Lovlig sagsbehandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Arbejdspladsudvikling
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Research light om Værestedets betydning Sted: Forår-sommer 2012.
Relationer – børn og voksne
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Procesværktøjer.
Kommunikation Intern kommunikation
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Medalje til Høje-Taastrup
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Det Sociale Kapitel
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Krav til tillidsrepræsentanten Modul 2 Forventninger Når man repræsenterer DSI i råd, nævn eller udvalg - er det vigtigt, at man fremfører DSI’s synspunkter.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
STABILITET I EN FORANDERLIG VERDEN Hvordan skal itSMF udvikle sig fremadrettet Michael Imhoff Nielsen
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Naturfag.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Lovlig sagsbehandling Hvad må kommunerne selv bestemme i forhold til loven? Guideline Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Lovlig sagsbehandling i kommunen ? Efter kommunalreformen er kommunerne præget af Opdelt i mange afdelinger/centre med snævre sagsområder Mange nye og ikke kvalificerede sagsbehandlere Manglende viden og samarbejde på tværs i kommunen Manglende kendskab til alm. grundlag for handicappolitik i DK Manglende kendskab til aktuelle handicaplovgivning Stram økonomi - for få medarbejdere – for lidt tid – passivitet -lang sagsbehandlingstid Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Hvad siger medlemmerne om kommunerne? De har svært ved at forstå sclerosens ”væsen”, og derfor hvad vi har brug for støtte til Man skal tale med mange forskellige sagsbehandlere, hvis man har brug for flere ting/hjælp på én gang De forskellige sagsbehandlere taler ikke sammen og ved ikke hvad der sker i andre afdelinger for samme borger Langsommelig sagsbehandling – der sker ikke noget i sagen – afgørelser trækker ud i månedsvis Får tildelt praktisk hjælp og støtte efter standarder og grænser for ældre Det er svært at få relevant hjælp , som børnefamilie Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Grundlag for kommuners sagsbehandling og afgørelser i sociale sager Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Hvad handler lovgivningen og vejledninger om : Handicappedes rettigheder = principper og værdigrundlag Hvilken støtte og hjælp kan der gives = muligheder I hvilke situationer = betingelser Hvor meget hjælp og støtte = altid efter konkret behov/skøn Hvordan skal kommunen finde ud af hvor meget: Der skal sagsbehandles på en bestemt måde i sociale sager Der skal indhentes tilstrækkelige oplysninger Borgeren skal inddrages i egen sag Borgerens ressourcer/funktionsnedsættelse skal beskrives Der skal sikres en sammenhængende indsats/hjælp til borgeren Hvordan skal en afgørelse formuleres = skriftlig begrundelse jf. §24 i forvaltningsloven. Hvor lang tid må der gå før afgørelse træffes = offentliggjorte frister Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Forslag til handlingsplan, som tages med til bestyrelsesmøde Viden : Kender vi nogle der har oplevet dårlig sagsbehandling ? Er det et generelt problem her ? Hvem ved mere end os? Hvordan kan vi få mere viden selv ? Skal vi indhente det inden vi tager problemet med til DH? Handling: Vi vil selv læse guiden om ”Retssikkerhed i sagsforløbet” og tage den med til DH møde og foreslå at vi med den ,sammen undersøger og evt. arbejder på at få forbedret kommunens sagsbehandling for handicappede. Plan: Vi vil sammen med de andre organisationer i DH undersøge problemets omfang og kommunens praksis lige nu Handling: Vi vil foreslå DH at stille nogle opklarende spørgsmål om kommunens måde at fordele sagsområderne på og den konkrete sagsbehandling. Vi vil henvise til lovgivning om sagsbehandling for handicappede Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Guideline sagsbehandling. sep. 2012 Eksempler på forskellige aktiviteter som kan bruges for få en dialog og løsning af det konkrete problem DH skriver brev til forvaltningschef og socialudvalgsformand og stiller udvalgte og lokalt relevante spørgsmål til sagsbehandlingen DH beder om at få emnet op i Handicaprådet DH beder om et afklarende møde med socialchefen DH vil tage emnet op ved det ½ årlige dialogmøde med fagforvaltningen DH formanden vil tage et møde med Socialudvalgsformanden DH vil lave et medlemsmøde om emnet og invitere kommunens fagchefen og politikeren for området og Scleroseforeningens socialrådgiver På baggrund af en ”god sag” beder DH en enkelt organisation om at gå i pressen, for at presse kommunen til at ændre på forholdene Andre forslag ??? Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Hvad vil være jeres forslag i denne sag? I skal før bestyrelsesmødet overveje hvad I synes der vil passe til denne sag? Hvis evt. flere forskellige forslag i prioriteret eller tidsmæssig rækkefølge Efter stillingtagen på bestyrelsesmødet, skal jeres DH rep. tage forslagene med til DH, som jeres konkrete forslag og som pejlemærke for hvad han/hun tror Scleroseforeningens lokale bestyrelse vil bakke op om efterfølgende. Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Hvad skal bestyrelsen også tage stilling til ? Hvornår vil best. have tilbagemelding fra DH rep.? Hvor meget tid/ kræfter kan/vil I bidrage med, for at få løst problemet sammen med DH Er der andre i best. /Scleroseforeningen der nu - eller evt. senere i processen - kan blive brug for? Hvem har ansvar for at følge processen og udviklingen i sagen ? Andet ??? Guideline sagsbehandling. sep. 2012

Guideline sagsbehandling. sep. 2012