Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr! It og kooperativ læring (CL) Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr! -ved Ida Harlev, Tobias Smith og Dea Jespersen fra Syvstjerneskolen
Top 3 it-problemer
Hvem er vi? Syvstjerneskolen Elever: 719 SmartBoards: 02 Elever pr computer: 2,4 Opladere: 89 iPads: 0 It-vejledere: 2 Mobiler: 600 Tobias Ida Dea
Hvad betyder titlen? IT = Informations- teknologier computere og mobiltelefoner CL = Cooperative Learning Læring gennem social afhængighed Dette er et forsøg på at eksemplificere hvordan IT og CL i sammenspil kan skabe positive læringsmiljøer
Kend din nabo! Hils og sig hvor du kommer fra Stil følgende spørgsmål: Hvilket it-program har du senest brugt i din undervisning? Hvad var det faglige formål med brug af programmet? Genfortæl til din anden nabo Eksemplificer øvelsen, det medfører, at vi får præsenteret os selv. Deltagerene taler sammen.
IT og CL – Hvorfor? CL = ”in” på vores skole – it anvendes… Projekt: at løfte stemningen omkring it ved at vise dets kooperative potentiale! Erfaringsbaseret projekt ud fra forløb i matematik i 8. kl. dansk i 6. og 7. kl. engelsk i 7. og 9. kl. Dea redigerer + forklar
Hvad man skal huske før man begynder - Ud fra erfaring
It program tjekliste Ved jeg hvorfor jeg bruger programmet? Forståeligt layout Begrænsede valgmuligheder Nemt login Kan man samarbejde simultant? Stabilitet Kan bruges på mobil / iPad Eksempel: MindMeister, StoryBird, Prezi, Google doc. Det er ikke nødvendigt at alle punkter er opfyldt.
Vores eksempler Ida – Skole kanal (Matematik) Tobias – Mind Meister (Dansk) Dea – Screencast (Engelsk)
Dea – Screencast (Engelsk) Forløb om 1. Verdenskrig – 9.kl. engelsk Faglige mål: at lære om censur af breve fra skyttegravene Hvorfor bruge screencast? Fokus på sprog (intonation, udtale…) Eleverne er tvunget til at sige noget Del af en blog om emnet
Screencast er et led i et sammenhængende undervisningsforløb (brev, feedback, rettet brev, blog indlæg) I CL grupperne: Elev sender brev til et gruppe medlem Brevene bliver ”censureret” og kommenteret på samme tid i screencast A B D C blog sender brev til
Hvad kan der nu ske i klassen?
Der er håb forude! Tekniske problemer opstod trods brug af CL. Positive observationer: CL- og it-erfaring tages med i andre fag Mindre lærerafhængighed Klasselokalets mure åbnes
Ideer til fremtiden Tænke it ind i teamet Tænke it ind i lærermøderne
Er der nogle spørgsmål? Vi ses på bloggen http://weblog.emu.dk/roller/brugit/entry/it_og_cooperative_learning_så