Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Workshop Cooperative learning
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Klasseledelses- og relationskompetence
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Når lærere samarbejder med forældre
Energi- & Vandværkstedet
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Måske er I bedste venner i et år,
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Fremtidens skole Gruppe 5.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
 2 elever fra hver klasse fra 4. klasse og op.  2 hold, et hold pr halv år.  Samme organisering som et elevråd.  Kort ansøgning.  Klasselærere er.
Hvem er vi? Thomas Møller Viceskoleinspektør Tobias Smith IT-vejleder
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
Lærermiddelkultur(er)?
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
 Arbejder i Vallensbæk Kommune  Udviklingskonsulent med fokus på IT  IT-vejleder på Pilehaveskolen  Dansklærer i en 6. klasse.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Gruppeudviklingssamtaler
Madkamp - DM i madkundskab
Hvorfor dette initiativ?
God læring God undervisning
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Gruppe 8 Freyja, Guðrún, Iben, Sigurbjörn. Problemfelt Ideer i Februar –Målgruppe: De som har obligatorisk danskundervisning på Island –Problemområde:
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Læreren som læringsleder
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Orientering om bachelorprojekt 2015
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
HVEM HVOR HVORDAN HVAD Skals Efterskole SIP, feltundersøgelse:
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Digital dannelse i gymnasiet
MUNDTLIG FREMSTILLING
IT undersøgelse på Breum Skole
Forældrekontakt Vi bruger E-boks til at sende alle breve. Så længe eleven er under 18 år, skal man sørge for at der sendes videre til forældrene. Der.
Præsentationens transcript:

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr! It og kooperativ læring (CL) Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr! -ved Ida Harlev, Tobias Smith og Dea Jespersen fra Syvstjerneskolen

Top 3 it-problemer

Hvem er vi? Syvstjerneskolen Elever: 719 SmartBoards: 02 Elever pr computer: 2,4 Opladere: 89 iPads: 0 It-vejledere: 2 Mobiler: 600 Tobias Ida Dea

Hvad betyder titlen? IT = Informations- teknologier computere og mobiltelefoner CL = Cooperative Learning Læring gennem social afhængighed Dette er et forsøg på at eksemplificere hvordan IT og CL i sammenspil kan skabe positive læringsmiljøer

Kend din nabo! Hils og sig hvor du kommer fra Stil følgende spørgsmål: Hvilket it-program har du senest brugt i din undervisning? Hvad var det faglige formål med brug af programmet? Genfortæl til din anden nabo Eksemplificer øvelsen, det medfører, at vi får præsenteret os selv. Deltagerene taler sammen.

IT og CL – Hvorfor? CL = ”in” på vores skole – it anvendes… Projekt: at løfte stemningen omkring it ved at vise dets kooperative potentiale! Erfaringsbaseret projekt ud fra forløb i matematik i 8. kl. dansk i 6. og 7. kl. engelsk i 7. og 9. kl. Dea redigerer + forklar

Hvad man skal huske før man begynder - Ud fra erfaring

It program tjekliste Ved jeg hvorfor jeg bruger programmet? Forståeligt layout Begrænsede valgmuligheder Nemt login Kan man samarbejde simultant? Stabilitet Kan bruges på mobil / iPad Eksempel: MindMeister, StoryBird, Prezi, Google doc. Det er ikke nødvendigt at alle punkter er opfyldt.

Vores eksempler Ida – Skole kanal (Matematik) Tobias – Mind Meister (Dansk) Dea – Screencast (Engelsk)

Dea – Screencast (Engelsk) Forløb om 1. Verdenskrig – 9.kl. engelsk Faglige mål: at lære om censur af breve fra skyttegravene Hvorfor bruge screencast? Fokus på sprog (intonation, udtale…) Eleverne er tvunget til at sige noget Del af en blog om emnet

Screencast er et led i et sammenhængende undervisningsforløb (brev, feedback, rettet brev, blog indlæg) I CL grupperne: Elev sender brev til et gruppe medlem Brevene bliver ”censureret” og kommenteret på samme tid i screencast A B D C blog sender brev til

Hvad kan der nu ske i klassen?

Der er håb forude! Tekniske problemer opstod trods brug af CL. Positive observationer: CL- og it-erfaring tages med i andre fag Mindre lærerafhængighed Klasselokalets mure åbnes

Ideer til fremtiden Tænke it ind i teamet Tænke it ind i lærermøderne

Er der nogle spørgsmål? Vi ses på bloggen http://weblog.emu.dk/roller/brugit/entry/it_og_cooperative_learning_så