Hjælp der er en journalist i røret

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
Journalistiske virkemidler
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Læringsstile og lektier
Køb en hund!!.
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
Den urolige chef kigger på uret,
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Hvad er forandring?.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kommunikation Intern kommunikation
Mødet mellem borger og kommune Af Thomas Wibling, hørehæmmet og coach.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Den gode historie Sådan finder vi på 24timer dagens historier ”Dét er en god historie!” Emma Gad for kommunikationsfolk.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Udvidet problemformulering
Større Skriftlig opgave
Håndtering af en møgsag
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
At tale om sexualitet.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Sundhed – hvis ansvar? Frivillighedskonference Høje-Tåstrup Kommune Else Trangbæk Institut for Idræt Frivillighedkonference i Høje-Tåstrup Kommune.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Læreren som læringsleder
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Lærerpræsentation.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Få det bedste ud af pressen - op til og under de Paralympiske Lege - Lær at lokke medierne - Lær at give det lækre budskab.
Velkommen til: UU+ på Podio Webinaret starter kl 11:00 Bemærk! Du behøver ikke at teste dit webcam og mikrofon, for de er begge slået fra. Det er meningen.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Hvad er nyhedskriterier?
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Hjælp der er en journalist i røret Sådan tackler du pressen Svendborg Kommune Svendborg Kommune

Pressen og os Svendborg Kommune

Nyhedspyramiden HEY YOU SEE SO HEY = Fang interessen YOU = Målret budskabet SEE = Forklar budskabet SO = Vis perspektivet i sagen HEY YOU SEE SO Svendborg Kommune

Pressen og os Uden kilder ingen journalister. Bredt kontaktnet vigtigt. Hvilket forhold ønsker vi at have til pressen? Skal pressen interessere sig for os? Forventer borgerne at læse om os? Svendborg Kommune

Pressen og os Hvad kan vi bruge pressen til? Hvilke medier dækker vores område? Hvad skriver de om os? Hvad ønsker vi de skal skrive? Svendborg Kommune

Pressen og os Annoncer og journalistik – ingen sammenblanding. Officielt. Men særtillæggene til aviserne er annoncebåret. Ingen omtale trods annoncer. Svendborg Kommune

Pressen og os Pressens arbejdsvilkår. Forskellige deadlines. Aktindsigt – svar indenfor 10 dage. Behøver ikke at være endeligt svar. Svendborg Kommune

Pressen og os Solohistorier – journalistens livret Herefter springer andre medier på. Mediekarrusellen Lokalt-regionalt-landsdækkende. Svendborg Kommune

Pressen og os Pressen interesserer sig for os/jer. Beslutninger vi træffer. Og måske også for dig som menneske qua dit job i dette projekt – portræt. Svendborg Kommune

De gode telefonråd Hvem ringer Hvad er journalistens navn Hvorfra ringer hun. Få et telefonnummer, så du kan ringe tilbage Svendborg Kommune

De gode telefonråd Hvad handler interviewet om Hvad er din rolle i artiklen Taler du til citat eller ”udenfor blokken” Hvor skal artiklen bringes. Avis eller netmedie eller et helt tredje sted Svendborg Kommune

De gode telefonråd Journalister ringer altid, når du mindst venter det Vil jeg udtale mig nu – eller skal jeg bruge en tænkepause Du SKAL ALTID bruge en tænkepause. Bed journalisten ringe tilbage. Eller ring selv tilbage. Aftal hvornår. Og overhold aftalen Svendborg Kommune

De gode telefonråd Hvornår har journalisten deadline? Inden interviewet starter. Hvornår har journalisten deadline? Hvornår skal artiklen bruges Svendborg Kommune

De gode telefonråd Bruger journalisten båndoptager? Hvad bliver jeg citeret for? Kan jeg få artiklen til gennemsyn via mail? Får jeg læst mine citater op? Svendborg Kommune

De gode telefonråd Ringer journalisten tilbage? VIGTIGT at aftalen laves før interviewet med journalisten. Bagefter er det for sent. Svendborg Kommune

De gode telefonråd Siger journalisten nej til aftalen – så kan du sige nej til interviewet. Overvej altid om det er en god ide. Har du arbejdet med journalisten før, har du forhåbentlig tillid til hende. Svendborg Kommune

De gode telefonråd Tjek op på emnet, som interviewet skal handle om. Noter evt. stikord ned Hold fast i de svar, du har besluttet at give på journalistens spørgsmål Gentag gerne svarene, selv om journalisten forsøger at stille det samme spørgsmål på forskellige måder Svendborg Kommune

De gode telefonråd Henvis til andre steder hvor journalisten kan finde flere oplysninger om sagen Skal du henvise til andre kilder, der kan udtale sig Svendborg Kommune

De gode telefonråd Når du har talt med journalisten Orienter din chef, medarbejdere eller andre der kan have gavn af at vide det. Send en kort mail rundt. Det kan tage evt. kritik i opløbet, så medarbejdere og andre ikke først skal høre om sagen i medierne Svendborg Kommune

De gode telefonråd Svar og tal tydeligt Tal dansk. Undgår fagudtryk Forestil dig at du skal forklare det til dine børn på 10-12 år Pas på misforståelser. Undgå ironi og humor. Det kan være svært at gennemskue i en artikel Svendborg Kommune

De gode telefonråd Understreg klart når du udtaler dig til baggrundsviden og ikke til citat Vil du udtale dig om sagen. Ved du nok om det. Eller skal du henvise til andre Emnet kan være ømtåleligt. Svendborg Kommune

De gode telefonråd Svaret ”ingen kommentar” kan være et svar. Men overvej det nøje. Det kan virke utroværdigt. Og det kan sende forkerte signaler Journalisten finder andre kilder. Det kan skade din sag, hvis du vælger ikke at udtale dig. Svendborg Kommune

De gode telefonråd Lad være med at tage det personligt … Selv om det kan være ubehageligt. Det er ikke dig som person, men din rolle i sagen du repræsenterer Svendborg Kommune

De gode telefonråd Hold dig til SANDHEDEN – ALTID En ubehagelig sandhed bliver ikke mindre behagelig, når du lyver for journalisten Der er altid nogle der vil fortælle sandheden til journalisten, hvis ikke du selv gør det. Så gør DU det selv. Svendborg Kommune

Du kan aldrig blive for dygtig Spørgsmål fra jer De gode telefonråd Gå hjem og øv dig. Du kan aldrig blive for dygtig Spørgsmål fra jer Svendborg Kommune