Relationelle mirakler i organisationer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Musik: Nightengale Serenade
Hvad gør livet så værdifuldt?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
”Kaldet til kærlighed”
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Ledelse og kollega-adfærd
Relationskompetence – hvad er det?
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Hvordan man bekæmper mobning
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
At motivere til forandring
Ansvarlig.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Relationelle mirakler i organisationer 1

Anerkendende kommunikation Coaching Psykologhjælp Personlig stress håndtering Krisehjælp Hjælp ved langtidssygefravær Anerkendende kommunikation Top ”De små håndtag” Kompetenceudvikling Støtte fra kollegaer og ledelse Socialt netværk Samarbejde Klar rollefordeling Organisationsforståelse Omsorgssamtaler ved fravær Skal man have meget af Midten Politikker Planlægning Information God arbejdsorganisering Klare mål (coaching)‏ Synlig ledelse Skal være på plads i en velfungerende organisation Bunden 2

De fire første samspilstemaer Vær tilgængelig for kontakt Vis glæde Se initiativet og justér dig Invitér til samtale Giv anerkendelse 3

Kommunikationsmodel 4

v. stressforsker Richard Lazarus Konfronterende coping Tager kampen op, bekæmper problemet Distancerende coping Håber, problemet løser sig selv Udadvendt, Taler med andre for at løse problemet følelsesmæssig coping Giver udtryk for følelser og oplevelser Indadvendt, Holder det for sig selv følelsesmæssig coping Andres råd og vejledning virker forstyrrende Ansvarlig coping Overvejer, hvad jeg har gjort galt Hvordan kan jeg undgå samme situation i fremtiden? Uansvarlig coping Nægter, at der findes et problem Intellektuel coping Analyserer årsager og løsningsmuligheder meget nøje. Tænker i mål, og hvad der fremmer og hæmmer. Samme problem sker aldrig 2 gange Håbsorienteret coping Håber og tror altid på det bedste, uanset hvad der sker! Coping strategier 5

Anerkendelse og ros 6

Anerkendende kommunikation OM-SORG AFSTAND VREDE SORG ”KÆR- LIGHED” GLÆDE FÆLLESSKAB INTIMITET OG NÆRHED 7

Det professionelle nærvær Grundlæggende spørgen er en praktisk øvelse i nærvær Ved konstant at stille spørgsmål til vores mest grundlæggende antagelser og selvfølgeligheder vækkes vi til at se den verden og de mennesker, vi har foran os. Gennem professionelt nærvær lærer vi at se verden på ny. 8

Ordets kraft Mennesket er det eneste dyr, der kan slå ihjel og kærtegne med ord (Maturana)‏ Ordene bliver således det, vi kan røre hinanden med – kærtegne eller lemlæste 9

Personlige styrker Selvbeherskelse Visdom og viden Selvkontrol Omtanke/forsigtighed Ydmyghed og beskedenhed Transcendens Værdsættelse af det smukke og sublime Taknemmelighed Håb/optimisme/fremtidsorientering Åndelighed/oplevelse af et større formål/tro Tilgivelse og nåde Legesyg og humor Veloplagthed/lidenskab/entusiasme www.authentichappiness.org/VIA Visdom og viden Nysgerrighed Videbegær Dømmekraft Opfindsomhed Social og følelsesmæssig intelligent Perspektiv Mod Tapperhed og mod Udholdenhed/flid Integritet/ærlighed Medmenneskelighed og kærlighed Venlighed og gavmildhed At elske og blive elsket Retfærdighed Samfundssind/pligtfølelse/samarbejde Fairness og rimelighed Lederevner 10

De 3 næste samspilstemaer Skab fælles opmærksomhed skab læringsmiljøer i organisationen Fang opmærksomhed Fasthold opmærksomhed Forbind oplevelser – uddyb og forklar 11

At skabe læring gennem sammenhæng 12

Kernekvaliteter af Daniel Ofman 2002 13

14

15

Livshjulet 16

Lineær forståelses form 17

Fra interessant til interesseret ! 18

Cirkulær forståelse 19

Cirkulær forståelsesform Spørgsmåls typer: At være ”detektiv” på problemet Spørgsmåls typer: Hvad ville du få øje på af nye muligheder, hvis du stod på afstand af din udfordring? Ligger problemet i selve opgaven eller den måde du tænker om opgaven For motiveret er du for at løse problemet? Hvad forventer du din refleksion/søgen vil give dig? Hvilke andre former for handling kunne tilføre dig svar? Hvilke ”regler” anvender du for dig (og andre), som med fordel kunne udfordres her? Hvad anser du for værende sandt, som måske slet ikke er det? 20

Domæner Æstetikkens domæne Den røde tråd Æstetik Etisk/moralsk forståelse Værdier Medarbejder- og organisationssyn Produktionens domæne Lineær tænkning Primære fokus adfærd Sort/hvid Rigtigt/forkert Sand/falsk Fasttømrende leveregler Reflektionens domæne Nye tanker Multivers: flere muligheder/tolkninger Hypoteser Reflektoriske spørgsmål 21

Enhver begivenhed har kun den betydning, du lægger i den 22

Optrappende sprog Afspændende sprog DU SPROG JEG SPROG Afbryder Lytter til ende Ligeglad Interesseret Ledende spørgsmål Åbne spørgsmål Bebrejder Udtrykker sit ønske Abstrakt Konkret Fokuserer på fremtiden Fokuserer på nutid/fremtid Går efter personen Går efter problemet 23

Vejled og sæt tydelige rammer Ledelsesmæssige fyrtårne 24

25

De siamesiske tvillinger At nå institutionens mål via opfyldelse af medarbejdernes personlige mål 26

Ledelsesmagt versus ledelseskraft For lidt ledelsesmagt fører til usikkerhed Tydelige hjørneflag/rammerne giver sikkerheden og friheden 27

Fra kontrol over medarbejdere til kontrol over organisationen I psykologisk forstand består frihed ikke i at kunne gøre, hvad man vil, men at kunne føle en mening med det, man gør 28

Arbejdsglæde Nydelse Engagement Mening 29

30

Hvad er din DRØM? På en skala fra 1- 10 hvor villig er du til at forfølge den uanset hvad? Hvad er den største forhindring?? Hvad ville det første bevis være på at du var på vej? 31

At drømme, er at miste fodfæstet for en stund, ikke at drømme er, at miste sig selv 32

Body Thoughts & feelings Sleep Deep sleep Flow 33

Ny energi til misforståelser og konflikter - Idékatalog Brug hyppigt udtryk som "du", "altid" og "aldrig". Overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen! Lad være med at lytte til din modpart. Sig fx "Jeg ved godt, hvad du vil sige nu"… Diagnosticér: "Du er bare ude på at få opmærksomhed"… "Hvad du behøver, er"… Undervis: "Nu skal jeg sige dig, hvorfor du tager fejl"! Tal ned: "Du vil nok gøre det bedre næste gang"… 34

4. Lyt udelukkende til modpartens ord. Tag alt for pålydende 5. Krydr gerne med ironi og sarkasme. Stil umulige spørgsmål: "Hvad bilder du dig ind"? 6. Giv svar: "Hvis jeg var dig, så ville jeg"… 7. Tramp gerne lidt i modpartens selvfølelse Lær vedkommendes ømme punkter at kende - og brug dem! 8. Brug ord, den anden ikke forstår. Moraliser, forsvar dig med angreb 9. Gå - og smæk med døren 10. Afbryd og tal højt - højere end modparten 11. Understreg din foragt med betoning, sigende blikke og håndbevægelser 12. Spil lidt på modpartens dårlige samvittighed. Stakkels lille mig! 13. Giv altid modparten skylden for konflikten - det virker! 35