# Undersøgelse af betydningen af socioøkonomiske faktorer for kommunernes udgifter til dagpasning, skoler og ældre Seniorfagleder Lars Iversen, COWI Indlæg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Evaluering af Projekt Unge
Hanne Manata Socialchef Aalborg Kommune
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Arbejdsmiljø i ældreplejen i Danmark Satspuljeprojekt (6)
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Sprogvurderinger af 3-årige
Social mobilitet er bremset op
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kommunernes nye sundhedsopgaver og GIS
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Tema: Handicappolitik i kommunerne
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Børns omsorgssituation og trivsel
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
2-01.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Høje Tåstrup kommune Sundhedsprofil og forebyggelse 11. september 2006
Seminar om udligningssystemet – Finansieringsudvalget Indenrigs- og Sundhedsministeriet, april 2010.
Balancen mellem lighed og effektivitet - knivsæggen i udligningssystemet.
Det videre arbejde for Finansieringsudvalget Seminar om udligningssystemet – Finansieringsudvalget Indenrigs- og Sundhedsministeriet, april 2010.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Skolen og den sociale arv
Nye ældre – nye muligheder
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Synspunkter fra kommunerne - En generel præsentation af indsendte bidrag Seminar om udligningssystemet – Finansieringsudvalget Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Socialt Velfærdsindeks Status
Præsentationens transcript:

# Undersøgelse af betydningen af socioøkonomiske faktorer for kommunernes udgifter til dagpasning, skoler og ældre Seniorfagleder Lars Iversen, COWI Indlæg ved seminar om udligningsarbejdet den 26. april april 2010 Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Formål og metode  Formålet er at belyse, hvordan socioøkonomiske faktorer kan påvirke kommunernes udgifter til: –Dagpasning –Skole –Ældre  Socioøkonomiske faktorer: Økonomiske og beskæftigelsesmæssige forhold, civilstand og netværk, funktionsevne, handicap, bolig- forhold mv.  Undersøgelsen baseres på tidligere undersøgelser og eksempler fra kommunerne 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Dagpasning: Hvad siger litteraturen?  Det mest almindelige tiltag i forhold til indsatsen over for socialt udsatte børn i dagtilbud er brug af støttepædagoger (AKF, DPU, NIRAS Konsulenterne og Udviklingsforum 2009)  Herudover kan der i institutioner med mange udsatte børn være større behov for bistand fra socialrådgivere, psykologer og talepædagoger samt konsulentbistand og supervision (SFI 2006)  Institutioner med mange udsatte børn har behov for ekstra normeringer og mere uddannet personale for at kunne bryde den negative sociale arv (SFI 2005)  Børn af indvandrere og efterkommere er oftere ikke i dagtilbud end andre børn i samme aldersgruppe (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd for BUPL 2010) 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Dagpasning: Eksempler fra den kommunale virkelighed  Flere socialt udsatte børn kræver en højere normering i dagplejen og på institutionerne  Flere tosprogede børn kræver ekstra ressourcer til sprogstimulering og forældresamarbejde mv.  De tosprogede børn kommer mindre ofte i dagtilbud end etnisk danske børn og starter senere – det kan indebære ekstra udgifter til opsøgende arbejde med henblik på at sikre børnenes sproglige udvikling  Flere forældre med lav indkomst indebærer ekstra udgifter til økonomiske fripladser  Flere store familier indebærer ekstra udgifter til søskendetilskud 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Skole: Hvad siger litteraturen?  Kommuner med større andel af elever fra ressourcesvage hjem (målt ved antallet af børn af enlige forsørgere, andelen af tosprogede elever og andelen af socialt udsatte boliger) har højere udgifter til folkeskolen pr. elev (AKF 1999)  En analyse baseret på tal fra Københavns Kommune viser, at forskelle i udgifter pr. elev mellem skoler især skyldes forskelle i udgifter til specialundervisning og til danskundervisning af tosprogede elever (Olsen 2007)  Børn fra ressourcesvage hjem har flere problemer i skolen, herunder psykiske problemer, koncentrationsproblemer, tale- og sprogproblemer, konflikter med kammeraterne, konflikter med læreren og andre problemer (SFI 2008)  De mest anvendte indsatser er støtte fra kommunens støttecenter, skolepsykolog/psykolog/PPR, rådgivning til forældre og ekstra danskundervisning (SFI 2008) 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Skole: Eksempler fra den kommunale virkelighed  Flere børn fra ressourcesvage hjem kan indebære flere udgifter til: –Specialklasser og specialpædagogisk støtte i folkeskolen –Ungdomsskole – ungdomsskolen omfatter ikke kun fritidstilbud, men også praktisk undervisning for skoletrætte som alternativ til folkeskolen –Ungdomskostskoler for børn/unge, der har behov for at komme væk  Flere tosprogede børn indebærer ekstra udgifter til danskundervisning, forældresamarbejde og forebyggende arbejde i klubregi mv. 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Ældre: Hvad siger litteraturen?  Forskelle i funktionsevne – målt som evnen til at udføre en række dagligdagsaktiviteter – kan forklare størstedelen af forskelle i udgifter til hjemmehjælp, hjemmesygepleje, plejehjem mv. (AKF 2002)  Forekomsten af kroniske sygdomme har væsentlig betydning for udgifterne (AKF 2002)  Udgiften til ældre, der bor alene, er større end udgiften til ældre, der bor sammen med andre – det gælder særligt ældre, der bor alene, og som samtidig har en lav indkomst (AKF 2002)  Ældre indvandrere modtager mindre hyppigt pleje- og omsorgsydelser end ældre etnisk danskere, herunder praktisk hjælp, personlig pleje og plejebolig (AKF 2009) 26 april Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter

# Hvor meget betyder sygdommen for forbruget af kommunale ydelser på ældreområdet? Kommunal ydelse DemensKOLType 2 diabetes Iskæmisk hjertesyg- dom "Cerebral katastrofe" Kræft – palliativ behandling Praktisk hjælp XX X Personlig pleje XX SygeplejeXX XX (også tidligere indsatser) Forebyggen- de tiltag XXX Hjælpemid- ler XXX TransportXXXX PlejeboligXX Administra- tion XX

# Andre socioøkonomiske faktorer med betydning for forbruget af kommunale ydelser på ældreområdet? Kommunal ydelse Misbrug (piller og alkohol) Mental sygdom Fysisk nedslidning Overvægt (BMI noget over 30) Praktisk hjælpXXX (ikke lov til at levere, forgæves gang) XX Personlig plejeXXX (ikke lov til at levere, forgæves gang) XXX SygeplejeXX Forebyggende tiltag HjælpemidlerXXX TransportXX PlejeboligXXX (potentielt) AdministrationXX

# Andre socioøkonomiske faktorer med betydning for forbruget af kommunale ydelser på ældreområdet Kommunal ydelse EnligAnden etnisk bag- grund BoligHandicap- pede ældre Praktisk hjælpX?XXXX (især hvis de bliver i egen bolig) Personlig plejeX?XXXX (do.) SygeplejeX? Forebyggende tiltag ? Hjælpemidler?XX Transport?XX PlejeboligXOfte mindreXXXX (hvis flytter til plejehjem) Administration?

# Brug af medicin mod demens

# Brug af medicin mod kol og astma

# Brug af medicin mod iskæmisk hjertesygdom

# Den videre proces  Gennemførelse af udestående interview/workshops med kommuner og bearbejdning af indsamlet materiale  Sondring mellem socioøkonomiske faktorer, der kan påvirke kommunernes udgifter som følge af: –Forskelle i udgiftsbehov –Forskelle i serviceniveau –Forskelle i organisation/effektivitet  Opstilling af objektive statistiske indikatorer, som kan måle tyngden af relevante socioøkonomiske faktorer i kommunerne  Dokumentation for sammenhænge på grundlag af casestudier og statistiske analyser  Endelig rapport til Indenrigs- og Sundhedsministeriet i juni feb Socioøkonomiske faktorers betydning for kommunernes udgifter