Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Online kollaborativ undervisning
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Blended learning – hvordan?
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Klasseledelse og cooperativ learning
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Deltagerstyret undervisning
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Program - ICDP International Childhood Development Program
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Pædagogisk forår i København
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Årsplan – en kort en lang
Konsultative praksisformer i PPR
Inklusion og inkluderende processer
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
Linjefag - mundtlighed Gentofte Ungdomsskole
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
”Blog som læringsplatform”
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.

Skriveperiode (synopsis)
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Projekt: Koncept til formidling
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne Podcast i praktikken, FLUID 2009 Jørgen Asmussen note

Mobil e-læring? Mobil bruger og/eller mobil teknologi Løsrivelse fra institutionel tid og sted Nye lærings- og undervisningsformer Imødekommer den studerendes forventning om differentieret undervisning Trækker på eksisterende mediekompetencer og –fascination Muliggør førsproglig, æstetisk erfaringsdannelse

Podcast i praktikken - formål At sammenknytte teori og praksis med fælles refleksion, sprog og erfaringsramme At give mulighed for førsproglig, æstetisk baseret erfaringsdannelse At opbygge en digital samling af oplevelser og erfaringer fra praktikken At hæve praktikrapporteringens refleksionsniveau At afprøve teknologiens læringspotentiale

Podcast i praktikken - krav En redigeret videoproduktion på 5-7 minutter Narrativ opbygning Fokuseret på praktikkens tema og mål Indeholde titel og creditliste Gemmes i komprimeret form i mpeg-4 eller flash

Et eksempel: Holme Skole, 1.klasse Udarbejdet af en gruppe 1.årsstuderende i 3-ugerspraktikken marts-april ’09 Tekniske forudsætninger: 3 timers produktionskursus

Podcast. Et eksempel Komposition og fortælleteknik Podcasten indeholder en enkel narrativ struktur: Indledning, stof, afslutning i følgende sammensætning: Indledning. Præsentation af skole og klasse, tema og fokus Stof. Elevaktiviteter – bogstavdrage, vendespil, logbog, oplæsning, skriftlig og mundtlig evaluering Afslutning. Skolen ’lukkes’, creditliste Underlægningsmusik og speak skaber flow og stabilt fortællerforhold

Billedæstetik Betydningsbærende billeder: En kreativ, blomstrende skole for børn

Billedæstetik Establishing shots. Rum og personer præsenteres i to skud

Billedæstetik Elevaktiviteter. Vises med fast motion, dynamisk kamera, diagonale bevægelser og skæve horisonter

Podcasten som faglig formidling trækker på viden om filmsproglig fortælling og teknik forholder sig meget bevidst til valg af æstetiske virkemidler overholder kravene om narrativ struktur og behandling af fokusområde, men er også en bevidst reflekterende fortælling om børns læring betjener sig af et universelt billedsprog, der ikke på forhånd ekskluderer forældre eller andre ikke-fagfolk formidler et stof og en erfaring, der kun vanskeligt vil kunne underordnes skriftsproget (fx følelsesudbrud, kropssprog, personrelationer, stemmebrug).

Samlet karakteristik Hurtigt kommunikerende. På 5 minutter kommunikeres et komplekst stof, som både fremlægges, kommenteres og reflekteres Både indholdsmæssigt og æstetisk betydningsladet . Taler derfor til flere sider af tilskuerens kognitive og emotionelle reception Appellerende i sin narrative struktur. Dette gør, at den tilegnes og huskes mere lystfyldt og engageret Åben for refleksiv læring. Produktionsprocessen medfører nødvendigvis refleksion over udvælgelse fra råbåndet, og muligheden for at se sig selv og andre i underviserrollen synes at medføre en stor grad af refleksion over kommunikative og relationelle forhold

Uddannelsesmæssige perspektiver Tydeligere samarbejde mellem praktikinstitution og den teoretiske del af uddannelsen Læringsrummet udvides Lærerressourcer frigøres Nye kommunikations- og erfaringsformer bredere læringstilgang Fra hierarkisk til horisontal læringsforståelse

Teoretiske perspektiver Mobil e-læring - nye læringsformer, ny læringsteori (collaborativ læring, situeret læring, cross context learning, blended learning) Teorier om æstetisk læring og erfaringsdannelse Systemteori. Med Luhmanns optik på praksisfeltet (skolen) og det teoretiske område (uddannelsen) som strukturelt koblede systemer i dialog Og: narrativitetsteori, dannelsesteori, organisationsteori