Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug Hvad er jeres erfaringer?
Mål med undervisningen At I får viden om og produktive færdigheder i en digitalt baseret medieform, dvs: Viden om udtryksmuligheder indenfor stopmotion-baseret animation Færdigheder i programmer og processer i en udstrækning, at I kan anvende og igangsætte animation i praksis Refleksion over læringspotentiale og billedpædagogiske muligheder ved animation
Program Tirsdag d. 13. marts kl. 15.00 - 18.30 15.00 – 15.45: Oplæg Animationsgenrer, arbejdsprocessens faser og stopmotionteknik 15.45 – 18.20: Værkstedsarbejde Grupperne arbejder med storyboard, figurer og scenografi Kommer godt i gang med at tage billeder via programmet Monkeyjam 18.20 – 18.30: kort delopsamling ---------------------------------------------------------------------------------- Tirsdag d. 20. marts kl. 15.00 – 18.30 15.00 – 17.45: Værkstedsarbejde fotooptagelser og efterbehandling af lyd- og billedside 17.45 – 18.30: Fælles opsamling Premiere på filmene og fælles refleksion over læreprocesser og perspektiver i fht. praksis.
Hvorfor stopmotion som eksempel på digitalt baseret udtryksform? Kombinerer digitale og analoge redskaber Æstetisk skabende virksomhed der i høj grad aktiverer følelser og sanser Langsom teknik : Fordybelse og løbende feedback – en underliggende historie drivkraft Grobund for flow-oplevelse Lotte Nyboe nævner s. 202 potentialer for læring: Tekniske færdigheder Kulturel viden og beredskab Analytisk proces Sociale færdigheder Kan indgå som leg i institutioner og del af undervisning i mange af skolens fag samt i specialundervisning
Hvad er stop-motion? Filmteknik, hvor fotografier afspilles hurtigt efter hinanden. Fungerer ud fra optisk bedrag: Vi opfatter 24 billeder pr. sekund som film (som ”fliphistorier” på en blok) Man fotograferer objekter (figurer, dukker) – flytter dem lidt og fotograferer igen etc. Rent praktisk tages ca. 3 billeder af gangen for normaltempo (afhængig af hvor langt man flytter objektet pr. gang)
Eksempler på genrer/udtryksformer: Flyttefilm med objekter/legetøj/dukker Oplagt til at gøre favoritlegetøjet levende og favoritlegen til en film god til mindre børn – og til den spontant opståede aktivitet Kan selvfølgelig også udøves med virtuositet og høj grad af planlægning – hvor objekters form mv. anvendes i nye sammenhænge: Lego-starwars actionfilm PES: Fireworks
Claymation Stopmotion med modellervoks – stoflig, rumlig form Øget mulighed for at bidrage med egne udtryk/tolkninger af figurer Modellervoksens elastiske egenskaber giver mulighed for komiske/ overnaturlige situationer Brug evt. flyttekasse som scene, modellervoks, der ikke tørrer Figurer med korte ben (!) Wallace and Gromit: Nick Park/Aardman animations The Pygos Group: Pingu
Cut-out 2-dimensionel teknik, hvor figurer klippes ud i dele og flyttes/udskiftes Baggrunden kan være malet, tegnet, fotograferet m.v. Kan også være en collage, der animeres (som i Monty Python) God idé med: Kamera filmer fra oven Stor baggrund håndterlige figurer (ca. 15-20 cm), der skal kunne ændre bevægelse Ikke reflekterende papir Dans og lær: Skade At Miste: fra Børn, unge og sorg
Board- og Whiteboard-animationer Klassisk tegnefilm Hele tegninger fotograferes, hvor hver tegning ændres en smule i forhold til forgående Lysbord og tapskinne er en stor hjælp (Kopimaskine til eventuelle baggrunde ligeså) Meget tidskrævende form. F.eks. Vil 1 minuts film fordre ca. 500 tegninger Board- og Whiteboard-animationer Tegnefilm, hvor stregen udvikler sig undervejs. Umiddelbart nemmere at gå til end klassisk tegnefilm, da man undgår at skulle repetere figurer/baggrunde. Firekites: Autumn story
Pixilation - Levende mennesker i stopmotion Mange sjove animationer på www.eatpes.com - eller under eatpes på youtube. Deadline – post-it-note stopmotion
Andre former for stopmotion Animationer i stor skala f.eks. Wall-painted animations http://www.youtube.com/watch?v=uuGaqLT-gO4 Eller et animeret hus som i musikvideo af Søren Benchke http://www.youtube.com/watch?v=d-7qLfP1S_g Time lapse Stopmotion film taget i intervaller over lang tid, så langsom forandring af tid bliver synlig
Arbejdsproces – fra idé til film Idéfase: brainstorm først og dernæst indkredsning af historiens forløb på storyboard. Forarbejde: Scenografi Optagelse: Udstyr og program Animation Kamera Efterbehandling Program Lyd
Storyboard ….også One-liner til spontant opstået leg
Scenografi – helt overordnet Scenografien er forestillingens univers – en helhed af kulisser, rekvisitter, kostumer, karakterernes udseende og lys mv. Det er vigtigt at overveje, hvordan I med scenografien kan understøtte lige præcis jeres historie Praktisk i dette forløb: brug evt. flyttekasse - Hold det enkelt, brug én scenografi. Alle kreative tiltag er tilladt! Brug ting på en ny måde - - brug også gerne farveprint som bidrag til baggrunde
Teknik/udstyr PC Web-cam Flere gode (og ofte dyre) programmer på markedet, men der findes to glimrende gratis-programmer til pc: Monkeyjam Windows movie maker
Billeder tages i Monkeyjam Kan downloades frit.(Google monkeyjam download og følg instruktionerne.) Du bruger monkeyjam, til at fotografere og systematisere de billeder, du tager. I monkeyjam åbner du et layer, som du arbejder i Programmet bygger dine billeder sammen til en avi-fil, hvor 24 billeder afspilles pr. sekund - Husk at give filer nyt navn, når du åbner – ellers overskrives gamle filer - Indled altid en ny sekvens med mindst 10 billeder af samme, så øjet kan nå at følge med
Animation – betyder at gøre levende! Objektets karakter: Hvordan bevæger det sig, hvordan indvirker f.eks. tyngdekraften? (prøv evt. bevægelserne af på jer selv) tjek evt. troldspejlet.dk Materialets karakter: Kan lerets smidighed f.eks. bruges til nogle forvandlinger /overdrivelser ell. Lign? Mediets karakter: Ting kan pludselig opstå og forsvinde i en stopmotion – tiden kan også pludselig gå hurtigt – kan det bruges til noget? Lysets karakter: Lysets refleksion i figurer og baggrund Små flyt ad gangen Husk at få hænder - og skygger væk inden i fotograferer
Kamera/perspektiv/vinkler Forhold jer bevidst til: Perspektiv Klip/zoom Beskæring Muligheden for spændende vinkler Rent praktisk: Sæt kameraet fast med tape!
Efterbehandling i Windows movie maker Ligger i officepakken på Windows Xp Kan evt. downloades frit. I moviemaker viderebehandler du din avi-film fra monkeyjam. Du kan: lægge sekvenser ind efter hinanden Lægge underlægningsmusik og lydeffekter på (Mp3, wav) Lave overgange, intro, titler, credits og speak I moviemaker bygges dette sammen til en film i Wmv-format, der kan afspilles på PC og playstation
Lyd En animationsfilm uden lyd er kedelig! Underlægningsmusik Er afgørende for filmens stemning! Vil man oploade på f.eks. Youtube brug royalty-free sites. f.eks: www.incompetech.com, hvor det er gratis Lydeffekter Giver liv til filmen Optag selv på mp3 - eller Brug gratis lyde fra nettet f.eks. www.findsounds.com Speak Windows moviemaker har en narrater-funktion, så man kan lægge tale på.
…Og efter en kort pause, går vi i gang! 2 grupper ud fra valg af animationsgenre Ordsprog som igangsættende impuls: konkret, overført eller fordrejet Start med brainstorm-runde – og herefter storyboard Lav mindst to scener, så i senere kan arbejde med overgange Når I optager skal I skiftes til at flytte og tage billeder
Links til mere om animation Center for undervisningsmidler: http://www.cfu.dk (søg på animation i søgefeltet) Det danske filminstitut: Animation i skolen http://www.dfi.dk/boern_og_unge/undervisning/film-i-skolen/undervisningsmaterialer/andre-materialer/animation-i-skolen.aspx The animation workshop http://www.animwork.dk Skoletube http://www.skoletube.dk/video/1828/Animation-i-skolen