Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Idræt Sportsprojekter for etniske børn – udmøntningen af get2sport, Dansk Idræts Forbunds pulje.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Kaj Schmidt Nielsen Nørrebro Taekwondo Klub
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Brøndby den 10. april 2007 Forældrerekruttering Teddy Pedersen Haderslev Fodboldklub DIF - Breddekonsulenttræf.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Danske Forsamlingshuse
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
Dansk Svømmeunions politiske program
FBUs visionsplan 2015.
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
SportHouse Værdier og leveregler i Judoklubben Mitani.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
TPI U /2015.
Frivillighed – er vi enige om, hvad det er?
Forårs Banquet for frivillige i Kerteminde Kommune Kertemindehallen d. 29. maj 2013.
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Randers HH Sæson 2014/15 Samarbejde mellem klubben og forældrene til U16 og U18.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Fritidspas.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Klub og skole samarbejde. Skole og sundhed. Tænk anderledes…..
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Uvikllingskonsulent Kirsten Leth. DBF Nord - og Midtjylland.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
En længere skoledag for de mindste med integrering af fysisk aktivitet i undervisningen.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Senioridrætten i vækst -idrætsvaner blandt 60+ i Danmark.
MATCHFIXING: EN TRUSSEL MOD SPORTEN... OGSÅ I DANMARK.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Mangfoldighed og Inklusion i efterskolen Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
SportHouse –  TEAM/ RESSOURCER KRITISK SUCCES FAKTOR UDFORDRINGER/ FORHINDRINGER FASER/MILEPÆLE/AKTIVITETER xx MÅL Februar 2014 Bestyrelsens.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Se mere om L21 ansøgning på
Inspiration til formulering til adfærdskodeks
DGI Institutionsidræt
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Velkommen til generalforsamling 2. marts 2018 !
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Idræt Sportsprojekter for etniske børn – udmøntningen af get2sport, Dansk Idræts Forbunds pulje Annette Michelsen la Cour Institut for Idræt

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 2 Institut for Idræt Fodbold, fodbold, fodbold – og et dryp kampsport •Get2sport: 12 fodboldprojekter for drenge, 1 badmintonprojekt og 1 kampsportsprojekt •Fodbold:11 danske klubber 1 etnisk klub •En integrationsindsats støttet af satspuljemidler fra Kulturministeriet i 2006 •Fordelt mellem Vestegnen + Holbæk, Odense og Midt-Jylland – koncentreret i de store og større byer •Det lokale foreningsliv udfører opgaven og understøttes alle steder af en integrationskonsulent i kommunen, samt af DIFs 2 integrationskonsulenter

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 3 Institut for Idræt Om sundhed i flere perspektiver •Det er sundhed i et Émile Durkheimsk perspektiv, hvor sundhed handler om at være en del af et fællesskab •Det er også sundhed i et fysiologisk perspektiv – det er sundt at bevæge sig! •Men øger get2sport-projekterne sundheden på begge planer? Metoder og foreløbige resultater

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 4 Institut for Idræt Puljekultur •Satspuljemidlerne påvirker foreningslivet til at føre puljepolitik og revidere eksterne værdier •Eksterne værdier knytter sig til mål der ligger udenfor idrættens aktivitet f.eks. netværksdannelse eller demokratideltagelse •Foreningerne tvinges til at overveje mål og midler og til at fjerne klubkulturelle barrierer

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 5 Institut for Idræt Typiske foreningstræk Dansk foreningsliv er kultur med følgende træk: •Baserer sig på netværker •Forældreopbakning •Forældrekredsen kan være ekskluderende •Community-based •Er i høj grad ekskluderende •Mange uskrevne regler – øl efter kampen, pølser og slik ved stævner og i cafeteria, •Antages at være socialiserende – selvbillede •Antages at være den trygge havn - selvbillede •Kammeratskab er væsentligt – krav om at deltage i andet end træning/kampe

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 6 Institut for Idræt Udfordringer for klubberne •At få fat i børn der står udenfor foreningslivet •At samarbejde med kommunens integrationskonsulent •At holde balancen i arbejdet med fremmede kulturer •At holde balancen i udfordringen på traditionelle foreningsværdier •Økonomi

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 7 Institut for Idræt Udfordringer for de etniske børn og unge •At gå til noget •At holde balancen i klubbens kultur •At spille selvom man ikke kommer på landsholdet •At bygge bro til forældre •At lære og overholde klubregler: komme til tiden, komme til træning hver gang eller melde afbud, osv. •At magte et medlemskab med forældre der ikke bakker op som de andres – kørsel, tøjvask, få penge, udebliver fra kampe

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 8 Institut for Idræt Metoder •Kvalitative interviews i 13 foreningers klubhuse •Kvalitative interviews med DIFs konsulenter •Kvalitative interviews med integrationskonsulenter i enkelte kommuner (de findes ikke i alle byer) •Observationer hvor det har været muligt •Fokus: samarbejdet mellem foreningerne og konsulenterne samt DIFs rolle som støtteben •Legitimitet: om at have det forkerte køn – at inddrage sin søns fodboldverden

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 9 Institut for Idræt Usikkerhed i forhold til feltet etniske •At der tegnes et glansbillede •At begrebet etniske ikke tager højde for de mange grupperinger, forskellige nationaliteter og hudfarver der indbyrdes har dagsordener, der modarbejder deltagelse og integration i klublivet •At de etniske ikke genkender sig selv i fremstillingen, men mener det er de andre •At begrebet etniske ikke fremstilles kritisk af klubberne selv

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 10 Institut for Idræt Dæmoniseringen af den anden i forenings •De foreningsløse – sådan ses de etniske •Foreningen som frelseren •Fordomme: Den etniske forening – angsten for vold på banen og for brødrene og onklerne på tilskuerrækkerne

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 11 Institut for Idræt Modsætninger – eller barrierer i feltet •Maden – alkohol og svinekød •Måden – at være udenfor netværket •Moden – klubdragten er afklædende hvis man er pige/kvinde •Forældrene er foreningens rygrad og de etniske forældre deltager ikke af årsager som •Arbejdstider •Ingen tradition for fritidsopbakning •Store børnefamilier •Fordomme •Manglende viden •Kun succéser tæller

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 12 Institut for Idræt Foreløbige resultater •At samarbejdet med kommunen og DIF kvalificerer foreningerne til arbejdet •At klubberne åbner sig for andre end kernemålgruppen •At det kræver reserve-forældre-opbakning •At det øger demokrati-deltagelse •At der også skabes social integration i de rent etniske klubber •At det skaber fastholdelse, hvor de etniske tidligere forsvandt ud af klubberne •At forældrene stadig ikke er med

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 13 Institut for Idræt miraklet - ville være en etnisk spiller på landsholdet som i Sverige og en af vejene hertil er get2sports projekter. Men på den korte bane handler det om at få de unge med ind i seniorrækkerne og fastholde dem som trænere

Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 14 Institut for Idræt Konklusion •Det ser ud til at virke integrerende – stigende antal etniske børn i foreningerne •Især hvis træneren er etnisk – og så er det mindre vigtigt etnisk hvad… •Begge parter skal ville det •Foreningernes kompetencer på det flerkulturelle område er stigende – stor bevidsthed om de ømme punkter •Stor bevidsthed om hvor egne grænser går – adfærd •Konstruktionen af den anden er i skred