalderaften på Ikast Nordre Skole Skrevet af eleverne: Pernille Bjerg Iversen 5A og Mia Søndergaard Jepsen 5B.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
Progression i arbejdsmarkedsparathed
Red Bull kan købes i 164 lande.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
En opskrift Den dag jeg byggede en kage. Af ren og skær kedsomhed kiggede jeg på bogreolen og fandt en gammel støvet bog, jeg ikke kunne huske at have.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Arbejdspladsudvikling
Målgrupper og købmandskab
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
JCI Roskilde Projekt julehjælp.
Forøg din værdi som konsulent
Nichlas Christensen Afsætning. * Det er et kortvarigt produkt, da det er en daglig vare, og er en energi drik.
Dansk 1. klasse.
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Irak.
Livets Ord Juli 2010 "Himmeriget ligner en købmand, der søgte efter smukke perler; og da han fandt én særlig kostbar perle, gik han hen og solgte alt,
Cykeltur ad Nordre Fasanvej til VoksenUddannelsescenter Frederiksberg: På linjen: alle mennesker spiller på musikinstrumenter fra firmaet Yamaha. Alle.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Indtægtsskabende aktiviteter. Hvad er vores afsæt? Vores hovedformål er at støtte de omkring danskere med sclerose og lette vilkårene for dem,
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Himmeriget ligner en skat, der lå skjult i en mark; en mand fandt den, men holdt det skjult, og i sin glæde går han hen og sælger alt, hvad han ejer, og.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Innovative elever løser virksomhedsproblemer Se Roslev Frugts reklamespot.
Økonomi og Demokrati.
Business to Business På den JYSKe måde…...
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Markedsandele for økologiske varer i Salg af økologiske varer fordelt på butikstype i 2002 Anm.: Lavprisvarehuse = OBS, Bilka, A-Z Discount.
- sammen med glade mennesker
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer
Skabt som mand og kvinde
Skrevet af Alexander E, Amalie og Wootae 6.a
Futureavenue Fremtidens by.
Konkurrenceforhold.
Stress En folkesygdom?.
Kvinders Valgret.
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
Tidslinje Murens fald.
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Anders Kibbel | Chokolade Julemand
Parametermix - distribution
konkurrencesituation
Valutaregning Hvornår bruges regning med valuta?
Hvem er du? Når alle er klar: Tryk på den karakter, du har valgt.
Hvorfor køber man ikke ind i Skovlundecentret
Præsentationens transcript:

Udviklingen i butikstyperne Butikstyper i Danmark Udviklingen i butikstyperne

Før 1949 De fleste butikker i Danmark er på dette tidspunkt diskbetjent. Det vil sige, at der står en sælger bag en disk og udlevere de ønskede varer. På dette tidspunkt var varerne ikke emballeret og alle varer blev solgt i løs vægt. Vi har stadigvæk et par gamle sætninger tilbage fra denne tid i vores dagligdag. Jeg vil gerne have et pund smør eller ”et halvt rugbrød”. En betegnelse der stadigvæk bruges i supermarkederne. Ved denne metode havde man stor kontakt til kunderne og alle kendte ”Købmanden” el. ”Slagteren” og omvendt kendte disse deres kunder. Knud Hage i den 400 år gamle Købmandsgård, Kramboden

1949 Lige efter krigen dukker de første selvbetjeningsbutikker op efter amerikansk model. Derovre havde man haft denne butikstype i nogle år. Industrien fandt metoder til emballering af varer, så kunderne selv kunde vælge fra montre og hylder. Ved emballering af varerne blev det også muligt, at skabe sit eget kendetegn for varerne, det vi i dag kalder mærkevarer. På dette tidspunkt og stadigvæk i dag, kender alle til Lurpak (smør). Brugsen og IRMA var de første butikker af denne art i Danmark 30 til 50 m2 var det mest normale for butikker på dette tidspunkt Manden, der tegnede mærket, besluttede sig for at lave sammenslyngede lurer – deraf navnet: LURPAK. I 1906 blev det lovpligtigt at lurmærke smørret. Samme år blev LUR-mærket i øvrigt også varemærke for dansk bacon.

1953 De første supermarkeder så dagens lys. Den største forskel på denne type butikker og de forrige er mest størrelsen og varesortimentet samt et mindre serviceniveau. Igen var det IRMA og nu Super Brugsen der var først fremme

1960 Kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet Der skete nu store forandringer i Danmark Kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet Fjernsyn og biler blev et forbrugsgode Øgede indtægter i familierne Afbetalingskøb blev almindeligt, da alle ville have de nye forbrugsgoder uden reelt at have alle pengene. Mindre tid til indkøb da begge parter er på arbejdet. Alt dette bevirkede en voldsom ændring i varesortimentet, da butikkerne begyndte at tage flere og flere varer ind fra specialbutikkerne. En ny butikstype så dagens lys…

Dobbeltsupermarkeder 1960 Dobbeltsupermarkeder Brancheglidningen gjorde nu, at supermarkederne begyndte at tage hurtige nonfood vare ind i sortimentet. Dette var en direkte følge af kvindernes indtog på arbejdsmarkedet, som førte til et behov for ”one stop shop”. Den første butik af denne art var Føtex i Århus Specialbutikkerne dukkede op igen men især med langvarige forbrugsgoder så som TV og rejsebureauer. Spies og Tjæreborg var på markedet nu.

1970 Lavprisvarehuse De første af denne art var BILKA som stadigvæk i dag har lavprisvarehuse rundt omkring i landet. Nogle af disse hedder A – Z og findes hovedsagelig i Jylland. Målet var at holde priserne 10 – 15% under den normale traditionelle detailhandel. Det var også på dette tidspunkt, at de første butikscentre blev åbnede med henblik på muligheden for at handle alt ind under et tag. I Kiel åbnede et storcenter i et højhus med målet, at det ikke skulle være nødvendigt at forlade huset for at købe ind.

1977 Discountbutikker Oliekrisen i 1973 gjorde at folk ikke havde så mange penge mellem hænderne og Discountbutikker dukkede op. Tyskerne var de første til at opdage markedsmulighederne for billige varer i Danmark og åbnede deres første discountbutik ALDI i 1977. Konceptet er enkelt: Billigst mulige pris, minimale lønomkostninger og varer stilles på hylder i kasser. (Den dansk ejede kæde Netto åbnede først den 1. april 1981)

1980 Døgnkiosker Krisen overstås og der kommer gang i handlen igen. Vi får mere fritid og mulighed for at handle sent. Det vi mangler er mest impulsvarer Cola, chips og i sær videofilm bliver det helt store hit. Ordet døgnkiosk var lidt misvisende, da de ofte kun havde åbent mellem 06:00 – 22:00 I dag er dette marked næste overtaget af tankstationerne som har åbent 24 timer i døgnet 7 ELEVEN kom først til i 1993 og er en del af REMA 1000 (samme ejere)

1993 Megamarked Disse butikker skulle have hele det sortiment som discountbutikkerne havde og til samme lave pris. Derudover skulle de have alt det som supermarkederne havde i deres sortiment. Det første af denne slags var Løvbjerg-kæden i Horsens. Hurtigt efterfulgt af Dagrofa A/S. I dag har disse megamarkeder udviklet sig til megacentre, hvor to af de største er: Næstved Megacenter og Kolding Cirkelcenter. I København er det Fields og Fisketorvet som topper listen.