Status på implementering af digitaliseringsstrategi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Danmark 3.0.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediepædagogik og didaktik
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
IT i undervisningen.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Michael Hald Konsulent, KL
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Ny regering, nye tider – dag 1
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
- Kom tættere på dit barns skolegang
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Status på implementering af digitaliseringsstrategi Arno Vesterholm Mads Bo-Kristensen

Vores oplæg Oplæg: Hvor langt er vi nået – og hvad skal der til, for at vi når i mål i 2015? (20 minutter) Gruppedrøftelse: Hvor langt er I nået på din skole? (25 minutter)

Strategiens 7 temaer Hvor langt er vi – og hvad skal der til frem mod 2015? Infrastruktur og it-udstyr Digitale læremidler Digitale læreformer Digital kommunikation og videndeling Ledelse og styring Kompetenceudvikling Kultur

Tænk over spørgsmålene: Hvad kan vi udrette pædagogisk, hvis det trådløse er i top og alle elever har deres eget udstyr i og udenfor skolen (en bærbar eller en tablet-computer og måske en smartphone)? Hvordan får vi bredden med – og ikke bare frontløberne? Hvor langt er I nået på din skole?

Infrastruktur og it-udstyr Vision og mål I 2013 har alle elever mulighed for netadgang på skolen. I 2015 arbejder alle elever med individuelle digitale redskaber.

Status Nedlæggelse af lokale servere Folkeskolerne (medio juni). Sprogcentrene, Fårupgård og BUCVF (august) I stedet = 3 centrale servere Alt i skyen (programmer og elevernes & lærernes arbejder/produktioner) Adgang overalt (hjemme og i skole). BYOD – Bring Your Own Device Sommeren 2013 fuldt trådløst på alle skoler i VK Eleverne skal kunne bruge deres egen computer, tablet-pc, mobil o.l. BYOD er kommunens strategi Status på aktivitet på det trådløse fredag 15. marts kl. 11 Elevernes/lærernes egne devices: 5870 Skolens devices: 2350 Hvordan når vi i mål? Brev om BYOD fra Chef for Uddannelse & Læring marts 2013 Overbygning  mellemtrin (indskoling?) Flere skoler har indført i ældste klasser Inddrag lederkolleger med konkrete erfaringer Ny vision for PLC

Digitale Læremidler Vision og mål 2015 Der er udarbejdet digitale læremidler, der i samspil med de digitale læringsmål, jf faghæfte 48 fremmer elevernes læring Eleverne har egen adgang til digitale læremidler Der er udviklet nye læremidler på baggrund af de digitale muligheder, der uafhængigt af tid, sted, klasser og årgange fremmer elevernes læring.

Status Vi anvender tre slags læremidler Digitale Læremidler ”Funktionelle”, ”didaktiserede” og ”semantiske” læremidler Digitale Læremidler Stort statsligt tilskud til indkøb af digitale læremidler. Første uddeling var i 2012 2013 = 80 mio kr. 1,6 mio til VK og 1,6 medfinansiering Hvordan når vi i mål? Anvend eksisterende adgange og abonnementer Google Apps og Skoletube Fagportaler m.m. Gratis læremidler (sociale medier, hjemmesider, programmer..) Få gang i BYOD – Lokal implementeringsstrateg

Digitale læreformer Vision og mål 2015 Udvikler digitale læreformer’ i skolen, der uafhængigt af tid, sted, klasser, årgange mv. medvirker til at fremme elevernes læring De digitale læreformer understøtter læring og udvikling, så disse ses som to af hinanden afhængige størrelser. *Via interaktive medier med adgang til internettet.

Status Læreformer Afhængig af adgang til udstyr og trådløst Individuel, og fælles læring Meningsfuld læring Synkron og asynkron online læring Afhængig af adgang til udstyr og trådløst Allerede fantastiske resultater på skoler i Vejle Kommune Hvordan når vi i mål? Fokus fra ledelse Den enkelte lærer og teams af lærere har det nødvendige fokus Lærere og skoler finder meningsfulde praksisser Inddrager eleverne Kompetenceudvikling (hvilke former?) PLC som digitalt kraftcenter

Kommunikation og videndeling Vision og mål 2015 I folkeskolen er den direkte mundtlige kommunikation vigtig og skal anvendes, hvor det skønnes som den mest befordrende kommunikationsform. Al yderligere kommunikation mellem lærere / pædagoger indbyrdes, mellem lærere / pædagoger og forældre, mellem lærere / pædagoger og elever, som sker skriftligt, foregår i 2015 digitalt. Man anvender sms, mails, blogs samt den nuværende digitale platform [også til videndeling]

Status Kommunikation med (og mellem) elever, lærere og forældre Eksisterende netværk og videndelingsfora Fysisk og på nettet En række nye initiativer – bl.a. Skolenet Vejle Vejle Digitale Skoler (+Facebook) It for forældre Lærere tager initiativ til fagligt netværk Hvordan når vi i mål?

Ledelse Vision og mål 2015 I 2015 har alle skoleledelser taget initiativ til implementering af nærværende digitaliseringsstrategi. Skoleledelsen fremstår eksemplarisk for samtlige medarbejdere og elever i anvendelsen af teknologien. Skoleledelsen har de nødvendige ledelsesmæssige kompetencer til at skabe succes med skole- it. Skolens ledelse sikrer, at der er overensstemmelse mellem et givent initiativ og skolens mål.

Status It-ledernetværk og ”undernetværk” Kompetenceudvikling Støtter hinanden ift indhold og metoder Uformelle samtaler … Kompetenceudvikling Bl.a. temadag november 2012 Webinar om BYOD – v/ Skoleleder Kristian Pedersen Ledere har deltaget i workshops i Learning Lab Ledere har deltaget i åbne netværksdage i Det Mobile Vejle. Tema på skoleledermøder Hvordan når vi i mål? Flere webinarer? (planlagt et i maj om ”Apps, som støtter ordblinde”) Hjælp fra skolegade til strategisk arbejde m.m. Temaer på møder i ledernetværk? Anden form for kompetenceudivkling?

Kompetenceudvikling Vision og mål 2015 I 2015 har lærerne / pædagogerne de nødvendige didaktiske it- og mediekompetencer, dels til at tilrettelægge undervisning med digitale læremidler og læreformer, dels til at skabe muligheder for, at elever kan udvikle egne it- og mediekompetencer.

Status Kompetenceudvikling 2012-13 Hvordan når vi i mål? Hvordan får vi bredden med? Kursuskatalog, Learning Lab m.m. Brug lærerne: Fx It-spydspidser. Se 1, 2 og 3 Brug eleverne: It-patruljer

Kultur Vision og mål 2015 Elever, lærere / pædagoger, ledere, forældre og andre tager del i en skolekultur, hvor digitale læremidler og læreformer er en integreret del af skolens pædagogiske praksis. Tre spørgsmål – se næste slide…

Status Hvilke skoler har en it-kultur? Alle! Hvor integreret er it-kulturen i skolekulturen? Hvordan når vi i mål? Hvilken it-kultur kan vi skabe, når det trådløse er i top, og alle elever har deres eget udstyr i og udenfor skolen (en bærbar eller en tablet-computer og måske en smartphone)? Hvordan får vi bredden med – og ikke bare frontløberne? Hvor langt er I nået på din skole?

Gruppedrøftelse – 25 minutter Hvor langt er I nået på din skole? (25 minutter) 5-6 stk i hver gruppe