Administrationsseminar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
SMED Single Minute Exchange of Dies
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Teststrategi Engrosmodellen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
8. december 2010 på Egegård Skole
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Langvarigt sygefravær
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Baggrunden for indførelsen af PALS
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Værdistrømsanalyser.
Modul 1 - Processer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Arbejdsmiljøcertificering
Ændring af arbejdsmiljøloven
Sådan underviser vi i stavning
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
13. Arbejdsdeling i en virksomhed funktioner
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Formularer (Access, del 3)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Kriminalforsorgen Elevdag 7. maj
Økonomi og Jura 17 Den kredsansvarliges opgaver i forbindelse med igangsætningen Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Hospitalsenheden VEST
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
SKABELON.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Administrationsseminar 07.09.11 Uddrag plancher fra undervisningen beskrivelse og analyse af forretningsgange 1

Administrationsseminar 07.09.11 Mål med undervisningen Eleven har kendskab til forretningsgange i virksomheder og har kendskab til, hvordan man kan optimere virksomheders forretningsgange   Eleven behersker værktøjer og metoder til at optimere egne arbejdsopgaver inden for administrative funktioner 2

Administrationsseminar 07.09.11 HVORDAN FÅR MAN KENDSKAB TIL OG OPTIMERER FORRETNINGSGANGE – HERUNDER EGNE ARBEJDSOPGAVER?   Beskrivelse og analyse af forretningsgange 3

Administrationsseminar 07.09.11 HVAD ER EN FORRETNINGSGANG? Beskriver et forretningsområde, dets ansvarsplacering og kontroller Hvor kommer opgaven fra og hvor skal den hen Hvem er ansvarlig for godkendelse, udførelse af opgave, kontrol af den udførte opgave mv. 4

Administrationsseminar 07.09.11 OPTIMAL FORRETNINGSGANG Der er klare beskrivelser og regler for alting Alle opgaver udføres optimalt mht. økonomi og sikkerhed 5

Administrationsseminar 07.09.11 FORRETNINGSGANGSBESKRIVELSERS FORM Nedskrevne Alle kan få kendskab til de vedtagne forretningsgange også nye medarbejdere De ansvarlige kan foretage konsekvensvurderinger før forretningsgangen ændres Ressourcekrævende at holde ajour i en virksomhed i stadig udvikling Kan opbevares på intranet eller fællesdrev, så alle har adgang til de opdaterede beskrivelser 6

Administrationsseminar 07.09.11 FORRETNINGSGANGSBESKRIVELSERS FORM Ikke nedskrevne Der kan opstå tvivl om den hvilken forretningsgang, der er Medarbejderen kan ændre forretningsgangen bevidst eller ubevidst Der foretages ikke konsekvensvurderinger ved eventuelle ændringer Nye medarbejdere kan ikke støtte sig til en nedskrevet forretningsgang – skal lære ved mundtlig instruktion 7

Administrationsseminar 07.09.11 FORMÅL M/BESKRIVELSE OG ANALYSE AF FORRETNINGSGANG Medarbejderen får overblik over formålet med og udførelsen af opgaven (hvor kommer den fra og hvor skal den hen?) Hvad er konsekvensen hvis arbejdsopgaven ikke udføres? Hvad er konsekvensen hvis arbejdsopgaven ikke udføres korrekt? Hvad er konsekvensen hvis arbejdsopgaven ikke udføres til tiden?   8

Administrationsseminar 07.09.11 FORMÅL M/BESKRIVELSE OG ANALYSE AF FORRETNINGSGANG Medarbejderen kan arbejde på at Undgå fejl eller mulighed for fejl Undgå at udføre unødvendige arbejdsopgaver Undgå dobbeltarbejde Undgå at udføre arbejdet for godt (Volvo/Skoda) Er virksomhedens omkostningsstruktur optimal Undgå besvigelser   9

Administrationsseminar 07.09.11 FORMÅL M/BESKRIVELSE OG ANALYSE AF FORRETNINGSGANG Slå dig ikke til tåls med: Sådan har vi altid gjort Det har du ikke forstand på Du behøver ikke forstå hvad du laver, bare gør det   10

Administrationsseminar 07.09.11 FREMGANGSMÅDE VED BESKRIVELSE OG ANALYSE AF FORRETNINGSGANG Indsamling af data til beskrivelse Beskrivelse af nuværende forretningsgang Analyse af nuværende forretningsgang Vurdering af mulighed for eventuel ændring af forretningsgang Beregning af økonomiske konsekvenser ved ændring af forretningsgang Forslag til ændring af forretningsgang Implementering af ændret forretningsgang Opfølgning på den ændrede forretningsgang   11

Administrationsseminar 07.09.11 INDSAMLING AF DATA TIL BESKRIVELSE Egen erfaring Observation Interview Spørgeskema Kombination af ovenstående   (Gennemgang næste skoleophold) 12

Administrationsseminar 07.09.11 BESKRIVELSESMETODER Verbal beskrivelse Uden underpunkter Er god til meget korte beskrivelser Bliver uoverskuelig ved længere beskrivelse Tager længere tid for læseren at absorbere/forholde sig til Verbal beskrivelse i punktform Fylder mere Er mere overskuelig ved længere beskrivelse   13

Administrationsseminar 07.09.11 BESKRIVELSESMETODER Systemdiagram ikke standardiseret metode Viser de overordnede forretningsgange i fugleperspektiv Ofte nødvendigt med verbale tilføjelser Begrænser verbale forklaringer i forhold til beskrivelser Systemdiagram standardiseret metode Viser forretningsgangene i fugleperspektiv Ofte ikke nødvendigt med verbale tilføjelser   14

Administrationsseminar 07.09.11 Eksempel på beskrivelse Jeg vil beskrive og analysere forretningsgangen omkring udbetaling og afregning af rejseforskud til virksomhedens sælgere. Der er ansat 15 sælgere, som hver rejser ca. 8 gange om måneden. Alle sælgere modtager rejseforskud ca. 4 gange om måneden. 1. Når sælgerne rejser afholder de udgifter til hotel, færger, bropenge, taxa, køb af diverse materialer samt bespisning af dem selv og kunder på hoteller, restauranter, pølsevogne og lign. Den gennemsnitlig udgift pr. rejse udgør ca. 5.000 kr. 2. Sælgerne kan modtage udbetaling af forskud på rejser i det omfang de ønsker det 15

Administrationsseminar 07.09.11 ANALYSE AF FORRETNINGSGANG Definition af analyse Analyse er adskillelse af en helheds enkeltdele og undersøgelse af disse enkeltdeles relationer til hinanden og eventuelt til helheden   Analysen består i en opspaltning eller opdeling af det, som i praksis eller tænkningen udgør en helhed, i dets enkelte dele Al analyse er forenkling, som er med til at skabe overskuelighed og overblik 16

Administrationsseminar 07.09.11 Eksempel på analyse 17

Administrationsseminar 07.09.11 Uddybning af punkter i analyse Fordele: 1. Sælgerne kan modtage forskud i det omfang de ønsker det Sælgerne skal ikke lægge penge ud, når de skal ud at rejse 2. Sælgerne kan modtage forskud u/godkendelse fra en ansvarlig Sælgerne skal ikke bruge tid på at finde en ansvarlig, som kan underskrive et udbetalingsbilag Ulemper: Der er ikke kontrol af, om sælgeren egentlig er berettiget til modtagelse af rejseforskud 18

Administrationsseminar 07.09.11 Vurdering af eventuel ændring af forretningsgange Vurder om fordele for visse personalegrupper, sker på bekostning af andre grupper Er der stor sikkerhedsbrist, som på sigt kan koste virksomheden penge Er der nogle medarbejdere, som anvender uhensigtsmæssig meget tid pga. den nuværende arbejdsgang Kan ændring i forretningsgangen reducere det samlede tidsforbrug i virksomheden (tid = penge) Kan ændring i forretningsgangen mindske større sikkerhedsbrist, uden at man kontrollerer sig ihjel 19

Administrationsseminar 07.09.11 Beregning økonomiske konsekvenser v/ændring af arbejdsgange 20

Administrationsseminar 07.09.11 Beregning økonomiske konsekvenser v/ændring af arbejdsgange 21

Administrationsseminar 07.09.11 Forslag til ændring af forretningsgang Klare og målbare forslag Beskriv hvilke konsekvenser ændringen af forretningsgangen vil medføre for alle involverede parter Udarbejd forslag til ny forretningsgangsbeskrivelser, hvis der er mange ændringer    HUSK Du må ikke tænke på din egen situation, men på virksomhedens samlede bedste, når du stiller forslag 22

Administrationsseminar 07.09.11 Implementering af ændret forretningsgang Kom med forslag til, hvordan den ændrede forretningsgang kan indføres i virksomheden Husk oplæring af medarbejdere f. eks. ved kurser, informationsmøder eller løbende instruktion i starten Vær positiv overfor negative tilkendegivelser (forandring kan betragtes som farlig) Tidsplan 23

Administrationsseminar 07.09.11 Opfølgning på ændret forretningsgang Foreslå tidspunkt for opfølgning og eventuel revision af den ændrede forretningsgang   24

Administrationsseminar 07.09.11 KONKLUSION Eleverne bruger metoden når de skal skrive fagprøve Planlægge og gennemføre en aktivitet – analyserer den nuværende metode, før de planlægger og gennemfører aktiviteten Ressourcestærke elever beskriver og analyserer større problemstillinger – øvrige elever mindre problemstillinger Eleverne er glade for at beregne ”hvad ting” koster - synlighed 25