Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjælpemidler eller? Overvejelser……
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Integrated Children’s System
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Mindreåriges patientrettigheder
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Lovgivning - i forhold til seksuelle overgreb
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
FSGOS SEMINAR MIDDELFART, APRIL 2014
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kontanthjælpsreformen
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Ret og pligt Øhavets Lærerkreds Skarrildhus den 9. september 2009.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Dagen i dag Velkommen Kort intro til det samlede initiativ - baggrund, indhold og formål Udviklingsprojektet: Indhold, formål og målgruppe Modelafprøvningen.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Paragrafferne i Serviceloven almindelig underretningspligt
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Muligheder og rettigheder
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Tel: Adresse: Niels Hammekenip aqq. 41 Postboks 1755, 3900 Nuuk
U NDERRETNING Odense november 2013 Lene Willumsen.
Den professionelle underretning. Dagen i punkter – Den første kontakt til adfærden – Tavshedspligt eller underretningspligt
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Evaluering.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Investering i efterværn
Velkommen til 1. kursusdag Familien som arbejdsplads
Dialog mod Vold som business-case
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv. Socialrådgiver

Oversigt Hvad skal vi omkring? Intro omkring Barnets Reform Underretningspligt/oplysningspligt § 50 undersøgelse Tavshedspligt Samtykke Cases

Barnets reform Formål § 46. Formålet med at yde støtte til børn og unge, der har et særligt behov herfor, er at sikre, at disse børn og unge kan opnå de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende. Støtten skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den unges bedste og skal have til formål at 1) sikre kontinuitet i opvæksten og et trygt omsorgsmiljø, der tilbyder nære og stabile relationer til voksne, bl.a. ved at understøtte barnets eller den unges familiemæssige relationer og øvrige netværk, 2) sikre barnets eller den unges muligheder for personlig udvikling og opbygning af kompetencer til at indgå i sociale relationer og netværk, 3) understøtte barnets eller den unges skolegang og mulighed for at gennemføre en uddannelse, 4) fremme barnets eller den unges sundhed og trivsel og 5) forberede barnet eller den unge til et selvstændigt voksenliv. Stk. 2. Støtten skal være tidlig og helhedsorienteret, så problemer så vidt muligt kan forebygges og afhjælpes i hjemmet eller i det nære miljø. Støtten skal i hvert enkelt tilfælde tilrettelægges på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte barns eller den enkelte unges og familiens forhold. Stk. 3. Støtten skal bygge på barnets eller den unges egne ressourcer, og barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse med alder og modenhed. Barnets eller den unges vanskeligheder skal så vidt muligt løses i samarbejde med familien og med dennes medvirken. Hvis dette ikke er muligt, skal foranstaltningens baggrund, formål og indhold tydeliggøres for forældremyndighedsindehaveren og for barnet eller den unge.

Barnets reform De fem vigtigste opmærksomhedspunkter: Kontinuitet Personlig udfoldelse Skolegang Sundhed Forberedelse til voksenlivet

Barnets reform Kontinuitet: Hvad betyder det? Den betydningsfulde anden. Har I oplevet at være ’ den betydningsfulde anden’ for en ung?

Barnets reform Personlig udfoldelse Hvad indeholder retten til personlig udfoldelse? Hvordan støttes retten til personlig udfoldelse?

Barnets reform Skolegang Den kommunale indsats, fokusere på at barnet skal have en god skolegang både fagligt og socialt. Kan vi støtte op om skolegangen?

Barnets reform Sundhed Helbredstjek Vejledning om kost og motion Brug af rusmidler Mv.

Barnets reform Forberedelse til voksenlivet - hvordan kan vi som fagpersoner medvirke til, at ruste de unge til voksentilværelsen?

Underretnings- og oplysningspligt SEL § 153 Underretningspligt § 152. Hvis en familie med et eller flere børn under 18 år eller vordende forældre flytter fra én kommune til en anden kommune og fraflytningskommunen finder, at et eller flere børn eller de vordende forældre har behov for særlig støtte af hensyn til barnets eventuelle særlige behov for støtte efter fødslen, skal fraflytningskommunen underrette tilflytningskommunen herom. § 153. Personer, der udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage, 1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter kapitel 11, 2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte efter kapitel 11 på grund af de vordende forældres forhold, eller 3) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb. Stk. 2. Socialministeren kan fastsætte regler om underretningspligt for andre grupper af personer, der under udøvelsen af deres erhverv får kendskab til forhold eller grund til at antage, at der foreligger forhold, som bevirker, at der kan være anledning til foranstaltninger efter denne lov. Socialministeren kan endvidere fastsætte regler om, at andre grupper af personer har underretningspligt efter stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uafhængigt af deres erhverv. Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal, medmindre særlige forhold gør sig gældende, efter anmodning videregive oplysninger til den person, der har foretaget underretningen efter stk. 1 eller efter regler udstedt i medfør af stk. 2, 1. pkt., om, hvorvidt underretningen har givet kommunen anledning til undersøgelser eller foranstaltninger efter denne lov vedrørende det barn eller den unge under 18 år, underretningen vedrører. § 153 a. Praktiserende læger, speciallæger og andre, der virker inden for social- og sundhedsvæsenet, kan med samtykke fra forældremyndighedens indehaver videregive oplysninger om børn og unge under 18 år med nedsat synsfunktion til Kennedy Centret. Kennedy Centret kan med samtykke fra forældremyndighedens indehaver videregive disse oplysninger til social-, sundheds- og undervisningsmyndighederne. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om videregivelse af oplysninger til og fra Kennedy Centret efter stk. 1. § 154. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen. § 155. Hvis kommunen modtager underretning om, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte, skal kommunalbestyrelsen senest 6 hverdage efter modtagelsen af underretningen sende en bekræftelse af modtagelsen. Det gælder også underretninger om vordende forældre, hvor der kan opstå et behov for særlig støtte umiddelbart efter fødslen.

Underretnings- og oplysningspligt Efter §153 gælder det, at personer, der udøver offentlig tjeneste eller hverv (bl.a. folkeskolelærere, pædagoger, tandlæger, sundhedsplejesker – JER! ) skal underrette kommunen hvis de under tjenesten får kendskab til eller grund til at antage: At et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte, At et barn efter fødslen kan få behov for særlig støtte på grund af de vordende forældres forhold, eller At et barn eller en ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb.

Underretnings- og oplysningspligt Hvilke tegn kigger I efter? Hvornår er nok nok? Har der været tvivlstilfælde? Skal man underrette for enhver pris?

Underretnings- og oplysningspligt Hvad fører en underretning til? Kvittering Evt. besked hvis jeres underretning har givet anledning til, at der i gangsættes en undersøgelse eller foranstaltninger.

§50 undersøgelse Et analyseredskab En række områder og forhold omkring barnet som socialrådgiveren skal belyse En lovpligtig børnesamtale Punkter i §50 undersøgelsen: Udvikling og adfærd Familieforhold Skoleforhold Fritidsforhold og venskaber Andre relevante forhold

Tavshedspligt Hvad må du sige og til hvem? Tavshedspligten gælder: - Kun fortrolige oplysninger Hvornår kan oplysninger kaldes fortrolige oplysninger? Må du drøfte fortrolige oplysninger med dine kollegaer uden samtykke fra forældrene?

Tavshedspligt Intern drøftelse – OK Ekstern drøftelse OK med samtykke, hvis der ikke kan skaffes samtykke, skal drøftelsen ske anonymt. Eksempel: spørgsmål fra klubmedarbejder til ekstern psykolog: Ung pige, teenager, problemer ift. hjemlige forhold, og begyndende tendens til cutting – hvad kan man som fagperson gøre?

Tavshedspligt Hvordan laver man et samtykke? Eksempel på samtykkeskema