Velkommen Ledelse og kommunikation ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du får hvad du belønner Motivation, tro og vilje.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Refleksion i kommunikationen
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Nicolai Moltke-Leth.
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Velkommen til Kick off for ”Broen til bedre sundhed” #BTBS13.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Ledelse i Praksis – 4. aften
Sprog/billeder på Internettet
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Levende Kommunikation
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Feedback Manual.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
1 The Motel of Lost Companions - en evighedsfortælling - produceret af DADAISTISK KAMPGRUPPE.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
En fejl af stor betydning...
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
En menighed, der søger enhed
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kommunikation mellem mennesker
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Konflikthåndtering ADHD foreningen 2008 Copyright ATLAW
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
D E T G O D E V Æ R T S K A B F O R D A N S K E C A M P I N G P L A D S E R B I L L U N D 1 6 – 1 7 J A N U A R R E F L E KT I O N E R O G A R.
Vejlederens kommunikation
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Udvidet problemformulering
Teamledelse og personlighedsmodeller
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Workshop Motivation og fokus på målet
Den lærende organisation
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Lederkursus Hvorfor bliver jeg nogle gange misforstået?
Gudskelov det snart er mandag. Gudskelov det snart er mandag – Hvordan starter man den positive spiral? 1. Vælg din tilstand Adfærd eller følelse Hvad.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Velkommen Ledelse og kommunikation ? Jeg er ikke skør, jeg er bare ikke dig! Hvordan skal kommunikation tilpasses medarbejderne og andre? Velkommen

Ledelseskommunikation Dit bedste redskab som leder

Hvad betyder kommunikation for ledelse? Motivation Resultater Effektivitet Færre konflikter/misforståelser

Lederens personlige evne til at kommunikere Min hensigt Adfærd Resultat

Kan kommunikation læres? JA men det kræver bevidsthed, brydning af vaner, lyst, tålmodighed og troen på, at det kan give nye resultater i samvær med andre! Stadig lyst til at være her  Det håber jeg for jeg vil give inspiration om, hvad du kan gøre for, at du kan blive en endnu bedre kommunikator, hvis du vil.

Det du får bevidstgjort kan du gøre noget ved – det du ikke får bevidstgjort gør noget ved dig!

Den mands far er min fars søn ! Ingen søskende. Løsning : Den mands far = min fars søn Den Mands far = mig Søn. TIVOLI Øvelse

Ram plet med klar kommunikation Hvad kendetegner god kommunikation?

Målrettet kommunikation Fortæl mig, hvad du forventer af mig Giv mig mulighed for at udføre det. Fortæl mig undervejs, hvordan det går Hjælp mig, når og hvor det er nødvendigt Bedøm og beløn min indsats og mål opfyldelse retfærdigt.

Kommunikations Modellen Model af verden Filter Ydre begivenhed Indre oplevelse Reaktion Tilstand Kommunikationsmodel. Ydre begivenhed Mange millioner informationer i løbet af et øjeblik. Hjernen håndterer dette ved at filtrerer det vi oplever. Filter Filteret behandler virkeligheden. Den skaber vores model af verden. Den er aktivt hele tiden og det sker ubevist. Filterets opgave er at simplificerer vores virkelighed og gøre det nemt for os, så vi ikke skal bruge vores hjernekapacitet på at tyde alting. Filteret arbejder ved at Generaliseringer (alle børn kan lide slik, Det ved alle, Det kan man ikke sige) Udeladelser (Hun gør mig så Åhhh, Du skal bare gøre du ved nok) Forvrængninger (Når i gaber er det fordi i keder jer, tankelæsning, hun ringer ikke derfor elsker hun mig ikke) Filteret indeholder : Overbevisninger (Regler vi har besluttet os for er sande – Hvis du afbryder mig er det mangel på respekt) Værdier (arbejde, kærlighed, krop & sundhed, Ærlighed, frihed, glæde) Erfaringer Et menneske – krop, arme, ben, fingere, hovedet, hår osv. – hvis man mangler sine ben kan vi stadigvæk finde ud af at det er et menneske. - Når f.eks. Man har købt ny bil – så opdager man at mange har sådan en bil, og det har man ikke set før ! - Man venter sig og ser barnevogne over det hele ! Indre oplevelse Det der kommer ud af filteret er vores indre oplevelse. Dvs. Sådan som vi oplever verden. Dette er vores ”Virkelighed” - dvs. Der er ikke en sandfærdig virkelighed – vi har hver vores, men for os er den virkelig. Tilstand Ud fra den indre oplevelse skaber vi en tilstand. Tilstanden påvirker vores indre oplevelse. F.eks. Hvis man er i dårligt humør påvirker man sin indre oplevelse til at blive dårligere så man kan blive i endnu mere dårligt humør – det kan ofte virke som en selvforstærkende effekt. Fysiologi Vores tilstand påvirker vores Fysiologi. Hvis vores tilstand er at være nervøs, så vil fysiologien blive påvirket til at vi får klamme hænder og dirrende stemme osv. Fysiologien påvirker også vores tilstand Vores Tilstand (Indre oplevelse samt Fysiologi) giver sig udtryk i en reaktion. Vi har alle oplevet en eller anden person reagerer på en måde hvor man siger ”hvad skete der her” – Det er fordi vi ikke har samme model af verden og derfor ikke kan forstå den reaktion der kommer fra personen. Hvorfor skal vi kende til Kommunikations modellen ? Som coach. Det er vigtigt at vi kender til denne model – så vi kan forhindre at blande vores egen model af verden ind i coaching forløbet ! - Det er ikke nemt. Fortrænge sin egen model af verden til fordel for den model af verden som den vi coacher har. Det er også en god model til at forstå hvorledes vi opfatter ting, og finde ud hvorfor vi gør som vi gør. Den vi coacher. Når vi laver coaching – er det faktisk filteret vi ændre på ! – Det er personen måde at se på verden som han/hun ved vores hjælp bearbejder. Derved opnås en anden indre oplevelse = bedre resultater. Øvelse : Pege mod Nord Evt. Tivoli. Fysiologi

Forskellige opfattelser Bjørnetjeneste Lemfældig Forfordelt

Filter : Model af Verden Overbevisninger Værdier Erfaringer Filteret skaber betydning ved at : GUF Generalisering Udeladelser Forvrængninger Opsummering af filteret. Eksempel på model af verden : En smuk kvinde er : For sin elsker : en gudinde For en munk : en distrahering For en myg : et måltid. Foredrag med Daniel Goleman ”Destruktive følelser” Forsøg med 2 personer. over for hinanden – udfyld skema.

Fælles opgave FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STYDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF MANY YEARS.

Din kommunikation Du siger ikke det, du siger Du siger det, der bliver hørt Du skriver ikke det, du skriver Du skriver det, der bliver læst Du viser ikke det, du viser Du viser det, der bliver set Du gør ikke det, du gør Du gør det, der bliver oplevet

Noget om opfattelser Hvad vi kan se, høre og sanse Andres vurdering Du ved Du ved ikke Hvad vi kan se, høre og sanse Andres vurdering af din adfærd Andre ved Det ukendte,dialog, forståelse og personlighed Andre ved det ikke Dine hensigter

Mit gæt om dig! Den avis du holder, er…… Når du rejser, vil du helst…… Foretrukne middagsret er….. Din foretrukne TV-udsendelse er…. På arbejdet er du mest udadvendt/indadvendt?

Lær at kommunikere autoritet uden at være autoritær Forventningsafstemning Fortæl mig, hvad du forventer af mig Giv mig mulighed for at udføre det Giv først instruktion, derefter trænende og herefter støttende adfærd og til slut delegerende adfærd Bedøm og beløn mig herefter retfærdigt

Tilpasning til forskellige generationer

Tilpasning til forskellige generationer

10 gode råd til dig som leder Stil flere spørgsmål end du giver svar Vær ikke forudfattet Neutral ikke dømmende Vær åben Bed om det, du gerne vil have Betragt andre som voksne mennesker, der kan svare klart Giv fuldstændige meddelelser ikke bare halve Spørg mindre - ”hvorfor” – mere ”hvordan?” og ”hvad?” Vær udholdende Spørg en ekstra gang Vær aktivt lyttende Vær nysgerrig Lad være med at antage noget, spørg ind!

Tak for i dag