Krav til informationsformidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Advertisements

Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Læringsstile og lektier
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Opgaver og svarark – til individuel brug
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Spørgeskemaundersøgelse
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Studie rapport opbygning
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Energiforsyningen ”Fra olie og kul til lys og varme” Tværfagligt emne.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Marts A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8 Bund: 0,8*2 = 1,6 cm Højre: 0,8*3 = 2,4 cm Top: 0,8*4 = 3,2 cm Venstre: 0,8*5.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Århus Maskinmesterskole Engelsk/1. Semester Form & skabelon
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
Videnskabeligt projekt
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
StudieRetningsOpgaven
Skriv til nettet Læringsstie
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
A Tekstområde Marginer: 1:2 / 1:3 / 1:4 1:5 Fx: 1=0,8
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Formelle forhold ved arbejdet med SSO
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Krav til informationsformidling Informationen skal være relevant Informationen skal være aktuel Informationen skal være uforvansket og ufarvet Informationen må ikke påvirke læseren på en sådan måde, at det reelt er forfatteren, der træffer beslutningen. Derfor må forfatteren tydeligt gøre rede for: hvad der er kendsgerninger (fx ”vi målte …”) hvad der er vurderinger (fx ”målingen kan ikke være rigtig, fordi…”) hvad der er kommentarer (fx ”jeg/vi mener, at der bør ses bort fra målingen.”)

Rapporter En rapport er en ordnet saglig fremstilling af nogle sammenhø-rende informationer, dvs. at man kan kræve af en rapport: at indholdet er fagligt relevant at fremstillingen er saglig at den er let at bruge. Rapporter kan opdeles efter formål, fx: informative rapporter analyserapporter kontrolrapporter projektrapporter referater. 02-04-2017sba

Rapportens standarddisposition Forside Indholdsfortegnelse Indledning Problemformulering Afgrænsning Valg af metode Emne Konklusion Bilag 02-04-2017sba

Rapportens forside Titel (emne, område, etc.) Udstedelsesdato Navn på modtager Navn på udgiver (inkl. klasse og skole) Antal sider (ark) Hvis der sendes kopier: navn på modtager af kopi Bemærk: Forsiden er ikke pagineret, men tæller naturligvis med i antallet af sider! 02-04-2017sba

Rapportens indholdsfortegnelse Om indholdsfortegnelse: Korrekt sidehenvisning Passende længde (2-3%) Forskel på henvisning til hovedafsnit og underafsnit Bør genereres automatisk 02-04-2017sba

Rapportens indledning m.m. en begrundelse for, at emnet er interessant/relevant indeholder evt. ordlyden af den opgave, der er stillet Problemformulering: stiller de spørgsmål, som skal undersøges (men som ikke kan besvares med et ja eller et nej) Afgrænsning: præciserer problemformuleringen (fx hvad der kun/ikke undersøges) kan være et selvstændigt afsnit eller en del af problemformuleringen Valg af metode: hvordan fremskaffes informationerne evt. hvilke værktøjer, der bruges, og hvorfor de vælges 02-04-2017sba

... mere om problemformulering Problemformulering trin for trin: Jeg har set, at ... ... hvad der undrer mig, fordi ... Det vil jeg undersøge for at: forklare fortolke argumentere for argumentere imod vurdere 02-04-2017sba

Rapportens emne Rapportens hovedtekst Undersøger, analyserer og efterprøver de spørgsmål, der blev stillet i problemformuleringen Systematisk opbygget: hovedafsnit og underafsnit (evt. nummereret) overblik og baggrund før detaljer logisk rækkefølge. Overskuelig: let læseligt sprog, sammenhængende og konsistent stil teksten kan evt. understøttes af mindre skemaer og illustrationer, hvor det væsentlige er markeret husk Courier-font til kommandoer og lignende 02-04-2017sba

Rapportens konklusion Besvarer de spørgsmål, der blev stillet i problemformuleringen: beskrivelse af resultat vurdering af resultat (blev målet nået ?) evt. vurdering af metodens egnethed Bemærk: der må ikke konkluderes på noget, der ikke står i problemformuleringen konklusionen må ikke være et referat af rapporten 02-04-2017sba

Rapportens bilag Bilag er ekstra information, der understøtter rapporten, fx: datablade større diagrammer og skemaer ordliste, kildefortegnelse, litteraturliste (efter behov) dagbøger, hvem skrev hvad, arbejdsplan og lignende Bemærk: bilag skal nummereres eller navngives, så der kan henvises til dem bilag er normalt ikke specificerede i indholdsfortegnelsen bilag har normalt ikke sidetal, men tæller med i antallet af sider Lav evt. et resumé (”abstract”, ”executive summary”): max. ½ sides sammendrag af det hele (skrives sidst, men placeres først!) 02-04-2017sba