Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læringsstile og lektier
Skoleparathed.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Strategiske pejlemærker
Baggrunden for indførelsen af PALS
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Er mit barn klar til skolestart ?
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Forandringsteori Skørping Skole
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Program - ICDP International Childhood Development Program
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Børns udvikling Tamim harise.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
INDSKRIVNINGSMØDE.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Præsentation af forårs-sfo
Velkommen til opfølgningsdag
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Hvordan bruger vi metoden
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013 Strategiske pejlemærker Resultat på mellemlang sigt Resultat på kort sigt Indikatorer Indsats Ressourcer Forløbet skal på forhånd være planlagt, og rollefordeling ml. personalet 4-8 børn ift. alder Samme voksne Uforstyrret rum 1 x om ugen Aktivitetstiden: vg. ca. 10 min bh. ca. 15 min Tiden kan evt. øges hvis det findes muligt Voksenstyret intervention En mindre gruppe børn i samme udviklingszone, udfører den samme legeaktivitet over en længere periode Den valgte leg indeholder indikatorerne Barnet lader sig ikke distrahere af uvedkommende impulser Barnet sidder stille i længere tid Barnet fastholder sin opmærksomhed på aktiviteten Barnet kan vente på tur Eksempler: Flere børn kan koncentrere sig i længere tid om en leg 95% af alle børn kan koncentrere sig i en ubrudt periode på 15 minutter Skoleparat Flere børn kan sidde stille og lytte Planlagt på forhånd Samme gr. Børn i samme udviklingszone Sanserne I perioden hvor fokus er på sanserne, er der planlagte aktiviteter som har fokus på sanserne. På hver stuer og på tværs af stuerne Oplevelser og erfaringer med sanserne Børnene afprøver deres sanser Italesætter oplevelser og erfaringer med sanserne Hver enkel barn har en forståelser for hvad hver enkel sans er Alle børn opnår en bevidsthed om deres sanser Alle børn har kompetence til at udvise nysgerrighed og lyst til at lære nyt Det enkelte barn bruger flere af sine sanser til at lære og tilegne sig ny viden LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013 LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013

Livsduelig Strategiske pejlemærker Resultat på mellemlang sigt Resultat på kort sigt Indikatorer Indsats Ressourcer Pædagogerne har ansvaret Hver enkel stue planlægger og udfører den indsats som der er behov for Status ved 2 og 5 år Opfylder børnene når de er 2 og 5 år indikatorerne? Hvis ikke, igangsættes med pædagoger i en periode indsatser i dagligdagen for opfyldning af indikatorerne Børnene tager initiativ til leg Børnene spørger om at indgå i leg Italesætter/viser ønsket om at andre børn deltager i legen Børnene har position i legen Italesætter/viser udvikling/afvikling af leg Flere børn kan ved 5 års alderen invitere til en leg, indgå i leg og afslutte legen Alle børn har kompetencer til at give udtryk for egne følelser Alle børn har kompetencer til at udsætte behov og ønsker Livsduelig Alle voksne i det daglige arbejde BH:Trin for Trin for de kommende skolebørn (10 børn-30 min) 1-2 x ugen VG: Trin for Trin eller andre aktiviteter med følelser og ansigtsudtryk Udtrykke og vise følelser Den voksne italesætter barnets egne følelser og ansigtsudtryk ved særlige sit. De voksne italesætter andre børns følelser og ansigtsudtryk ved særlige situationer TRIN FOR TRIN (BH) VG: De ældste laver aktiviteter med følelser og Børnene kan aflæse ansigtsudtryk og kropssprog Udviser empati, omsorg, og hjælper andre Viser & udtrykker følelser Skiftes og kan dele legetøj Venter på tur Kan behovsudsætte [andel i %] kan udvise en adfærd der afspejler, at de kan sætte sig i andre børns sted Alle børn har kompetencer til at rumme andre børn Flere børn kan [hurtigere end I normalt forventer det] se værdien af et kunne dele med andre LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013 LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013