? Fra 1 til 10.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

"Ting er ikke altid det, de synes at være."
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Lav din egen ikon MM Anne Mette Gundesen / Hvad skal jeg sige? 2014.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arbejdspladsudvikling
Hvad vil det sige at leve i tro?
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Lidelse, sygdom og forbøn.
Jeg har altid vist det….
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Å.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
?.
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord September 2009.
I dette indkøbscenter kan kvinder vælge mellem forskellige typer mænd..
Overvældet af Jesu opstandelse!
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
At vente på Guds time.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
Kate-QUIZ-mus.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Relationer – Omgangstone
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Uge 7 Unge og seksualitet.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
Maskulinitet.
Salme 69:2-3 Frels mig, Gud, for vandet når mig til halsen, jeg er sunket i bundløst dynd og kan ikke få fodfæste. Jeg er kommet ud på det dybe vand, strømmen.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Historien om skatteopkræveren Zakæus
1.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Rammefortællingen – Jobs Bog Bibeltekster Livsfilosofi Etik
Moses 3. del.
Lyset i mørket. …………… . Tema: Skabelsen
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Skatteopkræveren Zakæus
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Et rige, hvor Gud er med os Esajas 7-8 Bibelcamping Fårevejle 2015.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Uenighed uden bitterhed. Spørgsmål 1. Kan man være uenige uden at blive bitre? 2. Kan uenighed have et formål? 3. Kan man være enige om at være uenige?
Ondskabens former.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

? Fra 1 til 10

Skriv på post-it sedler og placer dem i felterne Lidelse Skriv på post-it sedler og placer dem i felterne Lidelser, vi påfører hinanden Lidelser vi påfører os selv Lidelser uden menneskelig årsag Konfirmanderne skal brainstorme over lidelse. Hvilke lidelser påfører vi hinanden, hvilke lidelser påfører vi os selv, og hvilke lidelser er mennesket ikke selv årsag til? Giv konfirmanderne post-it sedler. De skriver hver især hvad de kommer i tanke om og sætter op i det tilhørende felt. Lav en fælles opsamling – er alle enige i hvilke lidelser der fx er uden menneskelig årsag?

Det sværeste spørgsmål i verden ? Det sværeste spørgsmål i verden Hvis Gud er god, retfærdig, kærlig og almægtig, hvorfor er der så ondskab og lidelse i verden??? Overvej i fællesskab på holdet Dette er et af de sværeste spørgsmål! Et spørgsmål, hvor der ikke er et enkelt svar. Tanken er ikke, at konfirmanderne skal finde frem til et svar, men at de reflekterer over det ondes problem og får bragt nogle af deres egne ord og overvejelser i spil omkring det ondes problem. Lad konfirmanderne sidde i mindre grupper og snakke. Sæt evt. nogle stille musik på.

”For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.” Rom. 7,19 Klik på billedet og se filmen. Skriv i fællesskab på tavlen, hvad I gerne vil have skyllet væk. Uddel et stykke transparent (klip evt. transparenterne i mindre stykker) og en tusch, der ikke er vandfast til hver konfirmand. Konfirmanderne skal sidde hver for sig og i stilhed. Stilheden skal de bruge på at tænke igennem, hvad de har gjort, som de har fortrudt - det kan være over for dem selv eller over for andre. Dette skriver de på transparenten. Efterfølgende går konfirmanderne på skift ud til en håndvask og vasker teksten væk. Konfirmanderne skal ikke se, hvad hinanden skriver.

Klik på billedet og se filmen ”SPIN”. I firemandsgrupper skal I nu drøfte følgende spørgsmål: Hvis Gud er som en DJ, vil der så intet ondt være i verden? Vil en verden uden ondt være en perfekt verden? Klik på billedet og se filmen SPIN (filmen varer ca. 8 minutter). Herefter skal konfirmanderne i grupper af fire først snakke om, hvad de så i filmen. Herefter skal de drøfte de to spørgsmål, som I fælles kan samle op på til sidst.

Led os ikke ind i fristelse… Læs Matt. 4,1-11 eller s. 16-18 i Menneskesønnen Sæt jer i stilhed hver for sig, og skriv på et stykke papir: Hvad er du blevet fristet til at gøre af ondt? Hvad gjorde du? Hvorfor lod du dig friste? Sedlen skal ikke ses af andre! Læs Matt. 4,1-11 eller s. 16-18 i Menneskesønnen. Sæt jer i stilhed hver for sig, og skriv på et stykke papir: Hvad er du blevet fristet til at gøre af ondt? Hvad gjorde du? Hvorfor lod du dig friste? Sedlen skal ikke ses af andre!

Onde handlinger - onde mennesker?? Anders Behring Breivik Osama Bin Laden Del jer ind i tre grupper – en til hvert billede. Find anklager mod de andre og forsvar for jeres person. Herefter gennemføres en ”retssag”, hvor I kommer med jeres forsvar og anklager. Gennemgå de tre billeder, så alle konfirmander er med på handlingerne og hvem personerne er. Del jer ind i tre grupper – en til hvert billede. Find anklager mod de andre og forsvar for jeres person. Herefter gennemføres en ”retssag”, hvor I kommer med jeres forsvar og anklager. Adolf Hitler

På en skala fra 1-10, hvor onde er følgende handlinger? Lav en synlig linje på gulvet, hvor 1 er lavest, og 10 er højest. Tag stilling! 1 --- --- --- --- --- --- --- --- --- 5 --- --- --- --- --- --- --- --- --- 10 At fyre en medarbejder, der har stjålet fra andre medarbejdere En kvinde kører en spirituspåvirket mand ihjel, da han går over for rødt Et barn bliver kørt ihjel af en spirituspåvirket bilist En soldat dræber en anden soldat En soldat dræber en civil borger Lav en synlig linje på gulvet, hvor den ene ende er lig med 1 og den anden ende er lig med 10. 1 er lavest og 10 er højest. Konfirmanderne skal nu tage stilling til ovennævnte handlinger – hvor onde er handlingerne, og hvor onde er handlingerne i forhold til hinanden? En dreng mobber en overvægtig pige En mand er sin kone utro Et forældrepar vil ikke se deres søn, fordi han er homoseksuel At stjæle mad til sine sultne børn

Hvordan giver du tryghed videre? Klik på billedet og se filmen. Gå sammen to og to, hvor den ene af jer overvejer, hvad den unge fyr tænker, og den anden overvejer, hvad kvinden tænker. Del herefter jeres overvejelser med hinanden. Klik på billedet og se videoen. Konfirmanderne skal ud på gulvet og finde sammen to og to. Den ene skal overveje, hvad den unge fyr tænker og den anden skal overveje, hvad kvinden tænker. Dette får de to minutter til i stilhed. Herefter fortæller de til hinanden, hvad de hver især (som den unge fyr og kvinden) tænker - og hvorfor de tænker og handler som de gør. Afslut i fællesskab med at drøfte, om det er pga. alt det vi ser og hører om i TV (om krig, overfald, racisme, ondskab etc.) der gør, at vi ofte har fordomme og forventer det værste? Er det mediernes fremstilling der er skyld i vores tankemønster eller har vi altid forventet det værste? Hvordan giver vi tryghed videre? Fælles drøftelse: Hvor stammer vores fordomme fra og hvorfor forventer vi ofte det værste? Hvordan giver vi tryghed videre?

Design en person, der ikke er ond I tremandsgrupper tegner I omridset af en person. Inde i personen skriver I de egenskaber, vedkommende har. Udenfor personen skriver I de egenskaber, vedkommende ikke har. I fremlægger jeres person for resten af holdet. Er det realistisk? Kunne I tænke jer at være sådan? Konfirmanderne deles ind i grupper af tre. Hver gruppe får udleveret et stykke A3 papir og tuscher og tegner omridset af en person. Konfirmanderne skal i grupperne designe en person, der ikke tænker eller handler ondt. En person uden ondskab, lidelse, trang til had, ødelæggelse, uretfærdighed etc. Hvordan ser en sådan person ud? Hvilke egenskaber indeholder personen (dette skrives i personen)? Hvilke egenskaber indeholder personen ikke (dette skrives uden for personen)? Konfirmanderne fremlægger deres designer-person, og I samler op i fællesskab med en snak om det er realistisk med en sådan person? Kunne konfirmanderne forestille sig at være en sådan person? Hvordan ville verden se ud, hvis alle var som designer-personen? Tegningerne kan evt. hænges op efterfølgende.