Æstetik i praksis æstetisk praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Strømninger i børnekultur – et humanistisk-æstetisk perspektiv
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Forskning, formidling og andre færdigheder
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
SHADOW OWNERS DK VI ER PÅ VEJ JA VI SKAL OGSÅ SPISE.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Er mit barn klar til skolestart ?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kommunikation / it.
Prøv det nye the mysterious wold game, test din viden om verden og få et godt grin med dine bekendte, vi vil garanter du vil synes om det og lære noget.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
En ny model for bibliotekernes rum
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lærerprofessionen.
Netværksmøde for praktikere. Inden man går i gang med DDB Den typiske process: Planlægning/Design/Produktion/Lancering Vi starter midt i produktiondelen.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Skoleparathed Sunds skole.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Litterært makerspace.
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Præsentation af forårs-sfo
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Det æstetiskes betydning i børns kultur?
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Æstetik i praksis æstetisk praksis Beth Juncker Det informationsvidenskabelige Akademi

Kulturskole? ”Der er ingen resultater med “kulturskole” i Ordbog over det danske Sprog.”

Billedskole? ”Måske mente du: Balletskole Billedsøjle ”

Billedskole/billedkunstskole? ”skole hvor der undervises i at analysere og fremstille billedkunst”: ”TV-avisens sidste indslag orienterede om en billedskole i Kolding, i hvilken eleverne lærer at forstå billeder” (JyP85)

Musikskole, ODS 1932 samling af øvelser til brug ved undervisning i musik. MR.1831. og om retning inden for musik(kunst).

Kodeord Analyse, fremstilling, forståelse

Skole 1) i egl. bet., om undervisningsanstalt olgn. (om særlige præp.-forb. se bet. 2).    1.1) institution, der meddeler planmæssig undervisning; nu især om institution, hvor en ell. flere lærere (paa et dertil indrettet sted; jf. bet. 1.4) søger at meddele (skolepligtige) børn og unge (skoledisciple, -elever; jf. bet. 1.3) visse til alm. dygtiggørelse tjenende kundskaber og færdigheder (jf. bet. 1.2); dels om den til et enkelt sted knyttede institution, dels som fællesbetegnelse for (et lands) samtlige institutioner af denne art; ogs. om institution med andet undervisningsformaal (uden for skolepligtens omraade), som almenundervisning af ældre (jf. Aften-, Efter-, Fortsættelses-, Højskole ofl.) ell. uddannelse inden for særlige faglige omraader (jf. Arkitektur-, Danse-, Fag-, Fægte-, Gymnastik-, Haandgernings-, Handels-, Havebrugs-, Husholdnings-, Jærnbane-, Kornet-, Købmands-, Køre-, Landbrugs-, Missions-, Model-, Navigations-, Officers-, Præste-, Rekrut-, Ride-, Sy-, Synge-, Tegneskole osv.).

Sagen er at børn kommer både til oplevelser og til aktiviteter og processer, drevet af interesse og af lyst! Det er interessesstyret! at det ikke er undervisning, der foregår her. Det er møder, det er deltagelse, det er omvendte læreprocesser. at børn ikke nødvendigvis lærer at danse, spille, synge, ride, tegne, male, sy. at de måske lærer at danse, spille, ride, male, tegne, synge og sy, fordi de processer, de involveres i, kræver det. at de gennem disse oplevelser og kreative processer får mulighed for at møde dimensioner af vores fælles tilværelse, de ellers aldrig ville møde. er også, at de gennem disse møder, møder sig selv og andre, udvikler æstetisk erkendelse og erfaring.

Breughel 1560

Frikvarter, 2013

Frikvarter, 2013

Børneleg, Breughel 1560

Kunstnerens børn

Bing og Grøndahl

Læselyst

Biblioteksbarn, læsebarn

Den kulturelle frisættelse Har gjort dagens børneværelser til børns og unges største kulturinstitution. Her kan læses, ses, kigges, spilles, sukkes, grædes, gyses og grines, her kommunikeres og produceres. Her er modsætningerne mellem formidling og marked er opløst, hierarkierne mellem det fine og det folkelige, det elitære og det populære er faldet. Her er underholdning i høj kurs som indgang til oplevelse, til betydning, til mening. Kvaliteterne går på tværs. Børn og unge møder kunst og kultur her både som oplevere, deltagere og skabere.

Gutenbergparentesen Gaslyset satte fokus på scenen, kunsten i lys og på piedestal, det mørkelagde og stilnede deltagerne. Omskabte dem fra deltagere til tavse oplevere – det vi i dag forstår ved et publikum. Gutenberg nedlagde den mundtlige deltagerkultur, satte bog, læsning og dermed individ i centrum for oplysning og dannelse. Siden da har vi levet i en skriftkultur, hvor selv de små orale fora, der samlede os på tværs i kulturelle offentlige arenaer, er blevet støbt i individets, tilhørerens, beskuerens, lytterens tavse kodex. Host ikke. Klap ikke mellem satser. Tal ikke højt på museet. Eller biblioteket. Sig ikke noget – slet ikke din mening – alt er jo allerede kvalitetsstemplet! Det er den kultur, der nu udfordres.

Jenkins og Bertozzi “These young people are passionate about emerging forms of expression, which allow no fixed hierarchy, no standardized criteria for evaluation, and little inherited canon. (…) Often, young people come away with a new appreciation of such works once they have a chance to make their own media. They do object to the mystification of art – to an attitude that demands quiet contemplation and distanced admiration. (…) Arts institutions need to keep up with these changes or they will be left behind.

1700 Børn blev til som ’børn’, voksne som ’voksne – og barndom som den særlige pædagogiske konstruktion, der lagde rammer omkring børns opvækst i den vesteuropæiske verden Kunst blev udskilt fra håndværk og kunstinstitutionen og kunstmarkedet grundlagt som en særlig samfundsmæssig sfære/sektor

Oplysningens dialektik Betvinge natur og naturbetingelser gennem systematisk logisk tænkning

Rationalismens irrationalismeproblematik Den logisk - begrebslige analyse kom til kort, når den skulle fange kernen i kunst og kunstneriske oplevelser. Hvad der personligt blev oplevet som sublimt og betydningsfuldt, blev erkendelsesteoretisk placeret som uudviklet, naivt, vildførende – barnligt. Et oplysningstidsparadoks.

Æstetik Et erkendelsesteoretisk felt. Her studeres de dimensioner af menneskeligt liv, der unddrager sig rationelle erkendelsesveje.

3 æstetiske praksisformer Den folkelige praksis knyttet til hverdagsliv den professionelle kunstneriske praksis knyttet til produktion af kunst den professionelle kulturformidlingspraksis. På alle disse centrale kulturelle praksisområder styrer oplevelsens dialektik!

Det potentielle rum. Winnicott

Vygotsky Zonen for nærmeste læring

Mikcentmyhaily Flow!

Intensitet

Huizinga Primær livskategori “What (is) actually is the fun of playing? Why does the baby crow with pleasure? (…) This intensity of, this absorption in play finds no explanation in biological analysis. Yet in this intensity, this absorption, this power of maddening, lies the very essence, the primordial quality of play. (…) the fun of playing resists all analysis, all logical interpretation. As a concept, it cannot be reduced to any other mental category. (…) It is precisely this fun-element that characterizes the essence of play. Here we have to do with an absolutely primary category of life (…) We may call play a “totality” in the modern sense of the word, and it is as a totality that we must try to understand and evaluate it.”  

Metakulturer, deltagelseskulturer Metakulturer er selvstændige, autoteliske kulturelle systemer, som ikke henter deres betydning og mening uden for sig selv. De opretholder deres egen realitet, der er ligeværdig med al anden virkelighed.

Oplevelsens dialektik at her kan man være i krig, man kan myrde, man kan dø, man kan miste – uden at blive sat fast som morder, uden at dø, uden at miste. Alt sker nemlig via de kulturelle udtryksformer på æstetisk-symbolske vilkår. Her skal vi ikke udtænke rationelle sikkerhedsforanstaltninger. De kulturelle udtryksformer, vi besidder, gør det muligt for en stund at åbne de rum, hvor alt sker, mens processen kører, men hvor intet er sket i virkeligheden – de æstetisk-symbolske vilkår garanterer grundlag og sikkerhed! Det er oplevelsens dialektik!

TAK!