Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Hjerterum og opsøgende funktion
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Bevidst undervisning i billeder
Energi- & Vandværkstedet
Udarbejdelse af poster
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Reformmesse på Sofiendalskolen
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
En case – baseret på arbejde med ”Film i Kufferten” på biblioteket. Gentofte kommune. Peter Nordahl – Børnebibliotekar, Gentoftegade Bibliotek - 21/
Film og lyd Projektopgaven.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Instruktion i Animation Shop
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Du skal bruge digitalkamera Figurer samt evt. kulisse(r) Ved optagelse skal der bruges en fotograf- og en person til at styre hver figur.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Animationsfilm på Søgårdsskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Digital skriftlig- og mundtlighed
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Videoredigering Filmen skal være færdig den 17. oktober klokken Du er velkommen til at lave noget den mellemliggende periode. Alle filmene bliver.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Børnebiffen medium Oplev film….
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Stopmotionbaseret animation PD: Børn og unges digitale mediebrug Hvad er jeres erfaringer?

Mål med undervisningen At I får viden om og produktive færdigheder i en digitalt baseret medieform, dvs: Viden om udtryksmuligheder indenfor stopmotion-baseret animation Færdigheder i programmer og processer i en udstrækning, at I kan anvende og igangsætte animation i praksis Refleksion over læringspotentiale og billedpædagogiske muligheder ved animation

Program Tirsdag d. 13. marts kl. 15.00 - 18.30 15.00 – 15.45: Oplæg Animationsgenrer, arbejdsprocessens faser og stopmotionteknik 15.45 – 18.20: Værkstedsarbejde Grupperne arbejder med storyboard, figurer og scenografi Kommer godt i gang med at tage billeder via programmet Monkeyjam 18.20 – 18.30: kort delopsamling ---------------------------------------------------------------------------------- Tirsdag d. 20. marts kl. 15.00 – 18.30 15.00 – 17.45: Værkstedsarbejde fotooptagelser og efterbehandling af lyd- og billedside 17.45 – 18.30: Fælles opsamling Premiere på filmene og fælles refleksion over læreprocesser og perspektiver i fht. praksis.

Hvorfor stopmotion som eksempel på digitalt baseret udtryksform? Kombinerer digitale og analoge redskaber Æstetisk skabende virksomhed der i høj grad aktiverer følelser og sanser Langsom teknik : Fordybelse og løbende feedback – en underliggende historie drivkraft  Grobund for flow-oplevelse Lotte Nyboe nævner s. 202 potentialer for læring: Tekniske færdigheder Kulturel viden og beredskab Analytisk proces Sociale færdigheder Kan indgå som leg i institutioner og del af undervisning i mange af skolens fag samt i specialundervisning

Hvad er stop-motion? Filmteknik, hvor fotografier afspilles hurtigt efter hinanden. Fungerer ud fra optisk bedrag: Vi opfatter 24 billeder pr. sekund som film (som ”fliphistorier” på en blok) Man fotograferer objekter (figurer, dukker) – flytter dem lidt og fotograferer igen etc. Rent praktisk tages ca. 3 billeder af gangen for normaltempo (afhængig af hvor langt man flytter objektet pr. gang)

Eksempler på genrer/udtryksformer: Flyttefilm med objekter/legetøj/dukker Oplagt til at gøre favoritlegetøjet levende og favoritlegen til en film god til mindre børn – og til den spontant opståede aktivitet Kan selvfølgelig også udøves med virtuositet og høj grad af planlægning – hvor objekters form mv. anvendes i nye sammenhænge: Lego-starwars actionfilm PES: Fireworks

Claymation Stopmotion med modellervoks – stoflig, rumlig form Øget mulighed for at bidrage med egne udtryk/tolkninger af figurer Modellervoksens elastiske egenskaber giver mulighed for komiske/ overnaturlige situationer Brug evt. flyttekasse som scene, modellervoks, der ikke tørrer Figurer med korte ben (!) Wallace and Gromit: Nick Park/Aardman animations The Pygos Group: Pingu

Cut-out 2-dimensionel teknik, hvor figurer klippes ud i dele og flyttes/udskiftes Baggrunden kan være malet, tegnet, fotograferet m.v. Kan også være en collage, der animeres (som i Monty Python) God idé med: Kamera filmer fra oven Stor baggrund håndterlige figurer (ca. 15-20 cm), der skal kunne ændre bevægelse Ikke reflekterende papir Dans og lær: Skade At Miste: fra Børn, unge og sorg

Board- og Whiteboard-animationer Klassisk tegnefilm Hele tegninger fotograferes, hvor hver tegning ændres en smule i forhold til forgående Lysbord og tapskinne er en stor hjælp (Kopimaskine til eventuelle baggrunde ligeså) Meget tidskrævende form. F.eks. Vil 1 minuts film fordre ca. 500 tegninger Board- og Whiteboard-animationer Tegnefilm, hvor stregen udvikler sig undervejs. Umiddelbart nemmere at gå til end klassisk tegnefilm, da man undgår at skulle repetere figurer/baggrunde. Firekites: Autumn story

Pixilation - Levende mennesker i stopmotion Mange sjove animationer på www.eatpes.com - eller under eatpes på youtube. Deadline – post-it-note stopmotion

Andre former for stopmotion Animationer i stor skala f.eks. Wall-painted animations http://www.youtube.com/watch?v=uuGaqLT-gO4 Eller et animeret hus som i musikvideo af Søren Benchke http://www.youtube.com/watch?v=d-7qLfP1S_g Time lapse Stopmotion film taget i intervaller over lang tid, så langsom forandring af tid bliver synlig

Arbejdsproces – fra idé til film Idéfase: brainstorm først og dernæst indkredsning af historiens forløb på storyboard. Forarbejde: Scenografi Optagelse: Udstyr og program Animation Kamera Efterbehandling Program Lyd

Storyboard ….også One-liner til spontant opstået leg

Scenografi – helt overordnet Scenografien er forestillingens univers – en helhed af kulisser, rekvisitter, kostumer, karakterernes udseende og lys mv. Det er vigtigt at overveje, hvordan I med scenografien kan understøtte lige præcis jeres historie Praktisk i dette forløb: brug evt. flyttekasse - Hold det enkelt, brug én scenografi. Alle kreative tiltag er tilladt! Brug ting på en ny måde - - brug også gerne farveprint som bidrag til baggrunde

Teknik/udstyr PC Web-cam Flere gode (og ofte dyre) programmer på markedet, men der findes to glimrende gratis-programmer til pc: Monkeyjam Windows movie maker

Billeder tages i Monkeyjam Kan downloades frit.(Google monkeyjam download og følg instruktionerne.) Du bruger monkeyjam, til at fotografere og systematisere de billeder, du tager. I monkeyjam åbner du et layer, som du arbejder i Programmet bygger dine billeder sammen til en avi-fil, hvor 24 billeder afspilles pr. sekund - Husk at give filer nyt navn, når du åbner – ellers overskrives gamle filer - Indled altid en ny sekvens med mindst 10 billeder af samme, så øjet kan nå at følge med

Animation – betyder at gøre levende! Objektets karakter: Hvordan bevæger det sig, hvordan indvirker f.eks. tyngdekraften? (prøv evt. bevægelserne af på jer selv) tjek evt. troldspejlet.dk Materialets karakter: Kan lerets smidighed f.eks. bruges til nogle forvandlinger /overdrivelser ell. Lign? Mediets karakter: Ting kan pludselig opstå og forsvinde i en stopmotion – tiden kan også pludselig gå hurtigt – kan det bruges til noget? Lysets karakter: Lysets refleksion i figurer og baggrund Små flyt ad gangen Husk at få hænder - og skygger væk inden i fotograferer

Kamera/perspektiv/vinkler Forhold jer bevidst til: Perspektiv Klip/zoom Beskæring Muligheden for spændende vinkler Rent praktisk: Sæt kameraet fast med tape!

Efterbehandling i Windows movie maker Ligger i officepakken på Windows Xp Kan evt. downloades frit. I moviemaker viderebehandler du din avi-film fra monkeyjam. Du kan: lægge sekvenser ind efter hinanden Lægge underlægningsmusik og lydeffekter på (Mp3, wav) Lave overgange, intro, titler, credits og speak I moviemaker bygges dette sammen til en film i Wmv-format, der kan afspilles på PC og playstation

Lyd En animationsfilm uden lyd er kedelig! Underlægningsmusik Er afgørende for filmens stemning! Vil man oploade på f.eks. Youtube brug royalty-free sites. f.eks: www.incompetech.com, hvor det er gratis Lydeffekter Giver liv til filmen Optag selv på mp3 - eller Brug gratis lyde fra nettet f.eks. www.findsounds.com Speak Windows moviemaker har en narrater-funktion, så man kan lægge tale på.

…Og efter en kort pause, går vi i gang! 2 grupper ud fra valg af animationsgenre Ordsprog som igangsættende impuls: konkret, overført eller fordrejet Start med brainstorm-runde – og herefter storyboard Lav mindst to scener, så i senere kan arbejde med overgange Når I optager skal I skiftes til at flytte og tage billeder

Links til mere om animation Center for undervisningsmidler: http://www.cfu.dk (søg på animation i søgefeltet) Det danske filminstitut: Animation i skolen http://www.dfi.dk/boern_og_unge/undervisning/film-i-skolen/undervisningsmaterialer/andre-materialer/animation-i-skolen.aspx The animation workshop http://www.animwork.dk Skoletube http://www.skoletube.dk/video/1828/Animation-i-skolen