© Jakob Fischer Jørgensen / VUC

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Overordnet målsætning:
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
LÆSNING.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Faglig læsning i naturfagene
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læsning og læseprocesser
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
I dag er temaet Visualisering
Læsning..
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Faglig læsning 2.
Darum skole 4. november 2013.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
SEO PÅ AU.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Folkeskolens afgangsprøve
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Relationer – Omgangstone
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Læsestrategier.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Eksamen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Læsning.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
Litteratur.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Præsentationens transcript:

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC STUDIEDANSK © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC UNDERVISNINGEN 50%: Jeg kommer med oplæg og øvelser. 50%: I medbringer studierelevante fagtekster, opgaver, synopser, fremlæggelser eller andet materiale. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LIDT FAKTA Videregående uddannelser = læsning (meget). Krævende tekster, ofte længere fagtekster. Krav til læsefærdigheder er stadigt stigende. Hver 8. voksne dansker har svært ved at læse helt almindelige ting som fx aviser. Nye/bedre læsefærdigheder kræver hårdt arbejde, indgroede læsevaner kan være meget svære at få omlagt. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FORMÅL OG INDHOLD Hurtiglæsning Linjeskimming Trædiagram Forståelsesmodeller Kartotekskort Viden Slangeskimming Notatteknik Planlægning Overblik Gruppering Netværk Diagonalskimming Mindmap Strukturering Saccadiske bevægelser © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FORMÅL Få overblik over opbygningen af en tekst. + Lokalisere og forstå væsentlige dele af teksten. + Kunne sammenkæde og fastholde de vigtige oplysninger til en samlet forståelse. + Vurdere sin forståelse af teksten. = Gøre jer til bedre studerende, med en værktøjskasse der gør i kan håndtere tekster. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC FEM INDSATSOMRÅDER Læseteknik: (Hurtiglæsning, skimming, orienteringslæsning, studielæsning). Læseforståelse: (Metoder, komplicerede tekster, forståelsesmodeller). Notatteknik: (Overblik, hukommelse). Læsemiljø: (Fysiske omgivelser, mental indstilling). Stavning og grammatik: (Ordklasser, tegnsætning). (Træning, træning, træning...) © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆS! © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LITTERATUR Videregående læsning – Processer, overblik og forståelse. Carsten Elbro og Per Nielsen. Dansklærerforeningen. ISBN 87-7704-396-0. Faglig læsning – Fra læseproces til læreproces. Elisabeth Arnbak. Gyldendal. ISBN 978-87-02-02462-3. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC OG LAD OS SÅ KOMME I GANG © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEHASTIGHED © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEHASTIGHED Faktorer der reelt afgør læsehastighed: Hvor lang tid øjnene stal stå stille for at opfatte et eller flere ord. Hvor lang tid man bruger på at flytte øjnene til et nyt sted i teksten. Hvor meget man kan opfatte ad gangen med sin hjerne. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC ØJENBEVÆGELSER Sæt dig over for en anden person, der holder en tekst op foran sig og læser i den. Ved at kigge over kanten på teksten, kan du observere øjenbevægelserne hos den læsende. Brug et par minutter hver især på at bemærke præcis hvordan øjnene bevæger sig, og prøv at beskrive hvad der foregår. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEHASTIGHED Øjnene bevæger sig hen over den linje man læser i ryk - Disse ryk kaldes saccadiske bevægelser. Mellem hvert ryk står øjnene stille – Denne tilstand kaldes fiksation. For almindelige læsere varer hver fiksation i gennemsnit 0,25 sekund. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

HVOR MEGET SER DU PR. FIKSATION? Der er af- gørende forskel på at se kontu- rerne af et bil- lede og at se de enkelte bogstaver tilstrækkeligt tydeligt til at læse ordet. Man kan godt fornemme noget der bevæger sig, selv om man ikke lige ser på det. Men man kan ikke læse en tekst, hvis den bare ligger lidt ved siden af punktet, hvor man fokuserer. Lad blikket glide ned over midten af tekstpyramiden. Du må kun fokusere én gang på hver linje. Hvor langt når du, hvis du skal kunne læse begyndelsen og slutningen af linjen? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEHASTIGHED I en fiksation kan man højst opfatte ca. 16 bogstaver og mellemrum – Dette kan ikke ændres. De saccadiske bevægelser udgør ca. 10% af læsetiden. Hvis et ord = 5 bogstaver, giver det 800 ord i minuttet som maksimum. Der er naturligvis ikke garanti for forståelse. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC HVOR HURTIGT LÆSER DU? Læs teksten ”Hvorfor ler vi?”. Tag tid på din læsning, og udregn din læsehastighed. Hvor svær synes du teksten er, og spiller det en rolle for din læsehastighed? © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

TEKST, LÆSER, LÆSEHASTIGHED Begrænsninger: Forudsigelig/uforudsigelig. Skønlitteratur/faglitteratur. Informationstæthed. Sprog. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC HVAD?? Læs følgende tekst så grundigt at du kan forklare indholdet til din sidemand: Bjærgning af topsejl. Hvis topsejlet står på lav luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for at bjærge det. Gaster står klar ved fald, skøder og halse. Der slækkes af og hales villigt ned i halsen. Flaglinen bør være anbragt på den modsatte side af, hvor topsejlet bjærges. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

FORHOLD VED LÆSEREN SELV Forhåndsviden om tekstens emne. Interesse for emnet. Holdninger til teksen. Koncentration. Formålet med læsningen. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEFORMÅL Du skal læse teksterne ”Polarforskere” og ”Sjæl”. Teksten ”Polarforskere” skal du læse så du kan give et kort referat af udforskningen af den grøndlandske indlandsis. Teskten ”Sjæl” skal du læse for at finde ud af, hvor mange måder begrebet ’sjæl’ opfattes på i antik og nyere filosofi. Tag tid på din læsning af hver af teksterne. Kig ikke på side 4 før du har gjort ovenstående. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEFORMÅL Gør dig helt klart hvilket formål du har med at læse teksten Varier din læsemåde efter formålet læseformål © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC LÆSEFORMÅL Læs teksten ”En beskrivelse af et hus”. Det er vigtigt at du prøver at forestille dig at du er meget interesseret i at købe hus. Læs beskrivelsen af huset, for at se om huset er noget for dig. Vend derefter papiret om, og skriv nu stikord ned til alt hvad du lagde mærke til ved huset. Gør herefter som der står nederst på papiret. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC HURTIGLÆSNING Fartkort. A-B-C-træning: 3 min: Almindelig læsning 8 min: Hurtiglæsning 4 min: Spurtlæsning 5-5-5-træning: 5 min: Hurtiglæsning 5 min: Spurtlæsning FARTKORT © Jakob Fischer Jørgensen / VUC

© Jakob Fischer Jørgensen / VUC A-B-C OG 5-5-5 Brug et kvarter på at træne A-B-C-metoden. Hold herefter 5 minutters pause. Brug herefter et kvarter på at træne 5-5-5-metoden. Benyt den udleverede tekst, eller eller en relevant tekst efter eget valg. Hvis du ønsker at øge din læsehastighed, er det en god idé at træne ovenstående teknikker, også udenfor undervisningen. © Jakob Fischer Jørgensen / VUC