Talerens navn og stilling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Talerens navn og stilling
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
En europæisk kampagne om arbejdspladsvurdering
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Arbejdsmiljø i uddannelserne Seminardag for ambassadører for arbejdsmiljø og sundhed Middelfart, den 9. Februar 2006.
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Medarbejderdeltagelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Ledelsens lederskab inden for arbejdsmiljø Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Indsæt’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med 4. Tryk ’anvend på alle’ Ændre.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads. Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Arbejdsmiljøcertificering
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Gode arbejdspladser tager hånd om stress Håndtering af stress og andre risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Skabelon til strategisk plan
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kommunikation i projekter
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Dan Zielke og 1.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Det Sociale Kapitel
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
1 Quiz om de kønsbestemte lønforskelle Velkommen til quizzen om de kønsbestemte lønforskelle! Denne korte quiz bruger multiple choice-spørgsmål til at.
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR SEMINAR 1 Seminar 2Tirsdag 8. marts Seminar 3Onsdag 6. april.
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både for dig og for arbejdspladsen. Sikre og sunde arbejdspladser for alle aldre Fremme af et bæredygtigt arbejdsliv.
Præsentation 4: Hvordan ved jeg, om der bruges nanomaterialer på min arbejdsplads?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Præsentation 6: Udveksling af viden og erfaringer.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Præsentation af forretningsplan
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Talerens navn og stilling Samarbejde om forebyggelse Kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø 2012-13 Talerens navn og stilling Dato | Begivenhedens titel Sikkerhed og sundhed er godt for alle – både dig selv og din arbejdsplads.

Problemets omfang Hvorfor er arbejdsmiljø vigtigt? Godt for forretningen, medarbejderne og samfundet som helhed Betydelige forbedringer i hele EU de seneste de år, men ... Hvert år mister over 5 500 mennesker livet som følge af en arbejdsulykke Over 159 000 dør af en erhvervssygdom (anslået af ILO) Det koster EU's økonomi 490 mia. EUR

Fordele ved et godt arbejdsmiljø Færre risici og omkostninger mindre sygefravær og personaleudskiftning færre ulykker lavere ulykkesforsikringsudgifter produktivitetsstigning færre trusler om sagsanlæg bedre ry blandt kunder, leverandører og investorer

Forebyggelse er bedre end helbredelse Forebyggelse er hovedhjørnestenen i EU's tilgang til risikostyring Forebyggelse handler om arbejdsrelateret risikostyring med det slutmål at fjerne og reducere antallet af arbejdsulykker og erhvervssygdomme

Det betyder forebyggelse i praksis Ledere og medarbejdere arbejder sammen om risikoforebyggelse Ledere og arbejdsgivere har det primære ansvar Men ... aktiv medarbejderdeltagelse er afgørende for succes

Grundprincipper for risikoforebyggelse Undgå risici Vurder risici, der ikke kan undgås Bekæmp risici ved kilden Tilpas arbejdet til den enkelte medarbejder Tilpas til tekniske fremskridt Erstat farlige ting med ufarlige eller mindre farlige Udform en sammenhængende overordnet forebyggelsespolitik Prioriter kollektive beskyttelsesforanstaltninger frem for individuelle Giv medarbejderne tilstrækkelige instrukser

Kampagnens strategiske mål At fremme kernebudskabet om, at medarbejdere og ledere skal arbejde sammen At give klar vejledning til arbejdsgiverne i styring af specifikke arbejdsrelaterede risici At tilvejebringe praktisk vejledning i at fremme en risikoforebyggelseskultur At lægge fundamentet til en mere bæredygtig risikoforebyggelseskultur i Europa

Ledelsen går i spidsen Det er ledelsens lovfæstede og moralske pligt at gå i spidsen for et godt arbejdsmiljø. I praksis betyder det: synligt og aktivt engagement fra ledelsens side engagement i arbejdsstyrken og dens repræsentanter effektiv kommunikation nedad og på tværs brug af risikovurdering til at underbygge beslutninger integration af god arbejdsmiljøledelse i hele organisationen fremme af disse tanker i hele forsyningskæden overvågning, rapportering og vurdering af arbejdsmiljøresultater

Medarbejderdeltagelse Medarbejderdeltagelse er afgørende. Fordele: Lavere ulykkestal Omkostningseffektive løsninger En mere tilfreds og produktiv arbejdsstyrke (lavere fravær) Større bevidsthed om og kontrol med arbejdspladsrisici

Høring om arbejdsmiljø Arbejdsgiverne har pligt til at høre medarbejderne/medarbejderrepræsentanterne om arbejdsmiljø. Det betyder i praksis: effektiv og åben dialog fælles problemløsning og beslutningstagning man lytter og følger op på, hvad der bliver sagt deltagelse i at finde farer, vurdere risici og finde løsninger deltagelse i gennemførelse af løsninger og fremme af sikre arbejdsvilkår arbejdstagerne samarbejder fuldt ud med arbejdsgiverne indførelse af ordninger, så de kan fungere i praksis

Om kampagnen Sådan virker kampagnen for et sikkert og sundt arbejdsmiljø 2012-13 Vi hjælper med at skabe sikrere og sundere arbejdspladser til alles bedste Men vi kan ikke gøre det alene Vi har brug for din hjælp til at skabe og fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø

Netværksbaseret kampagne Centrale styrker: nationale knudepunkter og trepartsnetværk men også ... inddragelse af andre interessenter/partnere Officielle kampagnepartnere (paneuropæiske og internationale organisationer), herunder arbejdsmarkedsparter, ngo'er, sektorspecifikke organisationer og netværk, private virksomheder EU-institutioner, herunder Europa-Kommissionen, Europa- Parlamentet, repræsentationer i EU, EU's agenturer, Enterprise Europe Network

Sådan deltager du Kampagnen er åben for alle, enkeltpersoner såvel som organisationer. Du kan deltage ved: at formidle oplysning og materiale om kampagnen at slutte dig til en af de mange begivenheder, konferencer, konkurrencer og reklamekampagner, der foregår i løbet af kampagnen at arrangere dine egne aktiviteter

Tilbud om kampagnepartnerskab Paneuropæiske organisationer kan også søge om at blive kampagnepartnere. Agenturet tilbyder: partnerbevis velkomstpakke reklame på EU-plan og i medierne onlineplatform til kommunikation webafsnit for partnere

Europæiske priser for god praksis Anerkende fremragende og innovative bidrag Tilskynde ledere og medarbejdere til samarbejde Forbedre arbejdsmiljøet EU's medlemsstater, EØS-landene, Vestbalkan og Tyrkiet To kategorier: arbejdspladser med under 100 ansatte arbejdspladser med mindst 100 ansatte Vinderne vælges blandt bidrag, der er indsendt af de nationale knudepunkter http://osha.europa.eu/en/about/competitions

Ressourcer Kampagnevejledning Praktisk vejledning for medarbejdere og ledere Eksempler på god praksis Nyheder om kampagnebegivenheder Præsentationer og animerede videoklip Alle findes på 24 sprog www.healthy-workplaces.eu

Vigtige datoer Kampagnens start: 18. april 2012 Europæiske arbejdsmiljøuger: Oktober 2012 og 2013 Uddeling af priser for god praksis: April 2013 Arbejdsmiljøtopmøde: November 2013

Yderligere oplysninger Besøg kampagnens websted www.healthy-workplaces.eu Kontakt dit nationale knudepunkt for at få mere at vide om begivenheder og aktiviteter i dit land www.healthy-workplaces.eu/fops