Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer"— Præsentationens transcript:

1 Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 4

2 Det strategiske overblik

3 Intern analyse Relevant fordi det er væsentligt at finde ud af, hvordan ressourcer bidrager til resultatskabelse, samt at få kortlagt hvilke ressourcer der gør det muligt at konkurrere i markedet.

4 Hvorfor væsentligt at fokusere på interne faktorer?
Rumelts analyse af hvad der bidrager mest til værdiskabelse og resultater: Kilde til værdiskabelse Bidrag i % Virksomhedens interne ressourcer ,4% Brancheudvikling ,3% Konjunkturer ,8% Ejerforhold (koncern) ,8% Ikke-forklarede forhold ,7% I alt ,0%

5 Fokusområde internt: Ressourcer, kapabilitet samt kompetencer
Materielle ressourcer Immaterielle ressourcer Kapabiliteter: Virksomhedens formåen Kompetencer: Virksomhedens evner (læringskompetence, forandringskompetence, relationskompetence, meningskompetence).

6 Fokusområde internt: Struktur, systemer og processer
Virksomhedens organisering Systemer: Teknisk delsystem (produktionsapparat, serviceorganisation og arbejdsprocesser) Socialt delsystem Administrativt delsystem Processer: Just-In-Time Miljøledelse TQM Business Process Reengineering

7 Adminstrative systemer - belønningssystemer

8 Virksomhedens interne strategifaktorer 7S modellen
Kap. 4 Struktur: hvordan er vejen til toppen? Share values: =core values De 7S eksisterer for at please ejerne/ share holders

9 Intern analyse

10 Kernekompetencer definition:
”en kombination af færdigheder, viden og teknologier, som gør det muligt for virksomheden at tilbyde en særlig fordel og værdi til kunderne”. Prahalad og Hamel Kortlagt gennem analysen af virksomhedens interne strategiforhold. 3 krav: Den skal være unik for virksomheden (eller kun eksistere hos ganske få). Den skal være svær at efterligne. Den skal have værdi for kunden.

11 Værdikæde Analyse af virksomhedens interne forhold, deres betydning og indbyrdes påvirkning - med det formål at blive bedre til at skabe konkurrencemæssige fordele i hver proces, og dermed øge virksomhedens samlede værdi.

12 Michael Porters værdikæde

13 Og det var måske ikke så mærkeligt.
Af MORTEN ZAHLE Offentliggjort kl. 07:18 Den billige leverpostej fra alle landets supermarkeder og discountbutikker smager ens. Det er ikke så mærkeligt. Selv om emballager og navne er forskellige, kommer indholdet fra den samme maskine på Tjæreborg Leverpostej A/S. SuperBest sælger endda den samme leverpostej i en billig og en dyr udgave. »Det smager ens,« udbrød kokken, efter at han havde sat tænderne i en stribe forskellige billige supermarkeds-leverpostejer. Vi var til den store smagedag i forbindelse med Morgenavisen Jyllands-Postens pris- og kvalitetstest. Sammen med madskribent Michael Poulsen skulle kantinechef og kok Ole Jørgensen, Jyllands-Posten, give karakterer til leverpostejerne. Det viste sig at være en umulig opgave. Hverken han eller medsmageren kunne kende den ene leverpostej fra den anden. Og det var måske ikke så mærkeligt. Et nærmere kig på emballagerne afslørede nemlig, at der stod præcis det samme produktionsnummer i en lille oval cirkel på etiketten: DK 2245 EF.

14 Forskellig indpakning.
Bogstaverne og de fire tal dækker over Tjæreborg Leverpostej A/S – landets største private label-producent af leverpostej. Fabrikken i Bramming pumper leverpostej i tonsvis ud på det danske marked. Leverpostejen kan købes i alle supermarkeder og discountbutikker, men indpakningen er vidt forskellig. I Rema 1000 er etiketten f.eks. grøn. Her har den fået navnet Landlord, og den koster 6,50 kr. for 500 g. I Fakta er etiketten brun. Her hedder den Tjæreborg og koster 6,95 kr. LokalBrugsen kalder leverpostejen X-tra. Etiketten er blå, og prisen har fået et nøk opad til 9,95 kr. Men er det virkelig den samme leverpostej? »Ja,« svarer administrerende direktør Hans Petersen, Tjæreborg Leverpostej. »Den kommer fra den samme maskine og er lavet på en 25 år gammel slagteropskrift, som grundlæggeren af firmaet havde,« siger han.

15 10 leverpostejer fra samme kødhakker
Daily: Føtex, 500 gram: 6,95 kr. Tjæreborg: Fakta, 500 gram: 6,95 kr. Dit Daglige: SuperBest, 500 gram: 7,95 kr. Guldsegl: Aldi, 500 gram: 6,50 kr. X-tra: LokalBrugsen, 500 gram: 9,95 kr. Super: Aktiv Super, 500 gram: 6,50 kr. Landlord: Rema 1000, 500 gram: 6,50 kr. Leverpostej – kun 14 % fedt: SuperBest, 350 gram: 9,95 kr. Det Gode Bord: Netto, 500 gram: 6,50 kr. Leverpostej: Lidl, 500 gram: 6,50 kr. Ingredienser: 33 % svinelever, 29 % suppe (vand og spæk), 26 % spæk, 9 % hvedemel, 1,8 % salt, sojaprotein, peber, løgpulver, konserveringsmiddel (E 200).

16

17 Opgave …

18 Alternative værdikæder

19 Alternative værdikæder

20 Værdikæde

21 Værdikæde

22 Værdikæde


Download ppt "Analyse af virksomhedens interne strategifaktorer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google