Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Lærerprofessionen.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
En konflikthåndterende kultur
Elevernes digitale dannelse
forældre og klassens sociale liv.
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Det gode klasserådsarbejde
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Børns omsorgssituation og trivsel
Information til nye forældreråd i 0
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Ledelse og kollega-adfærd
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kursus for kontaktforældre
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Præsentation af forårs-sfo
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvordan man bekæmper mobning
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
Optrappende og afspændende sprog
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Præsentationens transcript:

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Stolpedalskolen 20.10.09 Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Deltagende Skoler: 1. Ferslev Skole 12. Frejlev Skole 23. Kærby Skole 2. Gug Skole 13. Filstedvejen Skole 24. Vadum Skole 3. Højvangskolen 14. Gl. Hasseris Skole 25. Klarup Skole 4. Seminarieskolen 15. Herningvejen Sk. 26. Kongerslev Skole 5. Sofiendalskolen 16. Nr. Uttrup Skole 27. Stolpedalskolen 6. Svenstrup Skole 17. Skansevejen Skole 28. Nørholm Skole 7. Vestbjerg Skole 18. Vesterkæret Skole 29. Gudumholm Sk. 8. Vodskov Skole 19. Vårst/Fjellerad Sk. 30. Nøvling Skole 9. Gl. Lindholm Sk. 20. Hals Skole 31. Gandrup Skole 10. Mellervangskolen 21. Mou Skole 32. V. Hassing Skole 11. Vejgaard Ø Skole 22. Tylstrup Skole 33. Tornhøjskolen

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde

Det moderne samfund – og børnene Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Det moderne samfund – og børnene Svagere fællesnormer Individualisering Medierne og de idoler der optræder dér ’Mindre familie – mere institution’ Børn udskilt fra socialt fællesskab med ’egne’ voksne Familien delvist abdiceret Opdragelsen og omsorgen professionaliseret

At forældrene lærer hinanden at kende Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Et velfungerende forældrenetværk betyder: At forældrene lærer hinanden at kende At forældrene lærer hinandens børn at kende At forældre og lærere lærer hinanden at kende At forældre, børn og lærere løser konkrete opgaver sammen.

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Forældresamarbejde er en proces, hvor forældrene ud fra hver deres forudsætninger - men på lige fod – prøver at skabe fælles resultater

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde

Forældre kan behandle følgende emner.. Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Forældre kan behandle følgende emner.. Børnehaveklassen- 2. klasse: 3.-5.klasse: Børnenes hverdag i skolen Skolens indretning Børnefødselsdage TV-kikkeri Madpakker Sengetider Fritid Bus/cykel Pligter Opdragelse Medbestemmelse Lommepenge Lektier Samvær Mobning Klassens sociale liv Hvor mange fritidsinteresser Vilde drenge / stille piger Sprog Arbejdsvaner Disciplin Moral Udvikling Dreng/pige Fester Fødselsdage Normer Retsbegrebet SSP-Samarbejdet Klassens sociale liv

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Rygning Alkohol Pubertet Skolelæge Teenagere Fester Grænser Holdninger Blå mandag Ungdomsklubben Det sociale liv i klassen Rusmidler Kammerater Erhvervs- og uddannelsesorientering Praktik Fester Sidste skoledag Klassens sociale liv

Konflikters sprog Sprog som optrapper Bebrejder, kritiserer, angriber, vurderer, generaliserer, fortolker den andens motiver, giver skyld du-sprog afbryder ligeglad ledende spørgsmål bebrejder abstrakt fokuserer på fortiden går efter personen Sprog som afspænder Holder sig på afsenderens banehalvdel, respekterer den anden som person, giver plads til andre opfattelser og værdier, tager ansvar jeg-sprog lytter til ende interesseret åbne spørgsmål udtrykker sit ønske konkret fokuserer på nutid/fremtid går efter problemet

Noter til ordstyreren i rundkredsen (1). Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Noter til ordstyreren i rundkredsen (1). Regler: deltagerne markerer med håndsoprækning deltagerne taler for sig selv (”jeg” i stedet for ”man”) deltagerne må tale om alt, blot det siges på en ordentlig måde det er alles ansvar, at tonen er god (den måde forældrene snakker om hinanden, præger den måde børnene snakker med hinanden)

Noter til ordstyreren i rundkredsen (2). Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Noter til ordstyreren i rundkredsen (2). Ordstyreren skal: forholde sig neutral (man kan dog give sig selv ordet – i dette tilfælde behøver man ikke være neutral) sikre, at de der ønsker ordet, får det holde fast i ”historien”, så der ikke trækkes irrelevante ting ind i debatten (snakke i dybden – ikke ”rundesnak”) stille opklarende spørgsmål, hvis dette er nødvendigt (gerne formuleret: ”Det jeg hører dig sige er… Er det rigtigt forstået?”) gribe ind, hvis nogle af deltagerne ikke overholder reglerne (fx taler uden at have fået ordet, medens andre sidder med hånden oppe) give tid, så alle får mulighed til at tænke over de ”tilpas usædvanlige spørgsmål”

Noter til ordstyreren i rundkredsen (3). Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Noter til ordstyreren i rundkredsen (3). Ordstyreren må: stille spørgsmål (tilpas usædvanlige måske lidt provokerende spørgsmål) give konkrete eksempler (for at sikre, at alle har forstået det samme) problematisere emnet (”Det du siger der, kan det ikke komme til at medføre, at …?) give sig selv ordet og komme med indlæg i debatten (ikke i form af ”løsninger”)

Noter til ordstyreren i rundkredsen (4). Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Noter til ordstyreren i rundkredsen (4). Ordstyreren må ikke: komme med beskyldninger eller bebrejdelser gøre sig til ”dommer” over de andres udsagn, men være åben og anerkendende svare på de andres indlæg, men opfordre deltagerne til at kommentere dem stille spørgsmål, der kun kan besvares med ja eller nej, men spørgsmål, hvor der er flere svarmuligheder (åbne spørgsmål) (hvis dette er muligt)

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde Når I kommer i klassen: Sæt stolene i rundkreds Præsentationsrunde (barns navn og eget fornavn) Vælg ordstyrer (en forælder) Snak om klassens trivsel Aftal nyt møde og hvem der er ansvarlig for indkaldelse og dagsorden

Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde