MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning og fælles mål
Kollegavejledning i teori
Danmark 3.0.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Nye teknologier og digitale læremidler - dansk
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De gode værktøjer i ElevIntra
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Kodeks for offentlig topledelse
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
PROGRAM Udgangspunkt Digitalisering og medialisering
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
SkoleIntra og faghæfte 48
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
It i folkeskolens matematikundervisning
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur

FAGHÆFTE 1 It og medier i danskundervisningen Anvendelsen af it og medier er også i danskundervisningen et vigtigt fokusområde. Der skal tænkes både på brug af, læring om og læring med it og andre elektroniske medier. Centralt i overvejelserne for anvendelse af it og medier i undervisningen står fire temaer: Informationssøgning og informationsindsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, videndeling og samarbejde Først og fremmest skal de forskellige elektroniske medier være integrerede værktøjer i den daglige undervisning og det daglige arbejde. Dels ved at computeren anvendes som et naturligt værktøj i både læse-, skrive-, søge og kommunikationsprocesser, og dels ved at forskellige fagrettede programmer og digitale læremidler indgår i undervisningen sammen med de skrevne materialer. Undervisningen med og om it og medier foregår både individuelt og i klassesammenhæng. Eleverne arbejder med computeren, mobiltelefonen, digitale kameraer etc. I klassen anvendes interaktive whiteboards, storskærmsprojektor, tv og andre digitale undervisningsmidler. Man må i det hele taget være åben over for den udvikling, der hele tiden foregår på dette område. Og man må inddrage og vurdere de relevante medier og muligheder undervejs i tilrettelæggelsen af undervisningen. Et vigtigt område gennem hele skoleforløbet er at forholde sig til medierne som et uformelt læringsområde, der foregår parallelt med den styrede og formelle læring. Eleverne tager en del af de erfaringer, de har fra brug af medier i fritiden, med sig ind i undervisningen, men det er ofte ukritisk og uden overblik over, hvorledes det kan anvendes målrettet. Derfor skal det ‘medbragte’ bearbejdes og stimuleres i forskellige undervisningssituationer. Det er en udfordring for skolen også at klæde eleverne på i forhold til deres anvendelse af medier i tiden uden for skolen. Her må fx analyse af computerspil, som mange børn beskæftiger sig en del med i deres fritid, indgå.

FAGHÆFTE 1 It og medier i danskundervisningen Først og fremmest skal de forskellige elektroniske medier være integrerede værktøjer… Digitale læremidler indgår i undervisningen sammen med de skrevne materialer…. Og man må inddrage og vurdere de relevante medier og muligheder undervejs i tilrettelæggelsen af undervisningen…. Et vigtigt område gennem hele skoleforløbet er at forholde sig til medierne som et uformelt læringsområde, der foregår parallelt med den styrede og formelle læring. Det er en udfordring for skolen også at klæde eleverne på i forhold til deres anvendelse af medier i tiden uden for skolen.

FAGHÆFTE 48 Med udgangspunkt i elevernes rolle som brugere af it, og set i lyset af udviklingen udviklingen af web 2.0, inddrages følgende fire temaer i den faglige og tværfaglige undervisning: Informationssøgning og -indsamling Produktion og formidling Analyse Kommunikation, vidensdeling og samarbejde. De fire temaer inddrages med henblik på at facilitere elevernes læreprocesser og skabe bedre læringsresultater og for at understøtte, at eleverne tilegner sig digital dannelse. Temaerne vil optræde i forskellige former for anvendelsen af it i de enkelte fag.

Teknologirådets anbefaling til Folketinget – april 2011 It skal integreres bedre Ved optimal anvendelse af it kan skolen tilbyde undervisningsforløb, der imødekommer hver enkelt elevs tilgang til læring. Det sker ikke i dag og elevernes indlæring er derfor ringere end den kunne være. Nødvendigt at genbruge it-baseret viden I stedet for at lærerne skal opfinde den dybe tallerken hver gang, bør man sikre, at de på tværs af landet kan dele inspirerende undervisningsforløb og viden om brug af it i undervisningen. Kun på den måde vil lærerne kunne imødekomme adskillige læringstilgange i hver klasse, mener Teknologirådets arbejdsgruppe. Ledelsen skal tage større ansvar for it I stedet for at overlade it til it-vejlederen, skal skoleledelsen gå aktivt ind i processerne om målrettet brug af it som redskab til at styrke differentieret læring. Fx bør det fremgå af årsplanen, hvordan lærerne bør arbejde med it i de forskellige fag og projekter. (http://www.tekno.dk/pdf/nummer278.pdf)

Den offentlige sektors brug af it 2010 - Danmarks Statistik ”Den mest markante barriere for it og digital forvaltning er vanskeligheder med at frigøre ressourcer til udvikling. Det er en barriere af stor eller nogen betydning for 86 % af myndighederne. Blandt disse angiver forholdsvis mange, at det er en barriere af stor betydning”. ”For 85 pct. har det stor eller nogen betydning, at de eksisterende systemer er svære at integrere, fulgt af barriererne ’it-udgifter højere end forventet’ ’mangel på fælles offentlige løsninger og infrastruktur’, samt ’lovgivning mangler tilpasning”.

Ny fokus Fra it til medier Fra medier til medialisering Fra digitalisering til mediepædagogik og didaktik

En almen medieforståelse Fokus på sammenhænge mellem kultur, medier og læring Fokus på hvorledes digitale medier i dag udfordrer vores tilegnelse af viden og vores måde at lære på. Fokus på fagene i lyset af samfundets medialisering

Udviklingsperspektiv