For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Baggrunden for det moderne gennembrud:
Advertisements

Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Irak Krigen.
Det virker utroligt ! General Dwight D. Eisenhower havde ret, da han gav ordre til, at man skulle optage filmene og tage billederne.
Katastrofer AT-eksamen 2012.
New World Order.
Finanskrisen.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Interkulturel kompetence
International Økonomi A
Af Tommie, Janne, Michelle og Louise
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT efteråret 2012 / MG & RO. Overordnet emne Katastrofen - årsager og konsekvenser.
Af: Nikolaj, Katrine, Bjarke og Helene..  World food programme.  På dansk: Verdensfødevareprogram.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Demokrati og menneskerettigheder
Irak.
Samtidshistorie på HHX
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Videnskabsteori og faglige metoder
Borgerkrigen i darfur..
Katastrofen – årsager og konsekvenser
3g Studie Retnings Projekt
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Lejrtur for LÆS 1 – september 2010
AT 2012 Katastrofen. Krig og terror (re+sa) Terror og kriser (ALLE KLASSER HAR HAFT OM ISLAM) – 11.september – Islam og terror – Muhammedkrisen Folkemord.
Anja, Malou & Asha KU KLUX KLAN.
Danmark i 1800-tallet Forstår du?!1.
Romantikken
De stille kriser Landsindsamling til IAS’ hjælpearbejde.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Konflikten i congo.
Orientering om studieretninger på RG En studentereksamen : 4 A-niveau, 3 B-niveau, 7 C-niveau 3 naturvidenskabelige fag på C Heraf.
Innovation i AT/SO.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
1940 USA var ikke med i krigen. De var for langt væk fra den. De havde travlt med Depressionen efter 1. verdenskrig. De var derfor neutrale i starten af.
Krig og Terror Gruppe 4.
Almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
Krig og terror Gruppe 5.
Affald og genbrug.
Introduktion til Den Kolde Krig
Begreber fra perioden Billedsprog/virkemidler
Realisternes territorium – magt og konflikter.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
En verden med Trump.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Hvad er AT – almen studieforberedelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Befolkning og bæredygtighed
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Atombomber.
Henrik, Bertil og Cecilie
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
WS 1: Et globalt perspektiv i undervisningen – hvordan?
Dansk-historieopgaven
Præsentationens transcript:

Ideer til at beskæftige sig med KATASTROFER i historiefaget   Fortiden er fuld af katastrofer!

For at beskæftige sig med emnet, katastrofen i historiefaget skal man stille sig et spørgsmål, som lægger op til en analyse af forhold i samfundet skal man kunne finde relevant historisk materiale. Det er altså ikke nok, at katastrofen har fundet sted i fortiden (historien).

Eksempler på ”naturkatastrofer”, som kan behandles i historie og mulige andre fag Pest, kolera, den spanske syge, AIDS (f.eks. i afrikanske lande): Bi, sprogfag Jordskælvet på Haiti: Ng, fr, bi Klimadiskussionen f.eks. Al Gore’s film, An inconvenient truth: Eng, nat.vid. Tjernobyl og Fukushima: Fy, bi Industriulykker i f.eks. Kemiindustrien: Ke, bi

Danske katastrofer I Svensk belejring af København i 1600-tallet. Befolkningen sulter osv: Da, bi Københavns brande: Da, bk, ng Københavns bombardement i 1807. Tilsyneladende historiens første bombardement af civilbefolkningen: Da, eng, bk Eller…

Danske katastrofer II Nederlaget i 1864. Dybbøl. Danmark taber. Den danske konge undersøger i al hemmelighed muligheden for at lade hele Danmark blive en del af Tyskland: Da, ty 1870’ernes bygning af Københavns Vestvold skulle forebygge katastrofen. Teknologien var allerede forældet, men den blev bygget alligevel. Behov for at vise handlekraft?: Sa

Eksempler på katastrofer i andre lande - I Den spanske erobring af Amerika blev en katastrofe for den oprindelige befolkning. Bl.a. pga. epidemier: Sp, bi, re Holocaust under 2. verdenskrig: Ty, ps, sa, re Den amerikanske bombning af byerne, Hiroshima og Nagasaki i Japan med a-våben i 1945: Eng, sa, fy, bi Den første krig efter Israels oprettelse kaldes af palæstinenserne for Katastrofen, fordi de mistede alt land: Sa, re

Eksempler på katastrofer i andre lande - II Kinas kulturrevolution: Sa, eng Folkemordet på 800.000 hutu og tutsier i i Rwanda i Afrika i 1994. Se f.eks. filmen Hotel Rwanda: Sa, fr, me Pol Pot’s eksperiment i Cambodja 1975-79: Sa, fr, me Vietnamkrigen og USA’s brug af kemiske våben: Eng, me, sa Cubakrisen – Verden på randen af atomkatastrofen: Eng, sp, me Jugoslaviens opløsning midt i 1990’erne. Etniske udrensninger især mellem serbere og kroater: Re Darfur - sultkatastrofe og verdenssamfundets reaktion: Sa, re Congo: fr, Eng, sa

Hvis du vil bruge historiefaget skal du overveje hvilket fakultet historie skal repræsentere i din opgave (humanistisk eller samfundsvid.), og hvilke krav det stiller til din problemformulering Skal du sikre dig, at du kan finde materiale, herunder også noget, som kan anvendes som kildemateriale, hvis du skal arbejde humanistisk.

Her kan man læse mere om historie som samfundsvidenskabeligt fag http://www.emu.dk/gym/fag/hi/inspiration/grevesamf.pdf