Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

3g Studie Retnings Projekt
Værkstedsundervisning
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
SRO SKRIV!.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Sso SKRIV!.
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet 2017
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
StudieRetningsOpgaven
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Innovationsforløb Modul 3 ©
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
Personlighed og Kompetencer
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
På stx og hf efter reformen
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Kursus for personer med demens og pårørende
SRO SKRIV!.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- En genre som alle andre
Dansk-historieopgaven
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Indsæt billede af din skole
dho- og sro-evaluering
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:

De Flerfaglige Forløb I 3g skal du lave et studieretningsprojekt, som er en skriftlig opgave på 20 sider med dertilhørende mundtlig eksamen De flerfaglige forløb er forløb, der skal forberede dig til at lave dette studieretningsprojekt. Disse forløb vil fungere som en slags ‘projektuger,’ hvor du arbejder med et emne i to fag og lærer de ting, som du skal kunne for at kunne lave et godt studieretningsprojekt (SRP). Det minder lidt om Projektopgaven fra 9. klasse – bare i en udvidet model. Der er 5 FF-Forløb i alt: 1g FF1(DHO): Dansk og historie 2g September: FF2: 2g December: FF3: 2g Januar : FF4 (SRO): 3g December: FF5

De Flerfaglige Forløb Hvad skal du lære? Formalia, der hører til at skrive en større opgave: indholdsfortegnelse, litteraturliste, henvisninger At skrive sammenhængende i en større opgave, eks. lave indledning, delkonklusioner og samlet konklusion At strukturere et mundtligt oplæg, hvor du medtager alle relevante konklusioner fra din SRP At kunne begrunde, hvorfor du vil arbejde med de fag, du har valgt, og hvordan du vil arbejde med fagene (basal videnskabsteori og faglig metode/fremgangsmåde) At skrive en problemformulering, som er udgangspunktet for din SRP At finde relevant litteratur/materiale/empiri til at svare på din problemformulering De 3 første punkter arbejdede du med i DHO’en i 1 g. Det er de sidste 2 punkter, som du skal arbejde med i dette forløb

Studieretningsprojektet Hvorfor skal du lære dette? For at kunne gå til SRP-eksamen skal du aflevere det, der hedder en ”Begrundet problemformulering.” Afleverer man ikke en ”Begrundet problemformulering” kan man ikke gå til prøven. Du skal aflevere denne problemformulering, da det er herudfra, at dine lærere laver en ”Opgaveformulering,” som du skal svare på. Hvad er forskellen på en problemformulering og en opgaveformulering?

Problemformulering vs. Opgaveformulering Hvad er forskellen? En opgaveformulering er en slags disposition for opgaven. Sådan som I så det i DHO’en: Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en kort redegørelse for det vanskelige ved at anvende begrebet ’historisk korrekthed’ i forbindelsen med filmatiseringer af historiske begivenheder, som det kommer til udtryk i Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864” Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i TV-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. En problemformulering er et spørgsmål udtrykt i 1 eller 2 sætninger. Hvilke dilemmaer kan opstå, når man filmatiserer historiske begivenheder?

EN GOD BEGRUNDET PROBLEMFORMULERING NU SKAL VI GØRE DIG GOD TIL AT LAVE EN GOD BEGRUNDET PROBLEMFORMULERING, SÅ DU HAR DET BEDSTE UDGANGSPUNKT FOR AT LAVE ET GODT STUDIERETNINGSPROJEKT! DET ER DET DENNE UGE HANDLER OM!

Hvad er en Begrundet problemformulering? Vise eleverne skemaet ”En Begrundet Problemformulering” (light-udgave) – ligger på hjemmesiden – Elevmaterialer – Flerfaglige forløb – FF2 - Kort snak om hvert enkelt punkt

Problemformuleringshjulet Vejen til at skrive en god begrundet problemformulering går via et grundigt arbejde med ”Problemformuleringshjulet.”

Evt. kort præsentation af ugens emne

Problemformuleringshjulet Hvad interesserer dig? Inden for jeres valgte emne og valgte fag, hvad interesserer jer så? Er der noget, I kommer til at tænke på? Er der noget, der optager jer? Er der noget, I finder interessant? Start gerne med sætningerne: ”Vi kommer til at tænke på… ””Det optager os, at…” ”Vi finder det interessant at…” Skriv blot frit og alt, hvad I kan komme i tanke om - stil ikke spørgsmål endnu

Problemformuleringshjulet Hvilket spørgsmål? Prøv at formulere jeres interesse/tanker som spørgsmål – find gerne på flere. Vælg 1 af jeres spørgsmål ud og start spørgsmålet med andre HV- ord. Det kan være, at I bliver nødt til at uddybe jeres spørgsmål, for at det giver mening, men det er også ok. Eksempel: Hvad er bæredygtighed? Nu skal sætningen starte med ”Hvorfor” – Nu kan sætningen lyde: Hvorfor er bæredygtighed nødvendigt at have i Danmark? Prøv med forskellige HV-ord: Hvad, Hvorfor, Hvordan, Hvornår, Hvorledes etc.

Problemformuleringshjulet Hvordan gå til det? Vælg et af jeres spørgsmål, som I nu arbejder videre med. Spørg jer selv: Hvilke af FF-forløbets to fag vil I bruge for at besvare spørgsmålet Hvilket materiale/data/empiri vil I bruge for at besvare spørgsmålet? (Her kan det være, at I skal søge på nettet efter relevant materiale) Hvis I ikke kan finde relevant materiale, så kan det være, at I skal tilbage og prøve at finde et af jeres andre spørgsmål frem. Find derefter relevant materiale til dette spørgsmål. Til læreren: OBS: denne sekvens kan godt køre længe og skal eventuelt kvalificeres med flere benspænd for eleverne, så de ikke bare vælger et spørgsmål. Et godt spørgsmål er først godt, når man har meget relevant materiale til at besvare spørgsmålet.

Problemformuleringshjulet Hvordan gå til det? I forhold til det spørgsmål og det materiale, I har valgt, skal I nu prøve at svare på: Hvordan arbejder I med materialet? Hvad gør I? Hvorfor er det et godt materiale i forhold til jeres spørgsmål? Skriv disse overvejelser ned. Til læreren: herefter kan I selv lave slides i forhold til at få eleverne rundt i ”Hjulet.”