Descartes’ fejltagelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
WHO`s definition af selvmord
Set i forældreperspektiv
Kulturmøder og kulturforskelle
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Det svære liv i en sportstaske
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At være magtesløs med den magtesløse
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Relationer – børn og voksne
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Problemer eller udfordringer.
Børns omsorgssituation og trivsel
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Sårbarhed hos børn og unge
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Stress En folkesygdom?.
Inklusion og Specialviden
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Ungdomsliv.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Genetik.
Præsentationens transcript:

Descartes’ fejltagelse Psykoanalytisk Debat En möjlig dialog?   Ett samtal om ADHD - mellan psykoanalys och neuropsykiatri Allhelgonagården i Lund 14. september 2012 Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse PROGRAM Om hjernens plasticitet Forskning i epigenetik Konsekvenser for praksis Oplæg til debat Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet

Om hjernens plasticitet Den mystiske hjerne Descartes’ dualisme udfordres af psykoanalysen og ikke mindst den moderne hjerneforskning. Sjæl og legeme kan ikke være adskilt, fordi bevidstheden i høj grad er kropslig. Vi er ikke tænkende ting – forstået som tænkende (sjæle) på den ene side og ting (kroppe) på den anden side. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Det, vi tænker, vores sjæl, påvirker vores krop. Og vores krop påvirker det, vi tænker, vores sjæl. Tænk bare på Freuds påvisning af psykosomatiske lidelser. Den moderne hjerneforskning har kunnet tage et yderligere skridt. Sjælelige påvirkninger forandrer hjernen, kroppen. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Krop og sjæl er uløseligt forbundet – formentlig allerede fra tidligt i fostertilstanden, når fostret kan begynde at modtage sensoriske stimuli. Det omsorgssvigtede barns hjerne tager aftryk efter omsorgssvigtet. Violinspilleres motoriske cortex ser anderledes ud end ikke-violinspillere osv. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Hvad betyder Descartes’ fejltagelse for forståelsen af ADHD? Man har målt og fundet forskellige typer af forandringer i hjernen hos mennesker diagnosticeret med ADHD, blandt andet forandringer i frontallapperne, ændret blodgennemstrømning, EEG-abnormalitet mv. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Men med den viden, vi har fra hjerneforskningen, kan sådanne scanningsbilleder af hjerneabnormaliteter jo på ingen måde tages til indtægt for, at ADHD er medfødt. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Hjerneabnormiteter hos mennesker med ADHD kan skyldes: Biologiske årsager: Genetik Skadelige påvirkninger før fødslen/fosterskader (kost, vold, stoffer osv.) Skadelige påvirkninger efter fødslen (kost, giftstoffer mv.) Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Eller kan skyldes: Psykologiske årsager: Alle former for skadelig påvirkning af barnet efter fødslen (vold, misbrug, omsorgssvigt, stress, mobning osv.) og muligvis også før fødslen, fx stress hos moderen Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Men da sjæl og legene ikke kan adskilles vil vi det nødvendigvis altid være et samspil mellem biologiske og psykologiske årsager. Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet Ophæver vi Descartes’ dualisme og indfører, at ADHD altid må være et samspil mellem sjæl og legeme – det biologiske og det psykiske – nærmer vi os den traditionelle sårbarheds-stress model. I nogen udstrækning er denne dog i sin oprindelse temmelig dualistisk, idet det biologiske (sårbarheden) blev set som adskilt fra det stressende. I dag må vi i princippet tænke, at det biologiske (sårbarheden) vil kunne påvirke det stressende. Og at noget stressende vil kunne udløse/forstærke det sårbare. - Det vender vi tilbage til… Descartes’ fejltagelse

Om hjernens plasticitet En indrømmelse til Descartes: Den dualistiske sårbarheds-stress model må fastholdes Klinisk erfaring synes at vise, at børn kan have meget forskellige grader af sårbarhed. Psykologiske forhold / stress = Et individ 1 Medfødte forhold / sårbarhed Nogle børns sårbarhed (1) er så udtalt, at den vil komme til udtryk under selv de ”bedst tænkelige” omgivelser. Descartes’ fejltagelse

Epigenetik

Descartes’ fejltagelse Epigenetik Epigenetikken handler, som navnet antyder, om arvelighedsmekanismer der ligger udenfor vores genetiske DNA sekvens. Altså om arvelighedsmekanismer, som indtil videre kun kan forklares med miljømæssige faktorer og tilsvarende information; det vil sige med signaler som påvirker cellulær funktionalitet uden at ændre på cellernes DNA. Quantum Health Scandinavia Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse Epigenetik Ved epigenetiske forandringer er der altså ikke tale om forandringer i menneskets genotype (anlæg), men i dets fænotype (fremtoning). Oprindelig har vi haft forståelsen, at det er genotypen, der nedarves, men den epigenetiske forskning viser, at fænotypen også kan nedarves. Man kan derfor tale om at et genetisk anlæg kan blive slukket/tændt, og at dette videregives til næste generation. Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse Epigenetik To epigenetiske forskningsresultater: Mishandlede rotteunger, mishandlede efterfølgende deres eget afkom. Ved obduktion fandtes betydelige forandringer i omegnen af bestemte gener. (Szyf, 2004) Mænd, der havde begået selvmord, og som havde en baggrund som udsat for vold, mishandling eller misbrug havde forandringer i omegnen af bestemte gener, der ikke kunne findes hos mænd, der havde begået selvmord, og som ikke havde været udsat for vold, mishandling eller misbrug. (McGowan et al., 2009) Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse Epigenetik Hvorfor er den epigenetiske forskning relevant for forståelsen af udviklingen af ADHD? De forhold, et barn vokser op under, er med til at afgøre, hvilke af deres genetiske anlæg, der kommer til udtryk og dermed også hvilke anlæg, de videregiver. Vi må antage, at både psykologiske forhold (omsorg mv.) og biologiske forhold (kost, miljøgifte mv.) kan spille en rolle. Vi ved endnu kun lidt om, hvilke menneskelige sygdomme, fysiske og psykiske træk, der er særligt påvirkelige overfor påvirkning fra omverden. Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse Epigenetik En opsummering: Vi har nu konstateret, at: hjernescanninger af ADHD-diagnosticerede overfor ikke-ADHD-diagnosticerede ikke kan udsige noget om ætiologien bag symptomerne. tilstedeværelsen af genetiske forskelle, ifølge det epigenetiske princip, ikke alene kan udsige noget om ætiologien bag symptomerne. Descartes’ fejltagelse

Descartes’ fejltagelse Epigenetik Barkley (2001): ”Familiens spisevaner, giftstoffer i den fælles omverden, familieproblemer, uhensigtsmæssig opdragelse fra forældrenes side, socialklasse og belastning, ægteskabsproblemer, separation og skilsmisse og en hel masse andre faktorer i omgivelserne må efterhånden lades ude af betragtning som troværdige forklaringer på udviklingen af ADHD, hvad enten det er som enefaktor eller hovedårsag blandt andre faktorer”. - Det er vanskeligt at forestille sig, at Barkley selv ville sige det samme i dag, 11 år senere. Descartes’ fejltagelse

Konsekvenser for praksis

Konsekvenser for praksis Omverden irriteres Uroligt barn Medfødt sårbarhed Descartes’ fejltagelse

Konsekvenser for praksis Omverden Beroliger/ grænsesætter etc. Uroligt barn Medfødt sårbarhed ! Barnet bliver tiltagende roligt Sårbarheden Kommer mindre til udtryk Descartes’ fejltagelse

Konsekvenser for praksis Et filmklip, der viser effekten af medicinering af et barn: Descartes’ fejltagelse

Konsekvenser for praksis Der er i dette tilfælde ingen tvivl om effekten af medicinen, men hvad kan man ellers tænke om klippet? Hvorfor mon drengen er urolig i den situation? Hvad foregår der inden i ham? Hvordan mon han har det, når medicinen begynder at virke? Kunne han være blevet beroliget på anden måde? Bemærk at speakeren siger, at børn på medicin bliver ”more compliant and coorporative” (ovs.: ”mere medgørlige og samarbejdsvillige”) – er det succeskriteriet? Descartes’ fejltagelse

Konsekvenser for praksis Otte punkter i den strukturerede behandling: Giv altid barnet hurtig og præcis feedback på dets opførsel Giv barnet feedback ofte Giv feedback’en markeret Giv positiv feedback førend negativ Vær konsistent Forudse vanskeligheder og forbered barnet Hold overblikket i tilspidsede situationer Tilgiv Descartes’ fejltagelse

Oplæg til debat

Descartes’ fejltagelse Oplæg til debat Er vi ved at indrette et børneliv, som reelt ikke passer til den variation af børn, der fødes? Det feminiserede samfund, den feminiserede skole: Pigers adfærd er blevet en målestok for drengenes adfærd. Bekymringen for medicinsk optimering: Et meget stærkt stigende antal mennesker tager psykofarmaka. De fleste mennesker kan ”få det bedre” af at tage antidepressiv medicin og Ritalin. Det sætter langsomt nye standarder for, hvad mennesker skal kunne udholde og præstere. Hvis man ikke tager den optimerende medicin kan det være tiltagende vanskeligt at klare sig i konkurrencen med andre mennesker. Descartes’ fejltagelse

Slut