Hvordan motiverer vi de unge? Rasmus Schiellerup - Hvordan motiverer vi de unge? STU-træf - Vingsted 4. April - 2018
Præsentation og rammesætning Relationer er guld Dagens program Præsentation og rammesætning Relationer er guld Motivation – 3 fokuspunkter Opsamling og tak for i dag
Motivation …hvad er det?
Forståelse af motivation Definition: Motivation handler om ”den energi eller anstrengelse, som man lægger for dagen(…) og hvordan denne energi kan stimuleres.” Christer Stensmo, Pædagogisk filosof, KvaN, nr 24, 2004 Ældre forståelse af motivation Motivation er en fast størrelse. Menneskers motivation styres af ydre – positive eller negative – påvirkninger. Nogle mennesker er generelt motiverede og andre er ikke. Når mennesker ikke engagerer sig, er det et tegn på manglende motivation. Nyere forståelse af motivation Motivation er ikke en fast størrelse. Den er dynamisk. Menneskers motivation er et resultat af deres samlede erfaringer, fordi de over tid former deres selvopfattelse og overbevisninger. Langt de fleste mennesker er som udgangspunkt motiverede for at lære.
Relationer er guld
UNGDOMSFORSKNING Unge efterspørger nysgerrige og fagligt dygtige voksne, der gider at tale med dem, og som tør at sætte rammer for dem. Unge er primært sammen med jævnaldrende Unge vil gerne tale med voksne, men det er jer, der skal tage initiativet. Kilde: Søren Østergaard, Center for ungdomsstudier
SØREN KIERKEGAARD Merevidende Ligeværdig Ydmyg “Sandheden om al hjælpekunst”
Fortæl om en god relation du har, eller har haft, til et barn eller en ung. Øvelse
Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed Opskriften på dyb bølgelængde Fysisk spejling Verbal spejling Fælles følelser Ægte nysgerrighed
Motivationsforskning ”…motivationsforskere har siden slutningen af 1980’erne udført en omfattende empirisk forskning, som viser, at unge, der er indremotiverede, klarer sig bedst… Kilde: Ågård, Dorte, Motivation, Frydenlund, 2014 Institut for Læring og Filosofi, Aalborg universitet
Hvad gør I for at motivere de unge? Spørgsmål Hvad gør I for at motivere de unge?
Motivation – 3 fokuspunkter: 1.Det skal give mening 2.Fokus på processen 3.Mestringsoplevelser
Det skal give mening! ”Det er utroligt, hvad et menneske kan, blot det føler, at der er en mening med modgangen eller lidelsen.” Kilde: Søren Kierkegaard, filosof, 1813-1855
Det skal give mening!
Fokus på processen
Eksempler på personrettet ros Hold da op, hvor er du sej… Du er simpelthen så klog… Du fanger tingene vildt hurtigt…
Eksempler på procesros - Jeg er imponeret over, at du ikke giver op, selv om det er svært. Nu begynder det at give pote. - Jeg er vild med, at du er så grundig, når du skal… - Det var sør’me en kreativ løsning. Hvordan fandt du frem til den ide?
“Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser” Albert Bandura – self efficacy “Mestringsforventninger er et resultat af mestringsoplevelser”
Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar Mestringsoplevelser Giv de unge medbestemmelse Giv de unge et passende ansvar Husk at fejre succeserne
Jeg kan jo ikke… ”ENDNU”
Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag? Tal med en makker Hvad er det vigtigste I tager med jer fra i dag?
TAK FOR I DAG! www.Rasmusforedrag.dk www.verdensbedstedanskeskole.dk
Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014 Litteratur Dorte Ågård, Motivation, Frydenlund, 2014 Søren Østergaard, Ung i en præstationskultur – Jagten på kontrol, tryghed og frikvarter, Ungdomsanalyse.nu, 2016 Daniel Goleman, Social intelligens, Borgen 2006
Sandheden om al hjælpekunst At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han — men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden istedetfor at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer. Søren Kierkegaard, dansk teolog og filosof, 1813-1855