Hvordan motiverer vi de unge?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Positivt Fokus Laila Felicia Vester Nielsen Mor til Nicklas, der har kæmpet med angst Pædagogisk konsulent - Forældre omkring børn og angst - Fagpersonale.
God Alkoholkultur alkoholdialog.dk.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Ungdommens Folkemøde
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Hvordan motiverer vi de unge?
Byrådets temamøde 15. januar 2015
”Avanceret” Programmering
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
DTHS synsfaglige netværksdage 2017
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Til et åbent liv i tro og tillid
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Den robuste leder, den robuste medarbejder og den robuste organisation  … er tilsammen forudsætninger for at få læringsmiljøer og læreplan til at lykkes.
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Tendenser i forældresamarbejdet
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvad er meningen med dit liv?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen til forældremøde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen til forældremøde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Hvordan motiverer vi de unge? Rasmus Schiellerup - Hvordan motiverer vi de unge? STU-træf - Vingsted 4. April - 2018

Præsentation og rammesætning Relationer er guld Dagens program Præsentation og rammesætning Relationer er guld Motivation – 3 fokuspunkter Opsamling og tak for i dag

Motivation …hvad er det?

Forståelse af motivation Definition: Motivation handler om ”den energi eller anstrengelse, som man lægger for dagen(…) og hvordan denne energi kan stimuleres.” Christer Stensmo, Pædagogisk filosof, KvaN, nr 24, 2004   Ældre forståelse af motivation Motivation er en fast størrelse. Menneskers motivation styres af ydre – positive eller negative – påvirkninger. Nogle mennesker er generelt motiverede og andre er ikke. Når mennesker ikke engagerer sig, er det et tegn på manglende motivation. Nyere forståelse af motivation Motivation er ikke en fast størrelse. Den er dynamisk. Menneskers motivation er et resultat af deres samlede erfaringer, fordi de over tid former deres selvopfattelse og overbevisninger. Langt de fleste mennesker er som udgangspunkt motiverede for at lære.

Relationer er guld

UNGDOMSFORSKNING Unge efterspørger nysgerrige og fagligt dygtige voksne, der gider at tale med dem, og som tør at sætte rammer for dem. Unge er primært sammen med jævnaldrende Unge vil gerne tale med voksne, men det er jer, der skal tage initiativet. Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier

SØREN KIERKEGAARD Merevidende Ligeværdig Ydmyg “Sandheden om al hjælpekunst”

Fortæl om en god relation du har, eller har haft, til et barn eller en ung. Øvelse

Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed Opskriften på dyb bølgelængde Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed

Motivationsforskning ”…motivationsforskere har siden slutningen af 1980’erne udført en omfattende empirisk forskning, som viser, at unge, der er indremotiverede, klarer sig bedst…   Kilde: Ågård, Dorte, Motivation, Frydenlund, 2014 Institut for Læring og Filosofi, Aalborg universitet

Hvad gør I for at motivere de unge? Spørgsmål Hvad gør I for at motivere de unge?

Motivation – 3 fokuspunkter: 1.Det skal give mening 2.Fokus på processen 3.Mestringsoplevelser

Det skal give mening! ”Det er utroligt, hvad et menneske kan, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen.” Kilde: Søren Kierkegaard, filosof, 1813-1855

Det skal give mening!

Fokus på processen

Eksempler på personrettet ros Hold da op, hvor er du sej… Du er simpelthen så klog… Du fanger tingene vildt hurtigt…

Eksempler på procesros - Jeg er imponeret over, at du ikke giver op, selv om det er svært. Nu begynder det at give pote. - Jeg er vild med, at du er så grundig, når du skal… - Det var sør’me en kreativ løsning. Hvordan fandt du frem til den ide?

“Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser” Albert Bandura – self efficacy “Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser”

Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar Mestringsoplevelser Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar Husk at fejre succeserne

Jeg kan jo ikke… ”ENDNU”

Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag? Tal med en makker Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag?

TAK FOR I DAG! www.Rasmusforedrag.dk www.verdensbedstedanskeskole.dk

Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014 Litteratur Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014 Søren Østergaard, Ung i en præstationskultur – Jagten på kontrol, tryghed og frikvarter, Ungdomsanalyse.nu, 2016 Daniel Goleman, Social intelligens, Borgen 2006

Sandheden om al hjælpekunst At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han — men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer. Søren Kierkegaard, dansk teolog og filosof, 1813-1855