Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post www.digst.dk/digitalpostfritagelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Advertisements

Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post § § § § §
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Kontrol af Bopæl og ophold.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
CAPTIA ESDH Elektronisk Sagsbehandling og DokumentHåndtering Fremtidens digitale værktøj i Grønlands Selvstyre judr dok. nr
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Kvalitetsudvikling hvordan
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Nye digitale løsninger
Opsætning.
Præsentationens transcript:

Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post

Fritagelse af borgere fra Digital Post •To datoer er centrale i forhold til fritagelse af borgere fra Digital Post: •Fritagelsesbekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts Fra den dag skal alle kommuner være parate til at sagsbehandle anmodninger om fritagelse og læseadgang. •Fra 1. november 2014 bliver de borgere der ikke selv har oprettet en digital postkasse eller har fået fritagelse automatisk tilsluttet Digital Post. •Det er derfor nyttigt at dele opgaverne i kommuneren op i hvad der skal være parat til 1. marts 2014 og hvad der skal være parat til 1. november 2014.

Fritagelse af borgere fra Digital Post •I resten af disse slides tales kun om ”fritagelse”. Dette dækker dog også sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post •Sagsbehandling af tildeling af læseadgang forventes dog at være en væsentlig mindre opgave end fritagelsesopgaven

Forberedelse til sagsbehandling af anmodninger 1. marts 2014 •Følgende skal være afklaret i kommunerne til 1. marts 2014: •Hvor anmodes om fritagelse? •Procedure for sagsbehandlingen •Hvilke medarbejdere håndterer fritagelser? •Adgang til fritagelsesmodulet •Uddannelse i korrekt sagsbehandling •Vejledning på kommunens hjemmeside •Medarbejdere med borgerkontakt skal klædes på

Hvor anmodes om fritagelse? •Hvis en borger ønsker at anmode om fritagelse, skal det ske ved fremmøde i den kommune, hvor borgeren har eller sidst har haft folkeregisteradresse. •Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der træffer afgørelse om, hvor i kommunen anmodninger kan sagsbehandles. Kommune skal derfor sikre, at der udpeges en eller flere enheder, som skal kunne sagsbehandle anmodninger om fritagelse •Det er altså ikke muligt at sende en anmodning til kommunen

Procedure for sagsbehandlingen •Procedure for sagsbehandlingen er dels fastsat af Digitaliseringsstyrelsen og dels fastsættes den lokalt •En kommune kan ikke foretage prøvning af, om en borger lever op til kriterierne for fritagelse. Dette er dog ikke ensbetydende med, at kommunen ikke kan gøre noget for at prøve at få en borger til at tilmelde sig Digital Post •En del af sagsbehandlingen er afhængig af, hvordan den enkelte kommune har valgt at journalisere dokumenter. I forbindelse med sagsbehandlingen af anmodninger om fritagelse skal ansøgningsblanketten FD 001 arkiveres og journaliseres, og proceduren for dette skal fastlægges lokalt efter kommunens forskrifter

Hvilke medarbejdere håndterer fritagelser •Det vil som udgangspunkt være medarbejdere i borgerservice, der skal stå for sagsbehandlingen af anmodninger om fritagelse. Disse medarbejdere skal udpeges, og det skal sikres, at bemandingen er tilstrækkelig til, at der i åbningstiden altid er mindst en medarbejder til stede, der kan varetage denne opgave. •Det forventes ikke at der bliver et massivt pres på borgerservice 1. marts. Digitaliseringsstyrelsen vurderer ikke at det er nødvendigt med udvidet bemanding til håndtering af fritagelsesanmodninger før ca. 1-2 måneder før 1. november 2014.

Adgang til fritagelsesmodulet •Fritagelser skal registreres i Fritagelsesmodulet, der er en del af Administrationsportalen i Digital Post. Administrationsportalen i Digital Post •For at kunne registrere fritagelser elektronisk i Digital Post, skal sagsbehandlerne have en medarbejdersignatur og være oprettet som bruger med rollen Myndighedsmedarbejder i Digital Post Administrationsportalen •Det er derfor vigtig at sikre sig, at de ansatte, der skal varetage sagsbehandlingen af anmodninger om fritagelse, har en medarbejdersignatur. Har de ikke det, skal der bestilles de fornødne medarbejdersignaturer via den funktion i kommunen (som ofte IT), der varetager bestilling og tildeling af medarbejdersignaturer •Når alle sagsbehandlere har en medarbejdersignatur, kan kommunens Digital Post Administratorer eller Superadministratorer oprette dem som brugere i Administrationsportalen med rollen Myndighedsmedarbejder. Normalt vil Digital Post Administratorerne og Superadministratorerne være en del af kommunens it- funktionen. Hvis der er problemer med at oprette medarbejderne i Digital Post kan man med fordel læse vejledningen Brugerstyring i Digital PostBrugerstyring i Digital Post •Den gode nyhed er at det er samme roller og rettigheder som for fritagelse af virksomheder.

Uddannelse i korrekt sagsbehandling •KL og Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet vejledningerne: •Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post •Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post •Det anbefales at alle sagsbehandlere får en kopi af disse vejledning •Ud over dette anbefales det, at man lokalt gennemgår proceduren for sagsbehandling af anmodninger om fritagelse.

Vejledning på kommunens hjemmeside •Kommunen bør overveje, hvilken information der skal være tilgængelig på kommunens hjemmeside •Som minimum hvem kan anmode og formkrav til anmodningen •Det anbefales desuden, at blanketten til anmodning om fritagelse ”FD 001” lægges på kommunens hjemmeside •Yderligere anbefales det at der lægges yderligere information på hjemmesiden. Målet med informationen på hjemmesiden er at: •At sikre, at de rigtige borgere bliver fritaget •Og af at de borgere der ønsker at anmode om fritagelse forstår proceduren for hvordan de skal anmode for at overholde formkravene

Medarbejdere med borgerkontakt •Det er vigtigt, at medarbejdere med borgerkontakt får information om, at alle borgere med et personnummer og fast bopæl i Danmark fra 1. november 2014 er forpligtet til at have en digital postkasse, hvor de kan modtage post fra offentlige myndigheder •Informationen til de medarbejdere, der bør vide noget om obligatorisk Digital Post for borgernes muligheder for fritagelse, kan fx gøres tilgængeligt på kommunens intranet •Kommunen bør overveje, hvordan den ønsker at håndtere lokale borgere, der henvender sig med spørgsmål, og har brug for vejledning om Digital Post. Hvis kommunen opretter en hjemmeside med vejledning til borgerne, kan der henvises hertil

Forberedelse til 1. november 2014 •For de borgere der selv kan anmode om fritagelse vil nationale informationskampagner samt kampagner via organisationer (fx Ældresagen) og biblioteker nok være tilstrækkeligt - men kommunerne er velkomne til at iværksætte lokale informationskampagner •Udfordringen er borgere der ikke vil kunne anvende Digital Post og der, af forskellige årsager, ikke selv kan forventes at anmode om fritagelse. Kommunerne skal iværksætte aktiviteter der sikrer at disse borgere i så høj grad som muligt bliver hjulpet til fritagelse •Dette er – alt efter kommunens størrelse – et større eller mindre projekt og det er meget vigtigt at der sættes ressourcer af til dette i den enkelte kommune

Forberedelse til 1. november 2014 •Det anbefales derfor at: •Der udpeges en projektleder i alle kommuner der er ansvarlig, for at sikre at kommunen kommer sikkert i land med håndtering af borgerfritagelsesopgaven •At der udarbejdes en projektplan for projektet •At Direktionen holdes grundigt informeret således at topledelsesforankring sikres

Forberedelse til 1. november 2014 •KL og Digitaliseringsstyrelsen vil i løbet af februar / marts udarbejde materiale der kan støtte kommunerne i dette arbejde. Dette materiale vil b.la. indeholde: •Forslag til håndtering af fritagelsesopgaven for særligt svage borgere. •Klare anvisninger til hvilke modeller til fritagelse via fuldmagt som kommunerne kan anvende. •Det forventes at der vil blive afholdt separate orienteringsmøder om dette når vejledningsmaterialet er udarbejdet.