Digitalpost Facility Management 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Præsentation på M3UG 2011.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Undervisning og introduktion november 2013
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
”NYT IT” PROGRAMMET - BAGGRUNDEN FOR OUTLOOK-UDDANNELSEN.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Implementering af brandingstrategi på nettet
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Reformen af førtidspension og fleksjob
Adgangsstyring og brugeradm.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Hvad er mål/resultat (output)?
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Organisation og kommunikation
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
Decentral lønadministration i Roskilde Kommune v/Theis Dankert Theis Dankert Lønkoordinator i Roskilde kommunes HR -afdeling. Projektleder på decentral.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
Tilfredshedsundersøgelse
”Sådan bruger du digital post”
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
Post Danmark eKommunikation – Post-let
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Statens HR – Implementeringskoncept
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Præsentationens transcript:

Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost COOP 2013 - Kort om Coop - Klar til digital post? - Muligheder og udfordringer - Afklaringer implementering Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 Coop Danmark A/S Danmarks største detailvirksomhed, med historie tilbage til slutningen af 1800-tallet andelsforeninger. Ejet af ca. 1.300.000 medlemmer. Kæderne består samlet set af ca. 1.200 butikker heraf ca. 800 Coop ejet og ca. 400 selvstændige brugsforeninger. Virksomheden har omkring 36.000 medarbejdere, heraf ca. 2.000 i HQ og logistik funktioner. Coop ligger stor vægt på ansvarlighed, herunder bl.a. madspild og etisk samhandel… Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 Central eller decentral organisering… Ca. 2000 medarbejdere Ca. 30 enheder (logistik og distribution, HQ øvr.) Ca. 800 + 400 butikker Ca. 36.000 medarbejdere Heraf ca. 2500 ledere Central organisering af funktioner Decentral organisering af funktioner Primært selvstændig organisering af funktioner Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost - Hvad står vi egentlig overfor? Relativ sen opstart af projektet - fandt ingen mulighed for relevant rådgivning, for implementering og forankring af digitalpost i virksomheden? Overblik over CVR og status på registrering og tilknytning af digitale postkasser, ingen central ansvarlig i Coop for samtlige CVR, eller for LRA rollerne og digitale signaturer? Overblik over organisering, roller og ansvar for CVR og postkasser samt afklaring af de mange interessenter på tværs af Coop CVR-numre samt i selvstændige CVR-numre? Hvordan får vi overblik over hvilke krav implementeringen stiller til organisering og ressourcetræk fx, hvor mange posttyper og mails kan vi forvente? Udarbejdelse af procesbeskrivelse for styring af og politikker omkring håndtering af digitalpost i Coop, herunder automatisering af administrative processer og postgange samt betydning for eksisterende postfunktion? 19 CVR! ?4000+ 2011-2013 Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 Arbejdet med opbygning af ensartet struktur… CVR Hovedpostkasse Arbejdsmiljø Tilsyn Smiley Firmabiler LØN VEU godtgørelser Refusioner CVR COOP Hovedansvarlig for CVR (Kontaktperson) LRA ansvarlig I - Site ansvarlig Rolle: NemID administrator på CVR (rettigheder) LRA ansvarlig II (IT) - Digital signaturansvarlig Rolle: Oprettelse og styring af digitale signaturer VIRK.DK CVR POSTKASSE CVR indbakke Ansvarlig: Coop post Rolle: Opbygning af postkassestruktur Allokering af post til hovedstruktur Coop Outlook Postmappe hovedstruktur Ansvarlig: Funktionsansvarlig I (lokalt/centralt) Rolle: Behandling og fordeling af indgående post Underordnet postmappestruktur Ansvarlig: Funktionsansvarlig II Rolle: Behandling af indg. post Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Muligheden for overgang til kendt system platform… Automatisk videreformidling af al post til COOP Outlook CVR postmappe (19 CVR) Manuel sortering Stort ressourcetræk Vedvarende løbende manuel proces Risiko for overse kritisk post! Virk.dk Ny digitalpost til CVR indbakke Facility post Løbende første sortering, herefter automatiske regler til mappestruktur (+4000) Mange interessenter og flere niveauer på samme posttyper. Løsning imødekommer ikke færre digitale signaturer, da der skal svares på virk.dk Ansvar for område på tværs af flere CVR tidskrævende funktion! Styring af rettigheder på posttyper! Risiko for forlængelse af behandlingstid, samtalejournalisering? Signatur ID låsning betydning for læsning? Behov for håndtering af hvert CVR. Centrale nøglepersoner kunne blive flaskehalse. Områdeansvarlig Arbejdsmiljø Løn VEU Refusioner CVR-indbakke i Outlook i Indbakke til håndtering Ansvarlig skal logge på de forskellige CVR virk.dk for fx besvarelse af mail til myndigheder… Automatisk proces Manuel proces Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 Implementering 2013-14 - forventninger til ressourcetræk Dedikeret projektressource (1-2) til klarlægning af posttyper, oprydning af modtaget post og manuel håndtering og videre formidling af ny post på CVR numre. Opsat tværgående projektorganisation (2-3) og for samordning af håndtering og forankring af digitalpost i Coop, herunder dobbelt administrator funktioner for sikring af videreformidling af post, opsætning af regler og brugeradministration i implementeringsperioden. Klarlægning af interessenter for de enkelte CVR og tværgående funktioner (50-75) + (ledende funktioner i kæderne ca. 2000-2500) Forankring af oprettelse og vedligeholdelse af LRA og digitalsignatur via IT (3). Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013 3 udestående spørgsmål og overvejelser? Det virker til at der er stor forskel på, hvor langt de forskellige myndigheder og kommuner er med at digitalisere posten, så hvordan får vi skabt os et overblik over, hvad der lander samt hvor og hvornår (ressourcetræk og optimering af de adm. processer)?… Har vi muligheder for indflydelse på hvordan digitalpost rammer og vises i virksomheden, så vi minimere administrative manuelle processer og risikoen for lang eller manglende sagsbehandling? herunder; Entydig ID af posttypen med information omkring hvilken sag den specifik vedrører eller blot er af orienterende karakter, for disponering og prioritering… Direkte adressering og allokering til ansvarlig person i virksomheden herunder fx direkte til butikken eller organisatorisk enhed… Klassificering af kritiske posttyper for fx håndtering af fakturaer, eller deadlines fx ved eventuel påbud… Mulighed for kommunikation via modtaget mail samt journalisering, uden opkobling til de forskellige CVR-numre på virk.dk med tilhørende digitale signaturer? Digitalpost Facility Management 2013 Digitalpost Facility Management 2013

Digitalpost Facility Management 2013