Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Kompetenceafklaring af børnene
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
Skoleparathed. Hvad er det?
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Baggrunden for indførelsen af PALS
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Mentaltræning Målsætning
Introduktion til Sprogpakken
Forældre fremmer fællesskabet
Faglighed og omgangsform
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Gøye Thorn Svendsen Programleder PMTO/PALS
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
ADHD i almensystemet Specialpsykolog, ekstern lektor Dorte Damm
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
Majbørn 2015 Præsentation af program
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
VELKOMMEN Til Ikast Nordre Skole (DOF) og SFO (DUF)
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
ADHD..
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Redskaber og overvejelser
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Præsentationens transcript:

Information om forældrevejlednings- programmerne De Utrolige År Dagbehandlingen, Viborg Kommune

Forventede resultater og kortsigtede mål At udvikle barnets kompetencer ved: At øge børns sociale kompetencer og sprog vedrørende følelser At øge børns kompetencer inden for problemløsning og håndtering af vrede At mindske børns negative adfærd og fremme deres indfølingsevne At mindske børns aggressive adfærd og adfærdsproblem ifb. ulydighed, mobning, afvisning af kammerater, tyveri og løgne At forbedre børns sociale adfærd i skolen, øge læsefærdigheder og indlæringskompetencer

At øge forældrenes kompetencer og styrke familien ved: At øge positive relationer gennem børnestyret leg og særlige stunder sammen At øge forståelsen af temperament, opmuntre til at stille krav og have forventninger i forhold til barnets udviklingstrin

At øge positiv kommunikation, eks At øge positiv kommunikation, eks. brug af ros og mindske brugen af kritik og unødige beskeder At sætte grænser ved brug af positive strategier som eks. ignorering, logiske konsekvenser, afledningsmanøvre, udvikle problemløsningsfærdigheder og indfølingsevne Udvide familiens netværk

 

Program for en session: Velkomst Gennemgang af hjemmeaktiviteter Dagens tema: eks. Børnestyret leg fremmer positive relationer DVD klip Summeøvelse/brainstorm Øvelser Næste uges hjemmeaktivitet Forældreevaluering Tak for i dag

Mellem sessionerne: Hver forældre har en ringemakker, som der en gang pr. uge skal tages kontakt til. Hver forældrepar vil i løbet af ugen modtage et opkald fra gruppelederen.

Præsentation af programmet, målsætninger, børnestyret leg Børnestyret leg fremmer positive relationer Leg – Coaching i faglighed og vedholdenhed fremmer skoleparathed Leg – Coaching i sociale kompetencer og følelser Kunsten at rose og opmuntre effektivt Kunsten af rose effektivt & brug af håndgribelige belønninger Belønningsprogrammet fortsat Etablering af rutiner og regler for hjemmet Effektiv grænsesætning Effektiv grænsesætning og konsekvent gennemførelse At ignorere børns uhensigtsmæssige adfærd Time-out for at falde til ro Time-out for aggressiv adfærd og for ulydig adfærd Naturlige og logiske konsekvenser Problemløsning