Temadag om undervisningsmiljø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Børnemiljøvurdering 2013 Trinitatis Menigheds Børnehus
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Glad, Tryg og Fri Kurser i psykisk selvforsvar for piger år.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Konference 1. december ’09 på Fredericia Gymnasium Konference om opfølgningsarbejdet på kvalitetsundersøgelser Den 1. december 2009 kl – på.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Mobbe- og trivselsundersøgelse
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
UMV Borbjerg Skole 07/08 Det psykiske arbejdsmiljø.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Undervisningsmiljøvurdering 2013 Produktion og udvikling Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Trivsel og værdier - i skoletasken
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 EUX hovedforløb Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Medieproduktion Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Sundhed, omsorg og pædagogik Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 HG Ikast Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Læborg skole- 4.kl kl. Undervisningsmiljø. 5./6. klasse 4 drenge
UNDERVISNINGSMILJØVURDERING 2014 ENERGITEKNIKER HERNINGHOLM ERHVERVSSKOLE Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Krop og stil Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
UNDERVISNINGSMILJØVURDERING 2014 BIL, FLY OG ANDRE TRANSPORTMIDLER HERNINGHOLM ERHVERVSSKOLE Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Undervisningsmiljøvurdering 2013 HTX Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Maskinsnedker, trædrejer og produktionsassistent Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske.
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Trivselsundersøgelse 2015 Uddrag af undersøgelsen.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Børnebakkens Indsatser
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Præsentationens transcript:

Temadag om undervisningsmiljø Kl. 08.30 -11.30 for skoleområdet Vest-Nordvest & Sydvest og Kl.12.30 -15.30 for skoleområdet Nordøst-Centrum-Øst og Sydøst. Velkomst Ved Funktions- og områdechef Ejner Jensen fra Skoleforvaltningen Lovgrundlag Lovgrundlag – præsenteres af DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø) Lovgrundlag og undervisningsmiljø på din skole – præsenteres af DCUM Præsentation af værktøjer til kortlægning DCUMs elektroniske spørgeskema med vægt på inddragelse af elever Skoleforvaltningens folder for 0.-3. klassetrin – inddragelse af de yngste elever - præsenteres af Skolekonsulent Bjarne Hansen og Projekt- og analysemedarbejder Anne Sophie Valbjørn Skoleforvaltningens spørgeskema for 4.-9. klasser - præsenteres af Skolekonsulent Bjarne Hansen, Projekt- og analysemedarbejder Anne Sophie Valbjørn samt Skolekonsulent Søren Ulrik Pause – 20 minutter At arbejde med handleplaner og succeskriterier Handleplaner - præsenteres af DCUM Skoleforvaltningens succeskriterier i forhold til kommende undervisnings-miljøvurdering – præsenteres af Skolekonsulent Bjarne Hansen fra Skoleforvaltningen Afrunding Tidsplan - præsenteres af Funktions- og områdechef Ejner Jensen fra Skoleforvaltningen Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Trivsel Punkt 5 i Fælles Skolebeskrivelse - Sådan gør vi på Aalborgs skoler C. Den enkelte skole har en plan til forebyggelse og imødegåelse af mobning. Elevrådet involveres i dette arbejde. Mobbehandleplanerne skal revideres mindst hvert andet år, og der rapporteres om mobbeindsatsen til Skoleforvaltningen en gang om året. E. Den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering af de æstetiske, fysiske og psykiske forhold for eleverne gennemføres hvert tredje år. Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Hvorfor forvaltningsspørgsmål? - hvad skal skolerne bruge dem til? Et styringsværktøj Et redskab der kan bruges til at igangsætte indsatser Skolerne har mulighed for at sammenligne med Aalborg Kommunes samlede vurdering af skolerne Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Hvorfor forvaltningsspørgsmål? - hvad skal forvaltningen bruge dem til? Et styringsværktøj Et redskab der anvendes for at igangsætte indsatser Få overblik over undervisningsmiljø situationen set ud fra børnenes synsvinkel Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Skolen Undervisning Drilleri Mobning Venner Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Skolen Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 1. Jeg er glad for at gå i skole 2. Jeg er glad for de fleste af mine lærere 3. Der er ro i timerne 4. Jeg føler mig tryg i skolen 5. Skolens bygninger er rare at være i 6. Jeg gør selv en indsats for, at der skal være pænt på skolen Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Undervisning Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 7. Jeg synes, jeg lærer meget i skolen Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Drilleri Ja Nej Ved ikke 8. Bliver du nogle gange drillet i skolen, så du bliver ked af det ? Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Definition på mobning: Når en person gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere andre personer. Det kan være fysisk vold, skub, slag eller spark. Men handlingerne kan også komme til udtryk ved f.eks. udelukkelse fra gruppen. Mobning Ja Nej Ved ikke 9. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, er du så blevet mobbet? 10. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, har du så mobbet andre? 11. Har du oplevet at blive mobbet via en sms? Har du oplevet at blive mobbet via chatroom – eks. Arto, Ofir? 13. Har du oplevet at blive mobbet via mail? Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

De 16 forvaltningsspørgsmål Venner Ja Nej Ved ikke 14. Jeg har en god ven på skolen 15. Jeg har en god ven i klassen 16. Vi har det godt sammen i klassen Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Intro Hvilken klasse går du i? Er du dreng eller pige? Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Skolen Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 1. Jeg er glad for at gå i skole 2. Jeg er glad for de fleste af mine lærere 3. Der er uro i timerne 4. Jeg føler mig tryg i skolen 5. Skolens bygninger er rare at være i 6. Jeg gør selv en indsats for, at der skal være pænt på skolen Lærerne er gode til at undervise Der er rent på skolen Der findes spændende rum på min skole Jeg synes, at der mangler udsmykning på min skole Jeg synes, at gangene er kedelige Jeg synes, at udsmykningen er pæn på gangene Jeg synes, at vi skal have nye udsmykninger Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Undervisning Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 7. Jeg synes, jeg lærer meget i skolen Lærerne stiller rimelige krav til mig Lærerne lytter, når vi kommer med forslag Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Drilleri Ja Nej Ved ikke 8. Bliver du nogle gange drillet i skolen, så du bliver ked af det ? Er der problemer med drilleri i klassen? Griber lærerne ind hvis der er drilleri i klassen? Piger Drenge Begge Er det drenge eller piger der bliver mobbet? Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Definition på mobning: Når en person gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere andre personer. Det kan være fysisk vold, skub, slag eller spark. Men handlingerne kan også komme til udtryk ved f.eks. udelukkelse fra gruppen. Mobning Ja Nej Ved ikke 9. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, er du så blevet mobbet? 10. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, har du så mobbet andre? 11. Har du oplevet at blive mobbet via en sms? Har du oplevet at blive mobbet via chatroom – eks. Arto, Ofir? Har du oplevet at blive mobbet via mail? Bliver du mobbet i skolen? Er der problemer med mobning i klassen? Piger Drenge Begge Er det drenge eller piger der mobber? Er det drenge eller piger der bliver mobbet? Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Venner Ja Nej Ved ikke 14. Jeg har en god ven på skolen 15. Jeg har en god ven i klassen 16. Vi har det godt sammen i klassen Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Skabelon til skolernes spørgeskema Har du andre kommentarer omkring undervisningsmiljøet på din skole? _______________________________________________________________________ Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Succeskriterier til de 16 forvaltningsspørgsmål Skolen Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 1. Jeg er glad for at gå i skole 2. Jeg er glad for de fleste af mine lærere 3. Der er ro i timerne 4. Jeg føler mig tryg i skolen 5. Skolens bygninger er rare at være i 6. Jeg gør selv en indsats for, at der skal være pænt på skolen 90 % besvarelse indenfor svarkategorierne Meget enig og Enig Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Succeskriterier til de 16 forvaltningsspørgsmål Undervisning Meget enig Enig Uenig Meget uenig Ved ikke 7. Jeg synes, jeg lærer meget i skolen 90 % besvarelse indenfor svarkategorierne Meget enig og Enig Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Succeskriterier til de 16 forvaltningsspørgsmål Drilleri Ja Nej Ved ikke 8. Bliver du nogle gange drillet i skolen, så du bliver ked af det ? 90 % besvarelse indenfor svarkategorien Nej Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Succeskriterier til de 16 forvaltningsspørgsmål Definition på mobning: Når en person gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere andre personer. Det kan være fysisk vold, skub, slag eller spark. Men handlingerne kan også komme til udtryk ved f.eks. udelukkelse fra gruppen. Mobning Ja Nej Ved ikke 9. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, er du så blevet mobbet? 10. Hvis du tænker tilbage på den sidste måned, har du så mobbet andre? 11. Har du oplevet at blive mobbet via en sms? Har du oplevet at blive mobbet via chatroom – eks. Arto, Ofir? 13. Har du oplevet at blive mobbet via mail? 100 % besvarelse indenfor svarkategorien Nej Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Succeskriterier til de 16 forvaltningsspørgsmål Venner Ja Nej Ved ikke 14. Jeg har en god ven på skolen 15. Jeg har en god ven i klassen 16. Vi har det godt sammen i klassen 100 % besvarelse indenfor svarkategorien Ja Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Forvaltningens succeskriterier til Aalborg Kommunes skoler Alle skoler deltager i undervisningsmiljøvurderingen Alle skoler offentliggør deres resultat af undersøgelsen på skolens hjemmeside Alle skoler inkorporer en mobbeplanundersøgelse i undervisningsmiljøvurderingen Alle skoler indberetter undervisningsmiljøvurderingen og antimobbestrategier til DCUMs skoleliste Nul tolerance indenfor mobning Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Forvaltningens rolle Inspirator for alle skoler i Aalborg Kommune Rådgivning og sparringspartner indenfor de områder, skolerne ønsker at arbejde med Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Overvejelser inden skolerne går i gang Stil kun spørgsmål i jeres kommende spørgeskema, I mener, der er realistiske Hvordan involveres eleverne? Succeskriterier Logistik – spørgeskemabesvarelse Hvem skal være med til at tolke besvarelserne? Handleplaner/bestyrelsens rolle Handleplaner/personalets rolle Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007

Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Tidsplan Tidspunkt Aktivitet 19. april 2007 Temadag for skoleledelsesrepræsentanter og elevmiljørepræsentanter 19. April 2007 – december 2007 Skolerne udarbejder UVM og laver handleplaner August – september 2007 Workshop for IT-ansvarlige på skolerne 6. December 2007 Frist for indsendelse af UVM til skoleforvaltningen og samtidig lægges det på skolernes hjemmeside Februar 2008 Tilbagemelding til Skole- og Kulturudvalget - afrapportering Temadag om undervisningsmiljø - torsdag den 19. april 2007 Temadag i undervisningsmiljøtorsdag den 19.april 2007