Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inddrag nu Kick-off møde
Advertisements

Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Tal på familieområdet.
Hanne Manata Socialchef Aalborg Kommune
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole Reformer, helhedsløsninger og de frivillige.
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Fælles forældremøde Thurø
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
kursusmateriale til plejefamilier
Konference – plejefamilier Rekruttering – ny viden, kommunal organisering og samarbejde, uddannelse Den 22. november 2010.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
INDENRIGS- OG SOCIALMINISTERIET Barnets Reform Nina Eg Hansen, Kontoret for Børn, Indenrigs- og socialministeriet BILLEDE/TEKST DIAS Indsæt.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling af børnefællesskaber Nedbringelse af anbringelsesudgifter
Etablering af partnerskaber på anbringelsesområdet En opdagelsesrejse.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Muligheder og rettigheder
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Omstilling Børn og Familie. 2 Underretning eller anden henvendelse om barn i udsat position Vurdering af behov for indsats Børnefaglig undersøgelse Visitation.
Efterværn i Danmark Socialstyrelsen, Danmark
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Dagsorden – Hvem tager BURC hånd om? – Hvordan er det gået med udgifts- og aktivitetsudviklingen? – Hvorfor går udgifterne opad nu? – Hvad gør vi nu?
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Investering i efterværn
Aktionsforskning i en kommunal kontekst
Dialog mod Vold som business-case
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
Velkommen til 4. kursusdag Plejefamiliens kompetencer
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
Måltider og tværfaglig praksis Kristine Bælum, Professionschef
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Grundkursus i at være plejefamilie
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv Indhold: Kort om ændringerne på anbringelsesområdet med - Anbringelsesreformen - Kommunalreformen - Barnets Reform Udviklingen på forebyggelses- og anbringelsesområdet Rune Meyer, November 2012 Rune Meyer den 7. november 2012

Anbringelsesreformen 1. januar 2006 Fokus på at styrke det faglige grundlag for at vurdere, hvordan børn, unge og deres familier bedst kan hjælpes. Særligt fokus på anbringelsestyper i forhold til de 15-17- årige(formålet er stabilitet, da forskning viser, at et stort antal af anbringelser af unge bryder sammen, hvilket skaber usammenhængende anbringelsesforløb og forværre de unges problemer fx ved skoleskift og tab af gode relationer). Fokus på løsning af børn og unges problemer i nærmiljøet og dermed større fokus på anbringelse i slægt eller netværk. Rune Meyer, November 2012

Kommunalreformen 1. januar 2007 Ændringer på døgninstitutionsområdet: Kommunerne overtog de amtslige opgaver i forhold til døgninstitutionsområdet, - med undtagelser af de specialiserede institutioner som er regionale Konsekvenserne for døgninstitutionerne: Markante målgruppeændringer – institutioner går fra specialiserede tilbud til at varetage kommunernes børn bredt Nednormeringer i antallet af pladser og lukninger af institutioner p.g.a besparelser Usikkerhed på den fremtidige drift, kan have en negativ indvirkning på det faglige miljø og de pædagogiske specialer på institutionerne. Kilde: ”Undersøgelse af døgninstitutionernes vilkår anno 2010” Rune Meyer, November 2012

Barnets Reform 1. januar 2011 Barnet eller den unge skal opleve sammenhæng i opvæksten med et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile relationer til voksne - fokus på løsninger i netværket og inddragelse af familie og netværk Forskning fra blandt andre SFI samt erfaringer fra fx Sverige og Norge viser, at det er bedst for børnene at blive anbragt i et nært og familielignende miljø Når det handler om ”de tungeste børn” har kommunerne med Barnets Reform fået en ny type plejefamilie til at tage sig af de mest behandlingskrævende børn – ”kommunale plejefamilier” (”professionelle plejefamilier”) Styrkelse af familieplejeområdet (Øget brug af netværksanbringelser og anbringelse i plejefamilier). Fokus på stabilitet og kontinuitet i anbringelserne (Flere tiltag for at sikre den unges overgang til voksentilværelsen) Rune Meyer, November 2012

Nyt i Barnets Reform Indførelse af kommunale plejefamilier, jf. § 66, nr. 2 Mulighed for konkret godkendelse af plejefamilier, jf. § 142, stk. 1. Kommunen skal altid overveje, om anbringelse i plejefamilie vil være mest hensigtsmæssig for barnet, jf. § 68b stk. 2 Søskende skal så vidt muligt anbringes sammen, jf. § 68b, stk. 3. Anbringelsesstedet skal høres, inden der træffes afgørelse om ændringer i samvær, hjemgivelse eller ændring af anbringelsessted, jf. § 69, stk. 5. Rune Meyer, November 2012

Forebyggelsesområdet Større fokus på forebyggelse, tidlig indsats og tværfagligt samarbejde. Flere og bedre forebyggende foranstaltningstyper. Mindst mulig indgribende (besparelser i kommunerne). Mest mulig inddragelse af barnet, den unge, familie og netværk. Fokus på løsninger i barnets netværk og nærmiljø. Danske kommuner har hentet meget inspiration i Sverige og den svenske model. Rune Meyer, November 2012

Den svenske model - indsatstrappen Kilde: KREVI ”Tæt på en svensk kommune” Rune Meyer, November 2012

Anbringelser i DK, Norge og Sverige I Danmark anbragte man i 2008 ca. 50 procent af børn og unge i ikke-institutionelle tilbud (plejefamilie, netværkspleje, slægtspleje) og 50 procent på institutionelle tilbud (primært opholdssteder og døgninstitutioner) I Norge anbragte man i 2008 godt 80 procent af børn og unge i ikke-institutionelle tilbud og lidt under 20 procent på institutionelle tilbud I Sverige anbragte man i 2008 ca. 70 procent af børn og unge i ikke-institutionelle tilbud og 30 procent på institutionelle tilbud. Kilde: KREVI: Tilbud og udgifter til udsatte børn og unge, 2010 Rune Meyer, November 2012

Anbringelsesområdet Antallet af ny-anbringelse er faldet ca. 12 procent fra 2009 til 2010 Antallet af anbragte børn og unge i plejefamilie og slægtspleje er steget, mens antallet af anbragte børn på private opholdssteder og døgntilbud er faldet. I 2010 flyttede 31 procent ind i en plejefamilie som første anbringelsessted, mens det var 25 procent i 2007. Andelen af unge, der flyttede ind på eget værelse, er i samme periode steget fra 9 til 13 procent, mens andelen på døgninstitutioner er faldet fra 36 til 28 procent. Andelen af anbragte i plejefamilier er også stigende, når der ses på det totale antal anbragte børn og unge ved udgangen af året. Her er 51 procent af alle anbragt i plejefamilie, hvilket er en stigning fra 47 procent i 2007. Kilde: Ankestyrelsen Rune Meyer, November 2012

Tiltag og ideer Løbende dialog med samarbejdskommuner i forhold til deres behov og vores fremadrettede tiltag Forberede os på kortere anbringelsesforløb Gradvis ændring af institutionernes målgruppe (børn med svære problematikker) Eventuelt tilknytning af kommunale plejefamilier, som kan få socialpædagogisk supervision og vejledning af institutionens personale. Eventuelt flere akutte ophold og udredningsforløb Rune Meyer, November 2012