Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Advertisements

Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fremtidens energiplanlægning
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
”Grøn Gas” i et regionalt perspektiv
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
REnescience & Amagerforbrænding
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
En klimaberedt region Klimatilpasningens politiske dimension Politikerseminar 21. Maj 2014 v. Formand Jens Mandrup, Miljø og Trafikudvalget, Region Hovedstaden.
Jørgen Birk Mortensen Samfundsøkonomiske perspektiver på energiinvesteringer i byggeri og renoveringer. Oplæg ved Gate21 konference den 31. august 2010.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Transport og transportudfordringer
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Strategiplanen er fundament og retning.
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Luft- og vand varmepumpe
Københavns fjernvarmesystem
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Strategi Forudsætninger og udfordringer.
Værdi gennem partnerskaber
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Introduktion og eksempler
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
14. januar 2015 Havneterminalen Skanseodde Orienteringsmøde 14. januar 2015 Områdechef Karsten Baisgaard.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Er mere motorvej løsningen?
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Miljø- og energimæssige gevinster ved afbrænding af fiberfraktionen eller den.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Baggrund for præsentationen
Præsentationens transcript:

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Erfaringer fra busdrift på gas i Sverige Gaskonference i Skive 31. januar 2013

Den grønne kollektive trafik Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

… men hvad er der blevet af målsætningerne og tiltagene? Ambitionerne er der ”transportens CO2-udledning skal ned …” ”den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.” ”Danmark skal være en grønt teknologi laboratorium for transport.” … men hvad er der blevet af målsætningerne og tiltagene?

… men hvor mange af disse anvendes i Danmark? Teknologierne er der Ethanol busser Biogas busser Naturgas busser El-busser Hybrid busser Biodiesel i busser og tog … men hvor mange af disse anvendes i Danmark?

… Arrivas beregninger på et konkret scenario for 70 busser i Hovedstadsregionen viser følgende effekt på CO2-udledningen fra disse ved henholdsvis fortsat dieseldrift, overgang til naturgas samt ved hel eller delvis overgang til biogas

men vi skal turde arbejde proaktivt med den kollektive trafik … Fremtidens grønne transportform er den kollektive trafik Per definition er kollektiv trafik = grøn trafik 1 bus erstatter omkring 1 kilometer bilkø men vi skal turde arbejde proaktivt med den kollektive trafik …

Case: gasdrift i Sverige Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

Case: Helsingborg Arriva har kørt med gasbusser i Helsingborg siden 2005 Politisk forankret målsætning – forbedret miljø og fordobling af antallet af rejsende i byens busser frem til 2014 Introduktion af naturgas busser – i dag opereres omkring 50 procent af driften på biogas fra fælles kommunalt anlæg

Case: Halmstad Arriva har kørt med gasbusser i Halmstad siden 2010 Drift med gasbusser skulle afgives som tillægsoption På trods af en samlet set højere pris sammenlignet med dieseldrift valgte Hallandstrafikken at kalde optionen I dag drift af 35 gasbusser på en blanding af 60 % naturgas og 40 % biogas.

Hvorfor sker det ikke i Danmark? Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

I Danmark udbyder Trafikselskaberne trafikken i licitation på vegne af kommunerne, der finansierer driften – i Sverige sker det på vegne af regionerne Pris vægter højt i Danmark, og selvom der er fokus på miljø, kvalitet og passagerincitamenter vægter disse parametre generelt set væsentligt højere i Sverige

Styrker Svagheder Støjgener Partikeludledning CO2 Budskabet Investeringer Driftsomkostninger Energieffektivitet Afgifter Muligheder Trusler Forsøgsordninger Centrale puljer Masterudbud Forandringsvillighed Forringelser af den kollektive trafik

Hvordan kommer vi videre? Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen? Gaskonference i Skive 31. januar 2013

Den kollektive trafik må og skal spille en stor rolle i klimaudfordringen Passagererne er en vigtig del af løsningen – modalskifte er miljøforbedring her og nu Teknologien er til stede – skal vi satse på det der virker nu, eller vente på hvad der måske kommer? Vi har manglet at se målsætninger og villighed til de nødvendige investeringer