Markedsføring gennem sociale medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Introduktion til linkedin
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Caseoplæg om Facebook.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
LinkedIn Intro.
Flickr.com – online billeddeling
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Din markedsføring på sociale medier
Internet til alvor og sjov
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Digitale medier og mobning
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Fremtidens markedsføringsplatform
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Backoffice præsentation
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Pinpoint.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Backoffice præsentation
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Kommunikation Intern kommunikation
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
”Sociale medier i jobsøgningen”
Reklame & Markedsføring
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Velkommen til: UU+ på Podio Webinaret starter kl 11:00 Bemærk! Du behøver ikke at teste dit webcam og mikrofon, for de er begge slået fra. Det er meningen.
Din kreative online praksis! – del 2
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Best practice i sociale medier
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Læs alt om det Microsoft Nyheder i SharePoint
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

Markedsføring gennem sociale medier v/Troels Pleimert, cand.comm. Identitet & Design AS 26. april 2012

Et udpluk af vores kunder: Kort om os Identitet & Design 15 års erfaring med kommunikation og design til offentlige og private virksomheder. Et udpluk af vores kunder:

Formål med præsentationen Hvad er de forskellige sociale medier? Hvordan interagerer folk på sociale medier? Hvad er ”Pages”? Hvordan bruger du ”Pages” i forbindelse med din virksomhed, forening el.lign. Hvordan aktiverer man folk? Hvad skriver man?

Hvad er de forskellige sociale medier? Facebook YouTube Twitter FourSquare MySpace LinkedIn Google+

Generelt for sociale medier Man har sin egen hjemme-profil. Man kan ”follow” (abonnere/følge med) i profiler. Dem, man ”follower”, skal som regel ikke godkende dig forinden. Man har sin ”hjemmeskærm” når man logger ind, hvor nyeste indlæg fra andre vises. Dette er ikke det samme som din profil, som andre kan se. Man kan udsende indlæg (”posts”/”bulletins”) til sine ”followers”.

Facebook • Primært formål: personlig networking • Holde styr på venne-netværk • ”Hvad går de andre og laver?” • Blive ”fans” af virksomheder, politikere, bands, sager … • Oprette interessegrupper • Oprette ”pages”, man kan blive ”fans” af • Dele indhold fra nettet

Relationer på Facebook ”Mig” Skal godkende relationen først Mine venner Mine venners venner

Facebook – offentlige indlæg Man behøver ikke have en Facebook-bruger for at læse ”offentlige” indlæg. Det gælder også for ”Pages”.

Google Plus / Google+ • Primært formål: personlig networking • Møde nye mennesker • Dele indhold fra nettet • Målrettet kommunikation med ”circles” • Nyheder om ens interesser gennem ”sparks” P.t. stadig i sin tidlige fase.

Relationer på Google+ Venner, der har mig i deres cirkler ”Mig” En anden person En anden persons cirkler Folk, jeg vil følge med i ... også folk, der ikke har mig i deres cirkler. Alle kan se mine offentlige indlæg (”Public” posts) Jeg skal ikke godkende først Skal ikke godkende mig først Resten af internettet (ikke nødvendigvis på Google+)

Twitter • Primært formål: ”følg-med” / annoncering • Begrænset til 140 karakterer • Skrive opdateringer • Læse andres opdateringer • Videresende opdateringer til eget netværk • Dele indhold fra nettet

Relationer på Twitter ”Mig” Folk, der follower mig Folk, jeg follower Jeg skal ikke godkende dem først Folk, jeg follower Skal ikke godkende mig først

Kommunikation på Twitter ”Tag” folk når I skriver Twitter-updates (@). Så dukker din besked op når de logger sig ind på deres profil. Deres svar til dig vil blive vist offentligt på deres profil.

Kommunikation på Twitter ”Retweet” interessante tweets. Sociale medier handler ikke kun om produktion af indhold, men også om at sprede interessant indhold fra andre kilder.

Kommunikation på Twitter ”Hashtags” bruges til at deltage i større meningsudvekslinger om ét emne. ... eller som punch-linen til jokes.

LinkedIn • Primært formål: professionel networking • Holde styr på professionelt netværk • Søge nye medarbejdere • Søge nye arbejdsgivere • Kommunikationsform er privat, via intern e-mail • Også korte status updates (kan være fra Twitter)

LinkedIn LinkedIn er beregnet til professionelle bekendtskaber og personlig profilering. Ikke virksomhedsprofilering. Man skal kende hinanden i forvejen. Ellers sker ovenstående …

Relationer på LinkedIn ”Mig” Mine kontakter Skal godkende relationen først Resten af LinkedIn

YouTube • Primært formål: video-deling • Søge på videoer • Kommentere på videoer • Opret egen ”kanal” • Upload egne videoer • Lave ”video-svar” • Videredele videoer gennem andre sociale medier

YouTube: Viral markedsføring ”Viral markedsføring” er indhold – typisk video – hvor man ikke er sikker på, hvem afsender er, eller hvad formålet er. Formålet er at skabe opmærksomhed til sløret endelig løftes.

”Pages” – din sociale virksomhed

”Hvad skal vi bruge det til?” Men først lidt statistik og teori … Kilde: Thomas Baekdal, 2009 Markedsføring bliver mere og mere direkte målrettet den enkelte persons interesser.

VS Traditionelle medier Traditionelle markedsføringsmedier arbejder med push-marketing. VS Produktet er ”dødt”, og modtageren har ikke mulighed for at respondere på samme niveau som afsender.

Push/pull Med pull-marketing tiltrækkes modtagerne til budskabet. Afsender bliver centrum i et community af interesserede tilhængere.

Fordele ved en social-medie-kampagne • Sociale medier handler om kommunikation mellem mennesker – og word-of-mouth er den bedste markedsføring • Folk danner deres egne meninger, i stedet for at blive fyldt med salgstekst • Folk kan debattere, diskutere med både hinanden og afsenderen • Relativ økonomi i forhold til traditionelle reklamemedier Gentagende respons Troværdighed Loyalitet

Hvor mange er på sociale medier? Der er 2.786.000 mennesker på Facebook i Danmark. Det svarer til lige over 50% af befolkningen. (Kilde: facebakers.com) Andre sociale medier er stadig ikke så populære i Danmark. Google+ ”runder 85 mio. i februar - og 293 mio. brugere ved udgangen af 2012” (Kilde: Berlingske) Twitter har ca. 30.000 danske brugere, men forventes at stige. (Kilde: overskrift.dk)

”Vi skal ha’ firmaet på Facebook”

Indledende initiativer Hvorfor vil vi på sociale medier? Har vi et mål? Hvad vil vi opnå? Kundekontakt? Opmærksomhed? Nye kunde-emner? B2B-kontakt? Enkelt kampagne eller virksomheden? Tidsramme/milepæl for forløb, f.eks.: 6-12 mdr. fra nu, eller ”Når vi når 100 fans”

De kanaler, vi kender

Vælg et centralt medie

Opret en Facebook ”Page” Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

Facebook ”Page” En ”page” på Facebook eller Google er ligesom en profil, bare for en virksomhed eller forening i stedet for person. Folk ”synes godt om” pages (tidligere blev de ”fans”). Når du skriver fra sin page vil afsenderen fremstå som virksomheden, ikke dig selv. Min profil Min ”page” Mig

Facebook ”Page” Andre admins Der kan være mere end én administrator på din Facebook Page. De andre administratorer logger ind via deres private profil, og har ikke adgang til din private profil. Min profil Min ”page” Andre admins

De ”nye” Facebook Pages Facebook har for nylig ændret layout for Pages. Fremtidige Pages skal bruge ”Timeline” layout. ”Landing pages” er yt – custom content knapper er in. Gammel Facebook Page: Væggen Ny Facebook Page: Timeline

Opret en Google+ ”Page” Det er gratis at oprette ”Pages”. Du kan oprette så mange ”Pages”, du vil. De administreres alle fra det samme login.

Google+ ”Page” Mig Du kan også oprette en ”Page” på Google+. De fungerer på samme måde som Facebooks Pages. Der kan dog kun være én administrator for G+ Pages. Min profil Min ”page” Mig

Hvad gør vi så? Hvad skriver man? Hvordan svarer man?

Hvordan kommer man i gang? • Vi starter alle fra nul • Start med at invitere folk, som du ved giver guleroden videre • Spørg folk, der har interesse i at opbygge et netværk • Giv dem noget, der kan gives videre – snowballing

25 er det magiske tal Når du har 25 fans får du lov til at lave en custom URL. I stedet for http://www.facebook.com/pages/Dit-Firmanavn/53278572385 … … så http://www.facebook.com/DitFirmanavn

Hvad skal man skrive? Et billede siger mere end bare tekst. En video siger mere end bare et billede. Gem den tørre salgstale til nyhedsbrevet og pressemeddelelsen. Tænk ”socialt”; den gode historie. Noget, som andre ville fortælle videre. Følg altid op; diskutér; debattér; engagér; lyt

Gå ikke i panik • Kend forskellen på ’trolls’ og konstruktiv kritik • Tag tyren ved hornene og svar på tiltale • Gå ikke i panik ved at slette kritiske indlæg • Hvis du har ret og de tager fejl har I intet at frygte • Hvis de har ret, så lær at sige undskyld og vend situationen til noget positivt

Eksempel på skema-lægning af social medie-updates. Hvad skal man skrive? Aktivitet Uge 41 Uge 42 Uge 43 Uge 44 Uge 45 Annoncering X Start debat Upload billede Upload video Start afstemning ”Bag kulissen” Del et link Eksempel på skema-lægning af social medie-updates.

Skriv på farten Brug din smartphone! Installér apps fra Facebook, Twitter, Google+ og opdatér dine sociale medier ”mens det sker”. Apps som TweetDeck, Seesmic, UberSocial m.m. lader dig opdatere flere sociale medier på samme tid.

Hold overblik over flere profiler Hvis du har flere profiler / Pages kan du bruge software som Tweetdeck og Hootsuite til at holde styr på Flere Twitter-profiler Din private Facebook Alle dine Facebook Pages

Markedsføring og annoncering

Integrér de sociale medier Nyheder Firmaets historie Kontaktoplysninger Beskrivelse af produkter / webshop Referencer, cases osv. ”Det sociale hjørne”

Markedsføring og annoncer: Facebook • Den bedste reklame er ”word of mouth”, men man kan også annoncere på Facebook, ligesom med Google Adwords. • Du kan annoncere både hele din Page, eller en enkelt opdatering (”Sponsored story”).

Google+ Direct Marketing Forbind Google+ med din eksisterende hjemmeside. Det fortæller Google, at hjemmesiden og G+-siden er forbundne. Det giver højere placering i Google-søgninger – og andre fordele, vi kun har set begyndelsen på …

”Share this” Få dine besøgende til at gøre arbejdet. Gør dit indhold ”deleligt” via sociale medier. Gratis tjenester: ShareThis.com AddThis.com share.lockerz.com Shareaholic.com

Markedsføring og annoncer • Promovér jeres sociale medier på jeres hjemmeside. • Facebook har en ”Like box”, der kan indsættes på hjemmesiden og give folk direkte adgang til jeres Facebook-profil. • Twitter har et ”badge”, der kan ind- sættes på hjemmesiden. Den viser alle ens seneste opdateringer i real-time. Se hvordan på www.iogd.dk/socialemedier

Hvordan modtager modtageren? Modtagelse af samme medie kan foregå gennem forskellige kanaler. Dine modtagere er også mobile. Vær til stede hvor din modtager er til stede med mobilen – ”direct action marketing”.

Direct action marketing QR-koder er en hurtig måde at engagere smartphone-ejere på. QR-koder kan… Linke til url (f.eks. din Facebook, eller YouTube-film) Vise vilkårlig tekst (til skattejagter, ARG-spil, m.v.) Ringe eller sms til et nummer (med brugerens godkendelse) Dine kontaktinformationer (vCard)

Afslutning

Hvad har vi lært? Markedsføring gennem sociale medier handler om: At nå ud til nye målgrupper At få kontant respons på din forretning Øge din synlighed ud over lokalområdet Øge kundeloyaliteten; fremstå mere menneskelig Øge salg gennem troværdighed og indhold

Tak for jeres opmærksomhed Tak for jeres opmærksomhed. Foredrags-tilbud på rådgivning: 1 times social medie rådgivning: 250 kr. (eks moms) (Normalpris: 400 kr.) /IdentitetDesign /IdentitetDesign gplus.to/IdentitetDesign