Unge og demokrati Nordisk Storbykonference Odense 7. oktober 2007
Hvad er demokrati? Politisk styreform og dermed politisk deltagelse og indflydelse Livsform og medborgerskab Sammenhængskraft og fælles referenceramme - fravalg af demokratisk deltagelse rækker langt ud og dybt ind i samfundet
Politisk styreform Den liberale tradition Individet er den politiske enhed frihedsrettigheder Valghandlingen er deltagelsen Den republikanske tradition De sociale og politiske fællesskaber Civil demokratisk kontrol Deltagelse i den politiske proces
Unges politiske engagement Göteborg undersøgelsen 2004 pct. af de årige interesser sig for partipolitik Magtudredningen 2004 11 pct. af de årige har forventninger om at deltage i demokratiske aktiviteter Det ser ud som om der mangler tro på værdien af deltagelse
En truende udvikling? Ja – overfladisk betragtet - for der sker ingen fornyelse af de demokratiske institutioner Ja – for det er ikke kun de unge, der er grundigt trætte af det politiske spil Nej – for vi er i gang med en omstilling af samfundet og skal finde nye veje
Unges fravalg af traditionel deltagelse ”Unge melder sig ud af Forenings-Danmark” (Mandag Morgen 2000) ”Teenagere lever deres eget medieliv”: de foretrækker MTV frem for DR (spørgeskemaundersøgelse 2001) ”Teenagere zapper væk fra fællesskabet” Unge fravælger traditionelle job (ungdomsforsker Birgitte Simonsen)
Unge stiller nye krav til jobbet Ønsker frit valg på alle hylder Søger oplevelse på jobbet Går både efter job og virksomhed Lægger vægt på det sociale miljø Vil ud at rejse i deres job Kræver opmærksomhed Søger sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv
Opbrudssamfundet De store paraplyer er borte Normsvækkelse De ”politiske siloer” har mistet troværdighed Individualisering – ”zapper-kultur” Fællesskabet trues af opløsning – eller gør det? Hvor er de fælles referencer?
Gruppefællesskaber Vi identificerer os med dem, vi ligner - både lokalt og internationalt Her er referencerammen Og solidariteten Men brister så engagementet i det demokratiske fællesskab?
Frisat generation – med sig selv i centrum ”…generationen, der er vokset op med MTV, Internet, roller skates og ansvar for egen læring, er blevet præcis så fri, som--- Thomas Ziehe i 1984 forudså den ville blive. De unge er frisatte, frie til at være forskellige – og frie til at vælge selv. Det gør de så. Men de gør mere end det: de vælger selv – og vælger sig selv….. Det personlige projekt. Den individualiserede livsstil. Den skræddersyede identitet”. Mandag Morgen. Hvem vinder kampen om kompetencerne? Januar 2001
Forskellige ungdomskulturer Universitetsstuderende ”nørderne” Unge i medie- og populærkulturen De autonome og aktivisterne Unge omkring Ungdomshuset Fonden Jagtvej 69 De vil bidrage – på deres egne præmisser
Er medieverdenen modellen? ”Magtbalancen er skiftet fra dem, der kontrollerer medierne - til dem, der vælger medier” ”The daily me” Cass Sunstein i ”Republic.com” Massekommunikationen preller af, deer skal satses direkte Underholdning Dialogorienteret Markedsføring for snævre grupper
Skolens rolle Skolen er en bærende værdiformidler i det åbne samfund Lykkes formidlingen af demokrati? Magtudredningen i Danmark 2004 Klassedemokratiet fungerer Elevrådet fungerer ikke! Elev-portalen i Odense Elevrådet dybt afhængig af læreren
Elevrådsportalen Elevrådsarbejdet ”værktøjskasse” Klassens tid Leksikon Til læreren Om sitet Jeg synes portalen er godt lavet, der står meget godt – men den er lidt kedelig
Hvordan gik det? Kontaktlærer: jeg kan ikke rigtig gøre den vedkommende for dem Elev: jeg har ikke direkte brugt den… Elev: man oplæres ikke til demokrati – nærmest det modsatte Konklusion: portalen styrker ikke i sig selv elevrådet, der skal andre initiativer til Perspektiv: kan portalen være forum i et direkte elev-demokrati?
Demokrati i skolen Den autokratiske model: læreren ved bedst Systemmodellen: elevrådet indgår og er ledelsens forlængede arm Elevråd er træningslokale: eleverne orienteres og ”køres” af kontaktlæreren Frirumsmodellen: eleverne styrer og kontaktlæreren er deres ”advokat” Det direkte demokrati via internet
Synes elever de har indflydelse? HBSC undersøgelsen elever i 2002 11, 13 og 15 årige ”På vores skole er eleverne med til at lave reglerne”
…vi er med til at lave reglerne
En svensk undersøgelse 2006 Almgren, E. : Att fostra demokrater. Ph.D. Uppsala Demokratiske holdninger antages at hænge sammen med integration og indflydelse 6000 elever år indgår Et bevidst åbent klassemiljø har en positiv effekt på elevernes politiske holdning Direkte elevindflydelse har negativ effekt på elevernes politiske holdning Der er social skævhed i elevernes viden og holdning Hvad kan skolen gøre?
Demokratiet skal fornyes Demokrati forudsætter en offentlighed med debat og holdninger - og fælles referencerammer Det kræver også reel uddelegering af magt og beslutninger Kan direkte demokrati være en af vejene? Erfaringer med det digitale folkestyre
Ufordringen Unge afspejler problemet i forstærket form Den manglende referenceramme Behovet for nye former for demokratiet Derfor udvikle nye institutioner Borgermøder, det digitale demokrati, Folkeafstemninger blandt unge i lokalområdet Tidl. stemmeret til unge nationalt Skolen Opdrage til demokrati: ”den politiske kanon” Direkte indflydelse
Sokrates´ mareridt Oldtidens mundtlige kultur udviklede demokratiet i nærkontakt og dialog Her lå Sokrates´ store vision Middelalderens skriftkultur nuancerede og skabte afstand Nutidens digitale kultur har teknificeret Har vi nået en karikatur, der ville give Sokrates mareridt?